بنادر جنوب ایران تماشایی هستند از این رو همراه باشید و بازدید از بندر سیراف بوشهر را از دست ندهید.

بازدید از بندر سیراف بوشهر را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندر سیراف بخش پنهانی از دیدنی‌های خلیج فارس را به تصویر کشیده است.

جایی در جنوب غربی ایران که با داشتن جذابیت‌های بسیار، یک سفر فراموش‌نشدنی برای شما رقم می‌زند.

اگر این بندر استراتژیک و باستانی ایران را چندان نمی‌شناسید، فقط چند دقیقه زمان کافی‌ است تا با تمام جاهای دیدنی بندر سیراف، سرگذشت تاریخی، طبیعت بی‌نظیر و شگفتی‌های این منطقه آشنا شوید.

آشنایی با بندر سیراف بوشهر

بندر سیراف، سیراب، صیراف یا بندر طاهری بین بندر کنگان و بندر عسلویه قرار دارد.

سیراف شهری باستانی است که در بخش مرکزی شهرستان کنگان و استان بوشهر در جنوب ایران قرار دارد.

این بندر بر کرانه‌های خلیج فارس به فاصله تقریبی ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و ۳۸۰ کیلومتری بندر عباس واقع شده است.

بندر سیراف در باریکه‌ای به طول چهار کیلومتر و عرضی نزدیک به ۷۰۰ متر در میان کوه و دریا قرار دارد.

این بندر از موقعیت استراتژیکی و نقش مهمی در مبادلات اقتصادی در گذشته برخوردار بوده و از جمله باسابقه‌ترین بندرهای ایران است.

به اعتقاد محققان، مورخان و جغرافی‎ ‎دانان از گذشته تا امروز هیچ بندری در سراسر خلیج فارس، موقعیت طبیعی سیراف را نداشته است.

بازدید از بندر سیراف بوشهر را از دست ندهید

مردم بندر سیراف اکثرا مسلمان هستند و جمعیت سنی‌ها و شیعه‌ها به‌طور تقریبا برابر در شهر پراکنده شده‌اند.

مردم بندر سیراف فارسی را با گویش کنگانی صحبت می‌کنند.

در بندر سیراف بیشترین جمعیت قومی به ترک‌ها، سپس کردها، آشوری‌ها، فارس‌ها و در آخر ارمنی‌ها تعلق دارد.

در گزارش‌های تاریخی درباره سیراف چنین آمده است که تنها در سده‌ چهارم هجری شمسی، ۱۲۰ هزار تن بازرگان سیرافی در «کانتون» «چین» میهمان بوده‌اند.

در میان کالاهای بار شده به چین می‌توان از عرق‌های شکوفه‌ خرما (تارونه)، زعفران، بیدمشک، عطر بنفشه، نیلوفر و کافور و همچنین پارچه‌های کتانی، قالی، گلیم، پرده، پنبه، نیز سنگ آهن، فیروزه، زر و سیم، الماس، مروارید، مس، عود، ساج، عاج، پوست پلنگ و دارو نام برد.

مکتوبات برجای مانده نشان ‌می‌دهند سیرافیان از دیرباز تاریخ مردمانی دریانورد و بازرگان و بسیار پر تلاش بوده‌اند.

از آنجا که سیراف یک شهر بندری است و در نزدیکی میدان گازی پارس قرار دارد، درآمد اصلی شهر به دو صنعت ماهیگیری و پتروشیمی وابسته است؛ اما در کنار این‌ها عده‌ای از مردم نیز برای امرار معاش محصولات کشاورزی نظیر پیاز، گوجه، تنباکو، محصولات دامی مثل گوشت، شیر و صنایع دستی مثل حصیر بافی و غیره را تولید و به فروش می‌رسانند.

بازدید از بندر سیراف بوشهر را از دست ندهید

سیراف در قرن سیزدهم میلادی به‌عنوان مکان تعامل اندیشه‌ها بوده است. متفکران سیرافی دانشمندان خارجی فراوانی را به این شهر دعوت می‌کردند.

تاریخ نگارانی مانند استخری، ابن خلدون، ابن حوقل و مقدسی از زیبایی شهر، ثروت فراوان، دریانوردان مشهور و ساختمان‌سازی سیرافیان یاد کرده‌اند.

بندر تاریخی سیراف سرآغاز راه دریایی ابریشم بوده که خود بیانگر تاریخ و تمدن کهن این شهر است.

اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید، کتاب سکه‌های سیراف اثر مرتضی قاسم بگلو را حتماً بخوانید. نویسنده در این کتاب از تاریخ بندر سیراف و رابطه تجاری بین‌المللی آن به‌تفصیل سخن گفته است.

جاهای دیدنی سیراف

بعد از آشنایی با این تاریخ بی‌نظیر، در ادامه سری به جاهای دیدنی سیراف و اطراف آن می‌زنیم.

  • گورستان صخره‌ای: قدیمی‌ترین بقایای پیدا شده در آن نشان می‌دهد قدمت این گورستان به زمان ساسانیان می‌رسد. نکته جالب در مورد این گورستان، دفن مردم با ادیان مختلف است که آزاداندیش بودن مردم این منطقه را نشان می‌دهد.
  • قلعهٔ نصوری: یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی‌ است که با نام عمارت شیخ جبار نصوری هم شناخته می‌شود. این عمارت ۲۰۰ ساله با دو حیاط اندرونی و بیرونی و یک شاه‌نشین روی یک تپه بلند و با چشم‌انداز دریا توسط شیخ جبار دوم، پدربزرگ شیخ ناصر نصوری در اوایل دوره قاجاریه بنا شده است. از جذابیت‌های عمارت نصوری، می‌توان به ۱۸ تابلو از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان غربی قلعه اشاره کرد.

بازدید از بندر سیراف بوشهر را از دست ندهید

  • گور سیبویه: حدود ۲۰ سال پیش در لیست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید و از جاهای دیدنی این شهر است که قدمت آن به اوایل دوران اسلامی می‌رسد.
  • مسجد جامع: بنای دیگری است که قدمت آن به سده دو ه‍جری قمری می‌رسد. این بنا با معماری شبستانی از مساجد اولیه در صدر اسلام به شمار می‌رود. این اثر هم به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ولی متاسفانه به دلیل نزدیکی به ساحل دریا، آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است.
  • بازار سیراف: با مغازه‌های کوچک و بزرگ که به‌ صورت یک ردیف، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، به عنوان یک بازار قدیمی از دیگر جاهای دیدنی سیراف به شمار می‌رود.
  • موزه باستان‌شناسی: در خانه دکتر وایت‌هاوس بنا شده است. شخصی که در دهه ۱۳۴۰ سرپرست گروه باستان‌شناسان بندر سیراف بود. در بخش اول موزه سنگ‌نوشته‌ها، قبور سنگی، صنایع سفالی، یافته‌های دکتر وایت‌هاوس، تابلوها و عکس‌ها قرار دارد. بخش دوم شامل صنایع دستی منطقه است. بخش سوم به صنایع دریایی، ماهی‌ها و صدف‌ها اختصاص دارد.
  • آتشکده: یکی از بناهای قدیمی این بندر است که اتاقی مربع شکل با گچ‌بری داشته و روی تپه‌ای مشرف به دره لیر قرار دارد.
  • آرامگاه قطب‌الدین شیرازی: شخصی که از علمای ایرانی قرن هفتم بود و در گسترش حکمت و فلسفه، علوم طبیعی، پزشکی و هنر نقش مهمی داشت.
  • دخمه‌های باستانی: کوه های مشرف بر دامنه‌های شمالی کوه های سیراف هستند. این دخمه‌ها در یک روایت گورهای زرتشتیان در گذشته به‌شمار می‌رفتند ولی در روایت دیگر حوضچه‌هایی برای نگهداری آب باران بوده‌اند.

  • بازدید از بندر سیراف بوشهر را از دست ندهید
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید