جاذبه‌های ایلام خاص و دیدنی است از این رو همراه باشید و درباره دو جاذبه بی‌همتا در ایلام که باید دید بدانید.

دو جاذبه بی‌همتا در ایلام که باید آنها را دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب چکر در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی و در ناحیه چکر قرار دارد. مساحت آن در حدود ۳ هکتار، ارتفاع آن ۶۰۰ متر و عمق آن در حدود ۲/۵ متر است. این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دائمی است و عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد.

منبع آب آن نزولات جوی و چند چشمه جوشان است. متوسط دمای آن ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

نیزارهای اطراف به همراه طبیعت بکر زیبای پیرامون آن واقعا دلنشین هستند و آن را به یکی از مکان های دیدنی ایلام تبدیل کرده‌اند.

این تالاب محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده‌ای و اردک سر سبز است.

تالاب چکر ایلام کجاست

تالاب چکر ایلام ،درغرب شهرستان ایلام ودر منطقه بولی و در ناحیه چکر واقع شده است مساحت آن در حدود ۳ هکتار و ارتفاع آن ۶۰۰ متر است. عمق آن در حدود ۵/۲ متر است .

این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دایمی است .

عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد. منبع آب آن نزولات جوی و چند چشمه جوشان میباشد .متوسط دمای آن ۲۴ درجه سانتی گراد است.

دو جاذبه بی‌همتا در ایلام که باید آنها را دید

این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دایمی است .عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد. منبع آب آن نزولات جوی و چند چشمه جوشان میباشد. اطراف تالاب را نیزار فرا گرفته است.

تالاب مذکور مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود .

این تالاب محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است.

این تالاب هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری است که در ماه های سرد به این منطقه مهاجرت میکنند.

پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است. گیاهان مرتعی، گیاهان علفی و گرامینه تیره جگن و نی از پوشش گیاهی غالب در تالاب محسوب می شوند.

پوشش گیاهی اطراف آن چشم انداز زیبایی را بوجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم نموده است.

آدرس :ایلام، غرب ایلام، منطقه بولی، ناحیه چکر

در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی و در ناحیه چکر، تالاب زیبای چکر قرار دارد. مساحت آن در حدود ۳ هکتار و ارتفاع آن ۶۰۰ متر بوده و عمق آن در حدود ۲.۵ متر است.

این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دائمی است. عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد و منبع آبش نزولات جوی و چند چشمه جوشان می باشد.

متوسط دمای آن ۲۴ درجه سانتیگراد است و نیزارهای اطراف آن به همراه طبیعت بکر زیبای اطراف واقعا دلنشین است.

آشنایی با تنگه ارغوان

تنگه ارغوان در گذشته تنگه گاوز نامیده می‌شد. این دره در فاصله‌ی ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام و در مسیر تنگه قوچعلی و در ورودی شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام و در حوزه‌ی استحفاظی دهستان میشخاص (میه خاص) واقع شده است.

عامل اصلی که سبب نام‌گذاری این دره شده است رشد درختان ارغوان در سراسر منطقه است. ارغوان درختی از سرده ارغوان به شمار می‌رود که ارتفاع رشد آن گاهی به ۱۲‌ متر هم می‌رسد. البته این گیاه را بیشتر به صورت درختچه می‌توان مشاهده کرد.

دو جاذبه بی‌همتا در ایلام که باید آنها را دید

برگ‌های ارغوان قلبی شکل، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف هستند. گل‌های این درختچه در اوایل بهار (اردیبهشت)، در گروه‌های۳ تا۶ تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها به وجود می‌آیند و چون بسیار پرتعداد هستند، روی درختان زیبا به نظر می‌رسند.

مزه گل ارغوان ترش و نسبتاً مطبوع است. خاک‌های آهکی و تابش مستقیم نور خورشید بهترین شرایط برای رشد ارغوان به شمار می‌رود. تنگه ارغوان با دارا بودن شرایط مناسب منزلگاه خوبی برای رشد و نمو این گونه‌ی گیاهی محسوب می‌شود.

از آنجایی که درختچه‌های ارغوان معمولا در اردبیهشت شکوفه می‌دهند در این ماه از سال سرتاسر این دره مملو از شکوفه‌های صورتی و بنفش گیاه ارغوان می‌شود که در ترکیب با رنگ‌های متنوع درخت‌ها و گیاهان دیگر چشم‌اندازی بسیار رویایی و خاطره‌انگیز را می‌توان در این منطقه تماشا کرد.

تنگه ارغوان حدود ۱۷۰ هکتار وسعت دارد و میزبان گونه‌های کمیاب و در حال انقراضی همچون ارغوان و گونه‌های همراه شامل بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک است. احتمالا همان طور که می‌دانید صنعت زنبورداری در این مکان رونق زیادی دارد.

وجود جنگل انبوه بلوط درد و سوی جاده و تیغه‌های سنگی و چشم نواز کوهستان به علاوه‌ی گردشگاه‌های مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگ‌ها به همراه مراتع پرپشت و رشد گونه‌های نادر گیاهی مانند گون – طویلک – قارچ و در نهایت استفاده از گیاهان معطر در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گردکان و سورگه باعث به وجود آمدن شرایط مناسبی جهت توسعه زنبورداری شده است.

دو جاذبه بی‌همتا در ایلام که باید آنها را دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید