نوشتن آن بخش از وب سایت و نرم افزار که قابل رویت نیست جذاب است، همراه باشید تا بدانیم چگونه برنامه نویس بک اند شویم.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

سلام نو پلاس: هسته اصلی هر وب‌سایت و اپلیکیشن را چه کسی اداره می‌کند؟ “بک‌اند” در یک وب‌سایت ترکیبی از فناوری و برنامه نویسی است که باعث می‌شود که وب‌سایت قوی‌تر عمل کند و کار با آن برای کاربر راحت‌تر باشد.

اجرای یک وب‌سایت بر عهده برنامه نویس بک‌اند است و معمولا کارهایی که این برنامه نویس انجام می‌دهد توسط کاربر قابل مشاهده و اندازه گیری نیست، اما همیشه در پشت صحنه اجرا می‌شود.

توسعه دهندگان Back-End نقش مهمی در تیم‌های توسعه وب دارند و کار اصلی آنها این است که مطمئن شوند که داده‌ها یا خدمات درخواست شده توسط سیستم یا نرم افزار front-end به درستی کار می‌کنند.

بک‌اند ترکیبی از پایگاه داده و نرم افزار نوشته شده به زبان سمت سرور است که بر روی سرورهای وب، سرورهای ابری یا ترکیبی از هر دو اجرا می‌شود.

توسعه دهندگان Back-end معمولا با زبان‌هایی مانند Python، Ruby، PHP، Go یا JavaScript سمت سرور کار می‌کنند.

برنامه نویسی بک اند چیست

Backend یا بک اند، به بخشی از یک وب سایت یا نرم افزار می‌گویند که برای کاربران قابل مشاهده نیست.

به عبارتی دیگر هسته و مغز یک سایت است که وظیفه کنترل منطق آن را بر عهده دارد. سایت‌های دینامیک به برنامه نویس بک اند نیاز دارند تا منطق سایت را به وسیله زبان‌های برنامه نویسی پیاده‌سازی کنند.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

کاربران به کدهای نوشته‌شده در بک اند دسترسی ندارند و نمی‌ توانند آن‌ها را مشاهده کنند.

این بخش از سایت مانند قسمتی از کوه یخ است که در زیر سطح آب قرار گرفته است. سمت سرور با بخش سمت کاربر ارتباط مستقیم دارد و به اجزایی که در رابط کاربری طراحی شده‌اند جان می‌بخشد.

برنامه نویس بک اند باید اطلاعات را متناسب با اهداف مختلف از پایگاه‌داده دریافت کند و در صورت نیاز پس از پردازش به کاربر نمایش دهد.

برنامه نویسان این حوزه باید با زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف سمت سرور مانند

  • Java
  • PHP
  • Python
  • SQL
  • #C

و NET. آشنا باشند. در ادامه به معرفی سه زبان پرکاربرد و محبوب در برنامه نویسی بک-اند می‌پردازیم.

Java

جاوا زبانی نسبتا قدیمی و محبوب است که برنامه نویسان زیادی از آن استفاده می‌کنند. یکی از نقاط قوت جاوا داشتن یک ماشین مجازی (Java Virtual Machine) است که باعث آسان کردن کامپایل (Compile) و اجرای کدها (Run) در سیستم‌ها و محیط‌های مختلف می‌شود.

این زبان انجمن‌های پرسش و پاسخ گسترده ای دارد که تقریبا هیچ سوالی را بدون پاسخ نمی‌گذارند.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، توسعه وب‌سایت، پردازش تصویر (image processing)، نرم‌افزارهای مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی(GUI)، شبکه و غیره از جمله موارد یهستند که می‌توانید با برنامه نویسی جاوا از عهده آن‌ها بربیایید.

PHP

PHP پرکاربردترین زبانی است که در سمت سرور استفاده می‌شود و در ایجاد حدود ۸۰% از سایت‌ها نقش داشته است. همچنین منابع آموزش php بسیار گسترده است.

PHP در برنامه نویسی نرم‌افزارهای دسکتاپ، تنظیم کوکی‌ها، جمع‌آوری داده و غیره استفاده می‌شود.

کمپانی‌های معتبری از جمله فیسبوک (Facebook)، بافر (Buffer) و هوت سویت ( Hootsuite) PHP را به عنوان زبان سمت سرور خود انتخاب کرده‌اند.

Python

پایتون به سرعت درحال رشد است و یکی از رقبای جدی Java و PHP محسوب می‌شود.

منابع یادگیری این زبان بسیار فراوان است و سادگی آن باعث شده حتی مورد استقبال کسانی قرار بگیرد که تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم کامپیوتر ندارند.

پایتون برای توسعه نرم‌افزارهای تحت وب و دسکتاپ بسیار مناسب است. در کمپانی‌هایی مانند پینترست (Pinterest) و موزیلا (Mozilla) و همچنین بسیاری از پروژه‌های ناسا از پایتون استفاده می‌شود.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

SQL

از برنامه نویسان بک-اند انتظار می‌رود که توانایی کار با پایگاه داده را داشته باشند و SQL یکی از مهم‌ترین زبان‌ها برای کار با دیتابیس است.

این زبان برای ایجاد پایگاه داده‌ و دسترسی به اطلاعات آن‌ها ایجاد شده و کسانی که با زمینه‌هایی مانند داده کاوی و یا به طورکلی با داده‌ها سروکار دارند باید بر این زبان تسلط خوبی داشته باشند.

هرجا که پایگاه داده ای وجود دارد سروکله SQL پیدا می‌شود. این زبان معمولا انتخاب اول برنامه نویسان برای کار با پایگاه داده است.

C#

سی شارپ با تکیه بر زبان ++C ایجاد شده و از این رو ممکن است کار با آن برای بسیاری از توسعه دهندگان راحت باشد. یادگیری سی شارپ راحت‌تر از ++C است و در ساخت بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده زیادی دارد.

کسانی که قصد دارند برنامه نویس و توسعه دهنده بک اند شوند باید ویژگی‌ها و مهارت‌های مختلف دیگری نیز داشته باشند، از جمله :

  • آشنایی به حداقل یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (php, python, nodejs, java و ...)
  • آشنایی با مفاهیم پایگاه داده
  • آشنایی با الگوریتم و ریاضیات گسسته
  • توانایی حل مسئله و چالش پذیری
  • شناخت الگوهای طراحی

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

چگونه برنامه نویس بک اند شویم

امروزه ما با کلمه برنامه نویسی بسیار برخورد می کنیم و تقریبا همه افراد یک آشنایی نسبی با مفهوم آن داریم.

اما برای یک برنامه نویس بک اند شدن باید اصول و مراحل خاصی را طی کنید.

یادگیری های پیشرفته و به روز به شما کمک می کند تا با چندین زبان برنامه نویسی آشنا شوید که می تواند به پیشرفت حرفه ای شما در زمینه برنامه و کد نویسی کمک کند.

اگر درک درستی از نحوه کار داشته باشید، برای شما می تواند بسیار مفید باشد که این مستلزم یادگیری موارد گوناگون در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت است.

در این جا مراحلی وجود دارد که دنبال کردن آن ها می تواند به شما در تبدیل شدن به یک برنامه نویس بک اند کمک کند.

مرحله ۱: با اصول ساختارهای داده و الگوریتم کاملاً آشنا باشید

بیشتر توسعه دهندگان وب از این مرحله صرف نظر کرده و به سمت یادگیری چارچوب(FrameWork) پیش می روند که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

با این حال، همیشه بهتر است که ساختار داده و اصول الگوریتم را بدانیم. چرا که شما باید یک ایده اساسی در مورد روند کار خود داشته باشید.

مرحله ۲: یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید و یک چارچوب(FrameWork) را انتخاب کنید

توسعه دهنده بک اند شدن به تلاش، وقت و صبر نیاز دارد. نمی توانید انتظار داشته باشید کسی یک شبه زبان های مختلف برنامه نویسی و کدگذاری را بیاموزد.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

بنابراین، در مورد یک جدول زمانی و زبان های اساسی برنامه نویسی که می خواهید یاد بگیرید تصمیم گیری کنید. زبان های یادگیری مانند پایتون (Python)، روبی (Ruby)، جاوا اسکریپت (JavaScript) و PHP در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

البته می توانید هم زمان چندین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. اما به یاد داشته باشید که درک اصول برنامه نویسی یک امر ضروری است.

اگر از قبل با آن ها آشنایی ندارید یا سطح آشنایی شما با زبان های برنامه نویسی پایین است، در ابتدا با زبان هایی مانند C ،Java یا Python شروع کنید و سعی کنید نحوه عملکرد منطق برنامه را که بهترین شیوه های کدگذاری و غیره هست را بفهمید.

مرحله ۳: اصول پایگاه داده را بیاموزید

گام منطقی بعدی افزودن سیستم پایگاه داده به نمونه کارها و داشتن تسلط بر آن است. بسیاری از سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای آسان برای استفاده دارند که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

امروزه تقریباً همه وب سایت ها به نوعی به ذخیره سازی اطلاعات خود می بالند، بنابراین یادگیری درباره پایگاه داده ها همیشه مفید است. MySQL ،MongoDB ،Oracle ،SQL Server و Redis از نرم‌افزارهای اصلی هستند که به این منظور استفاده می‌شوند.

مرحله ۴: چارچوب (FrameWork) را بیاموزید

بسته به زبان برنامه نویسی که انتخاب می کنید، می توانید اصول حداقل یک فریم ورک را یاد بگیرید. فریم ورک همان چارچوب(FrameWork) نرم افزاری و مجموعه ای از کتابخانه های برنامه نویسی و احتمالا مجموعه ای از قوانین برای برنامه نویسان است.

دانستن فریم ورک ها به برنامه نویسان بک اند کمک می کند تا الگو و کدهای بهتری ایجاد کنند.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

در واقع، نوشتن کل کدهای برنامه با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مجاز و درست است، اما این کار به تلاش و زمان بیشتر و کدگذاری گسترده تری نیاز دارد.

در حالی که با استفاده از فریم ورک ها، می توانید الگوها و کدهایی ایجاد کنید که دوباره نیز می توان از آن ها استفاده کرد.

این کار همچنین باعث کاهش خطوط کدی می شود که باید آن ها را بنویسید و در نتیجه کار شما بهتر و کارآمدتر می شود. به همین دلیل یادگیری یک چارچوب(FrameWork) نیز ایده خوبی است.

مرحله ۵: آموزش عملی خود را شروع کنید

تا زمانی که در عمل شروع به برنامه نویسی و کد نویسی نکنید هیچ گاه یک برنامه نویس خوب نخواهید شد و نمی فهمید که تمام این مراحل و برنامه ها چگونه کار می کنند. برای درک بهتر دانشی که تاکنون آموخته اید، باید مرتبا از ابزار و تمرینات مداوم استفاده کنید.

بهترین راه برای انجام آن، کار روی پروژه های کوچک است. می توانید با انجام پروژه هایی مانند یک لیست ساده کار، وبلاگ ساده، برنامه وب سایت گالری عکس، برنامه مدیریت پروژه و غیره شروع کنید.

مرحله ۶: نوآوری

نوآوری و ایده های اصیل در همه زمینه ها ارزشمند است. به همین جهت نوآوری در زمینه برنامه نویسی بک اند نیز می تواند در پیشرفت کار شما نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

به همین جهت همواره سعی کنید در خصوص دریافت هر پروژه ای به ایجاد خلاقیت و نوآوری در آن فکر کنید و سپس کار خود را آغاز نمایید.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

مرحله ۷: میزبانی

اکنون آماده اید که بال های خود را باز کنید! یعنی محصول خود را در یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی مستقر کنید تا از طریق جستجو با عبارت WWW بتوان به آن دسترسی داشت.

AWS می تواند اولین اولویت باشد زیرا تقریباً یک سال میزبانی رایگان (استفاده محدود) را فراهم می کند.

مرحله ۸: تسلط به سرور

توانایی کار با Apache ،Nginx ،IIS Server و یا Microsoft IIS از موارد دیگری است که تسلط به آن برای یک برنامه نویس بک اند امری ضروری است.

برنامه نویسی بک اند با پایتون

ویژگی‌های اصلی پایتون آن را به گزینه‌ای محبوب برای توسعه وب تبدیل می‌کند. پایتون رایگان، منبع باز و به‌طور گسترده در دسترس است.

همچنین سازگاری آن با سایر زبان‌های مختلف برنامه نویسی بیش از هر چیزی به این محبوبیت مشروعیت بخشیده است.

پایتون به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که وب‌سایت‌هایی را بر اساس چندین الگوی برنامه نویسی مختلف ایجاد کنند.

به‌عنوان‌مثال، هم برای برنامه نویسی شی‌ءگرا (OOP) و هم برای برنامه نویسی تابعی (FP) مناسب است.

پایتون همچنین دارای قابلیت تایپ پویا (تعریف متغیر به‌صورت پویا) است. به زبان ساده این یعنی که اسکریپت‌های پایتون قبل از اجرا نیازی به کامپایل ندارند.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

این ویژگی به‌خصوص برای توسعه وب بسیار مفید است، زیرا به کد نویسی کمتری نیاز دارد و اشکال‌زدایی را آسان‌تر می‌کند.

به صورت کلی میتوان گفت پایتون بعد از ترکیب جاوا اسکریپت، html و css محبوب‌ترین زبان برای توسعه وب است و حتی زبان برنامه نویسی php را نیز پشت سر گذاشته است.

بک‌اند بخشی از یک برنامه وب است که به جنبه‌های سمت سرور آن می‌پردازد. پایتون در این بخش از توسعه وب بسیار پرکاربرد است. عملیات بک‌اند ممکن است شامل ذخیره، اعتبارسنجی، به‌روزرسانی، حذف و بازیابی داده‌ها و موارد دیگر باشد.

درامد برنامه نویس بک اند

زبان Java در سال‌های اخیر توانسته برای برنامه نویسان آمریکایی درآمد سالیانه حدود ۹۰ هزار دلار به همراه داشته باشد.

در ایران درآمد برنامه نویسان مبلغ ثابت و مشخصی ندارد اما معمولا برنامه نویسان ارشد جاوا با توجه به نوع پروژه و مسئولیتی که دارند ممکن است درآمد ماهانه بین ۴ تا ۸ میلیون تومان داشته باشند.

در آمریکا درآمد سالیانه توسعه دهندگان PHP حدود ۸۰ هزار دلار در سال است و در ایران نیز میانگین حقوق ماهیانه ۴ میلیون تومان گزارش شده است.

همچنین درآمد سالیانه Python در آمریکا حدود ۹۰ هزار دلار و در ایران ماهیانه بین ۳ تا ۵ میلیون تومان اعلام شده است.

درآمد سالیانه SQL در آمریکا حدود ۹۵ هزار دلار و در ایران ماهیانه حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان است.

البته که درآمد برنامه نویسان در ایران تقریبا نامشخص است و شما وابسته به سطح توانایی و نوع سازمان و پروژه ممکن است درآمدی متفاوت با آنچه گفته شد، کسب کنید.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

در این بخش به درآمد برنامه نویس در جهان می‌پردازیم و خواهیم دید حقوق برنامه نویس در کشورهای مختلف چقدر است. پیشاپیش به اطلاع‌تان می‌رسانیم که انتظار اعداد کم و ناچیز را نداشته باشید!

هرچه باشد صحبت‌مان در رابطه با برنامه نویسی است، یعنی یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیا و البته این‌طور که مشخص است، آینده! برای راحتی مقایسه و البته تأمین اعتبار اعداد و ارقام، به سایت SalaryExpert مراجعه کردیم و نتایج را در ادامه به تفکیک کشور آورده‌ایم.

شایان ذکر است اعداد ارائه‌شده با واحد پول کشور مربوطه متناظر است، بنابراین مقایسه آنها با دیگر کشورها، مقایسه صحیحی نیست.

تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که نرخ تبدیل واحدهای ارزی به یکدیگر را لحاظ کرده باشید.

درآمد برنامه نویسی در آمریکا

آمریکا در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی جزو کشورهای رده اول به‌شمار می‌رود و طبعاً وقتی بحث درآمد برنامه نویسی در آمریکا مطرح باشد، انتظار داریم اعداد و ارقام مناسبی ببینیم.

دستمزد برنامه نویس در آمریکا در رده جونیور (تازه‌کار) در سال ۲۰۲۲، سالانه ۷۱.۳۱۷ دلار و همچنین درآمد یک برنامه نویس در آمریکا در رده سنیور (ارشد) در سال ۲۰۲۲، سالانه ۱۲۵.۴۴۸ دلار بوده است.

نهایتاً به میانگین درآمد برنامه نویس در آمریکا می‌رسیم که در سال ۲۰۲۲، سالانه ۱۰۱.۱۵۸ دلار دریافت کرده‌اند. می‌توان دید درآمد برنامه نویس ها در آمریکا بالاست و البته پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ شاهد ۱۱ درصد رشد باشد.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

درآمد برنامه نویسی در کانادا

کانادا نیز یکی از کشورهای برتر دنیا در حوزه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی است؛ بنابراین میزان درآمد برنامه نویسی در کانادا نیز بایستی همین مطلب را تأیید کند.

درآمد برنامه نویس در کانادا در رده جونیور (تازه‌کار) در سال ۲۰۲۲، سالانه ۷۹.۶۰۸ دلار و همچنین حقوق یک برنامه نویس در کانادا در رده سنیور (ارشد) در سال ۲۰۲۲، سالانه ۱۴۰.۰۳۲ دلار بوده است.

میانگین درآمد برنامه نویس در کانادا نیز در سال ۲۰۲۲، سالانه رکورد ۱۱۲.۹۱۹ دلار را ثبت کرده است.

می‌بینیم که درآمد یک برنامه نویس در کانادا عدد مطلوبی است؛ پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷، حقوق برنامه نویس کانادا شاهد ۱۰ درصد رشد باشد.

درآمد برنامه نویسی در آلمان

همانطور که احتمالاً به‌خوبی می‌دانید، آلمان از کشورهای صنعتی مهم دنیاست و در جهان امروز که صنایع موفق بدون وجود کامپیوتر و نرم‌افزار محکوم به شکست هستند، نقش برجسته برنامه نویسان در این کشور را نمی‌توان نادیده گرفت.

اجازه دهید همانطور که عنوان این بخش می‌طلبد، این موضوع را با اعداد و ارقام نشان دهیم.

درآمد برنامه نویس در آلمان در رده جونیور در سال ۲۰۲۲، سالانه ۵۶.۳۶۸ یورو و حقوق برنامه نویسان در آلمان در رده سنیور در سال ۲۰۲۲، سالانه ۹۹.۱۸۵ یورو بوده است.

مشخصاً می‌توان درآمد ماهیانه برنامه نویسی در آلمان را از همین اعداد به‌دست آورد.

از طرفی میانگین درآمد برنامه نویسی در آلمان در سال ۲۰۲۲، ۷۹.۹۸۰ یورو بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ شاهد ۱۵ درصد رشد باشد.

درامد برنامه نویس بک اند + چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

درآمد برنامه نویسی در سوئد

هرچند سوئد به دلایل مختلفی در نظر کارجویان ایرانی مقصد محبوب و پرطرفداری نیست، اما فعالان حوزه کامپیوتر به‌خوبی بازار کار این کشور را شناسایی کرده‌اند و می‌دانند برای آنها پتانسیل خوبی دارد.

جالب است بدانید سوئد یکی از بهترین کشورها برای برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر به شمار می‌رود.

حقوق برنامه نویس در سوئد در رده جونیور و در سال ۲۰۲۲، سالانه ۴۴۴.۱۴۹ کرون و در رده سنیور، ۷۸۱.۲۶۶ کرون بوده است و میانگین حقوق برنامه نویسی در سوئد سالانه ۶۳۰.۳۵۹ کرون می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود درآمد برنامه نویسی در سوئد تا سال ۲۰۲۷، رشد ۹ درصدی داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید