ایران دیدنی‌های کم‌نظیری دارد از این رو همراه باشید و حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید.

حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: آتشکده جاویدا یا همان سر مسجد، بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که با توجه به نظر و سخنان برخی از کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته اند.

آتشکده سر مسجد، به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده است و هر کدام از سنگ های بزرگ معدنی به کار رفته در آن حدود ۴ الی ۵ تن وزن دارد.

نا گفته نماند که آتشکده جاویدا (سر مسجد) در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار تاریخی ملی و باستانی کشور ایران به ثبت رسید.

آشنایی با آتشکده جاویدا

آتشکده یا معبد سرمسجد یکی ازمهمترین مکان‌های تاریخی و باستانی استان خوزستان است که در شمال شرقی شهر مسجدسلیمان قرار دارد.

آتشکده جاویدان (صفه سرمسجد) واقع در مسجد سلیمان بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته‌اند.

حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید

نوع معماری این بنا، آتشکده جاویدان اورارتویی است که مهمترین مشخصه آن استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است.

بنا به نوشته‌های پروفسور گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی در کتاب «ایران از آغاز تا اسلام» تخت جمشید نیز با استفاده از همین الگو ساخته شده است.

این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده مشرف به سفه سرمسجد است که به گفته مورخان مقر حکومتی پارس‌ها بوده است.

آتشکده سرمسجد، به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده و هر کدام از سنگ‌های بزرگ معدنی به کار رفته در آن ۴ تا ۵ تن وزن دارد.

برای ساخت دیوارهای این معبد هیچ نوع ملاتی به کار نرفته و با توجه به زلزله‌های مکرر در مسجد سلیمان احتمال ریزش این سنگ‌های خشکه‌چین وجود دارد.

محراب آتشکده متعلق به قرن ۷- ۸ قبل از میلاد است که شامل یک سکو به اندازه‌های ۲۰ در ۲۵ پا می‌باشد. در بخش شرقی محراب قسمتی که اکنون آتشکده می‌باشد برای عبادت ایرانیان بنا شده بود.

سمت غرب ایران مقدس ویژه خدایان یونانی بوده و در سمت غربی آتشکده ۳ معبد برای ۳ تن از خدایان قدیم اختصاص داشت که ۲ تن از آنان هراکلیوس و آتنا می‌باشد.

یک پلکان به عرض ۲۵ متر مومنان را به روی صفه نزدیک محل مقدس هدایت می کرد و از آنجا که در پایان مراسم نیایش نبایستی از همان راه که آمده‌اند بازگردند یک پلکان دیگر در گوشه دیگر ضلع شرقی برای پایین رفتن ساخته بودند.

حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید

به عقیده پروفسور گیرشمن سابقه استقرار یکی از قبایل پارس در مسجدسلیمان به اواخر قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

ظروف سفالی، سکه‌های قدیمی، مجسمه‌های باستانی و آثار کهنی از این بنای تاریخی بدست آمده است که در موزه‌های داخل و خارج نگهداری می‌شوند.

همه ساله از سراسر ایران و حتی خارج از کشور جهانگردانی برای بازدید از این اثر ارزشمند باستانی به استان خوزستان سفر می کنند.

آتشکده سرمسجد در سال ۱۳۱۶ و با شماره ۳۰۰ به فهرست آثار تاریخی ملی و باستانی کشور به ثبت رسیده.

محل قرارگیری آتشکده جاویدا

یکی از دیدنی های استان خوزستان آتشکده جاویدا در مسجد سلیمان است.

در ساخت این بنای تاریخی که قدمت آن به قرن ۷ میلادی بازمی‌گردد، هیچگونه ملاتی استفاده نشده و تمام سنگ‌ها بدون ملات روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. این آتشکده در شمال شرقی مسجد سلیمان قرار دارد.

آتشکده جاویدا یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی خوزستان است که در شمال شرقی شهر قرار دارد.

حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید

آتشکده جاویدا (صفه سرمسجد)، بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته‌اند.

مهمترین مشخصه این بنا، استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است.

این معبد که در گذشته‌های دور همواره در آن آتشی افروخته بوده، مشرف به صفه سرمسجد است که به گفته مورخان مقر حکومتی پارس‌ها بوده است.

آتشکده سرمسجد، به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده است و هر کدام از سنگ‌های بزرگ معدنی به کار رفته در آن، ۴ تا ۵ تن وزن دارد.

این معبد که در گذشته های دور در آن آتشی افروخته شده بوده معروف به سفه سر مسجد شد.

نوع معماری آتشکده جاویدا یا سر مسجد اورارتویی است که از مهم ترین مشخصه آن استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است. بخش شرقی محراب، قسمتی که اکنون آتشکده می باشد برای عبادت ایرانیان بنا شده بود.

همچنین در سمت غرب، ایوان مقدس به خدایان قدیم اختصاص داشته که دو تن از آنان هراکیوس و آتنا بوده اند.

در چند سال گذشته ظروف سفالی، سکه‌ های قدیمی، مجسمه‌ های باستانی و آثار کهنی از بنای تاریخی آتشکده سر مسجد به دست آمده‌ و هم ‌اکنون در برخی از موزه ‌های جهان از این آثار نگه داری می ‌شود.

حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید

آدرس: ایران، خوزستان، شمال شرقی مسجدسلیمان

برای بازدید از این بنای کهن، می توانید هر زمانی که خواستید اقدام کنید. برای بازدید از این آتشکده باید یک سری از نکات ایمنی را هم باید در نظر بگیرید زیرا این بنا به علت قدمت طولانی که دارد، در حال تخریب می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید