ایلام جاذبه های گردشگری پر شماری دارد از این رو همراه باشید و درباره بازدید از دریاچه سد ایلام را از دست ندهید.

بازدید از دریاچه سد ایلام را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه سد ایلام از دیدنی های ایلام به‌ شمار می‌رود.

سد ایلام که در سال‌های اخیر با هدف اصلی تامین آب شرب شهر ایلام به بهره‌برداری رسید، در کلیه فصول سال به‌خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی می‌شود که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می‌کنند.

با وجود عدم ارائه امکانات و خدمات رفاهی در حاشیه سد، همچنان گردشگران دریاچه سد ایلام را یکی از مقاصد تفریحی مهم خود می‌دانند.

فضای دریاچه سد ایلام به‌حدی زیبا و رؤیایی است که می‌خواهید کمی بیشتر مهمان مادر طبیعت باشید.

اگر شما نیز به ماجراجویی و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به کمپ‌زدن در این منطقه فکر کنید.

برای کمپ‌زدن در این منطقه نیاز به تجهیزاتی همانند چادر مسافرتی و کیسه‌خواب خواهید داشت.

به یاد داشته باشید در این منطقه بارش بسیاری رخ می‌دهد. پس چادر شما باید ضدآب باشد.

در غیر این صورت قادر به اقامت در این منطقه نخواهید بود. اگر به‌دنبال اقامتگاه‌های مجهز هستید، باید بدانید در این منطقه چنین اقامتگاهی وجود ندارد.

اگر قصد کمپ‌زدن در منطقه را دارید، لازم نیست نگران حضور حیوانات وحشی باشید.

معمولاً حیوانات درنده در این منطقه دیده نمی‌شوند. در ضمن بیشتر اوقات سال، گردشگران بسیاری داخل محوطه حضور دارند.

بازدید از دریاچه سد ایلام را از دست ندهید

آشنایی با سد ایلام

دریاچه سد ایلام در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق ایلام در مسیر فرعی جاده ایلام به دره شهر قرار دارد.

این سد در سالهای اخیر به جهت تأمین آب شرب شهر ایلام ساخته شده و به بهره‌ برداری رسیده است.

در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی برای مراجعه‌کنندگان وجود ندارد اما به دلیل چشم‌ انداز و طبیعت زیبا، در کلیه فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی می‌ باشد که به قصد گذران اوقات فراغت خود به این مکان زیبا مراجعه می‌ نمایند.

متوسط بارندگی سالانه حوزه آب‌ریز در دوره ۴۶ ساله برابر با ۴۲۲٫۷ میلیمتر می‌ باشد. بهار ۲۵٫۷ درصد، تابستان کمتر از ۱ درصد، پاییز ۲۹٫۳ درصد و زمستان ۴۴٫۸ درصد از باران سالیانه سهم دارند و حداکثر میزان بارندگی در ماه اسفند با ۱۷درصد سهم می‌ باشد.

مرداد گرمترین و بهمن سردترین ماه سال است. تعداد روزهای یخبندان ۳۳٫۵ روز و متوسط سالانه سرعت باد ۱٫۴۵ متر بر ثانیه می‌ باشد.

موقعیت جغرافیایی این دریاچه در فاصله ۲۷ کیلومتری جنوب ایلام در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه آفتاب و چاویز قرار دارد این دو رودخانه پس از بهم پیوستن رودخانه کنجانچم بوجود می‌ آورند که این رودخانه در ادامه مسیر در محل در ایلام با حوزه‌ ای به مساحت ۴۸۰ کیلومتر مربع سالیانه بطور متوسط ۳۱۶۷ مترمکعب در ثانیه (۹/۱۱ میلیون مترمکعب در سال) آبدهی دارد.

این سد از طرف شرق به روستای مهر و اما از بخش ملکشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و کان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات ویژه در بند و از طرف شمال به روستای گل گل علیا از توابع شهرستان ایلام محدود می گردد که مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز ۹۲۰ متر برابر با ۲۵۵ هکتار می باشد.

بازدید از دریاچه سد ایلام را از دست ندهید

ماهیگیری در سد ایلام

دریاچه سد ایلام یکی از جاهای دیدنی ایلام به حساب می‌آید.

همه‌ساله گردشگران بسیاری از این جاذبه تماشایی دیدن می‌کنند. با وجود این هیچ خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه نیست.

البته این مسئله یک مزیت به حساب می‌آید. ایجاد مغازه‌های متعدد، سرویس بهداشتی یا نمازخانه به بافت طبیعی و زیبای این منطقه آسیب وارد می‌کند.

همان طور که اشاره کردیم، در حوالی این دریاچه حیوانات متعددی مشغول زندگی هستند. احداث و ایجاد این امکانات باعث می‌شود تا این حیوانات نیز احساس خطر کرده و منطقه را ترک کنند.

اگر قصد حضور در این منطقه را دارید، باید تجهیزات و لوازم کامل را همراه داشته باشید.

بهتر است هر آنچه در طول روز نیاز دارید را از قبل تهیه کنید. شما باید آب، مواد غذایی، چادر مسافرتی و دیگر تجهیزات را همراه خود ببرید. حتی در نزدیکی این دریاچه هم خبری از فروشگاه نیست.

زمانی که از فراز آسمان به این دریاچه آبی‌رنگ و زیبا نگاه کنید، احساس خواهید کرد که یک دریاچه در دل جنگل قرار دارد. پوشش گیاهی اطراف دریاچه سد ایلام، پوشش گیاهی بسیار خاص و متنوعی است.

در واقع احداث این دریاچه باعث ایجاد پوشش گیاهی انبوه و زیبایی در منطقه شده است. به‌لطف این پوشش گیاهی، حیوانات بسیاری نیز این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

همین مسئله باعث به‌وجودآمدن اکوسیستمی پایدار و پویا شده است.

در بین گیاهان کنار دریاچه، می‌توانید لانه پرندگان کوچک را مشاهده کنید. پرندگانی کوچک و زیبا همانند حواصیل و آبچیلک در بین گیاهان کنار دریاچه زندگی می‌کنند.

تماشای چنین مناظر بکر و بی‌نظیری می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

بازدید از دریاچه سد ایلام را از دست ندهید

این سد بر روی رودخانه‌های چاویز و آفتاب قرار دارد. هر ۱.۵‌میلیون مترمکعب آب این سد، معادل یک ماه مصرف آب شرب ایلام است؛ به همین خاطر این سد یکی از مهم‌ترین سدهای ایلام محسوب می‌شود.

ایلام استانی پربارش است.

ازاین‌رو سدهای فراوانی دارد. به‌صورت کلی تعداد سدهای ایلام به ۵ عدد می‌رسد. این تعداد برای یک استان عدد بزرگی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید