دیدن بناهای تاریخی و با اصالت بسیار دلنشین است، همراه باشید و درباره ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه بدانید.

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از زیباترین تکیه‌ها و جاهای دیدنی کرمانشاه، تکیه بیگلربیگی است. تکیه بیگلربیگی آینه‌کاری فوق‌العاده و چشم‌انداز بی‌نظیری در میان تکیه‌های کرمانشاه دارد.

این تکیه در محله قدیمی فیض‌آباد واقع شده و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. در سمت غربی حیاط تالار آن آینه‌کاری بزرگی دیده می‌شود که به حسینیه معروف است.

این تکیه به عنوان موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه نیز پذیرای بازدیدکنندگان است.

آشنایی با تکیه بیگلربیگی در کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی که در بافت تاریخی کرمانشاه قرار دارد، قدمتش به دوره قاجار می‌رسد و از همین رو، ترکیبی از معماری دوره زندیه و قاجاری را به نمایش می‌گذارد.

این بنا علاوه بر ارزش تاریخی، دارای معماری و تزیینات آینه‌کاری چشم‌نوازی است که برای هر بازدیدکننده‌ای جذابیت دارد.

در طول بازدید خود حتما با قاب‌ عکس‌های زیادی مواجه می‌شوید که به بانی‌های تکیه و افراد سرشناس شهر تعلق دارد.

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

جالب اینکه قرارگیری موزه پارینه‌سنگی زاگرس و موزه خط و کتابت بر اهمیت این محل افزوده‌ و بازدید از آن را در سفر به کرمانشاه اجتناب‌ناپذیر کرده‌اند.

مهمترین قسمت تکیه بیگلربیگی، بخش غربی آن است و گنبدخانه حسینیه در آن قراردارد، این قسمت شامل ایوان نسبتا بزرگی است که از طریق یک رشته پلکان سنگی سه پله ای به حیاط تکیه راه دارد.

در جلوی ایوان دو ستون چوبی نسبتا بلند و دو ستون نما دیده می شود، همچنین سرستون های آنها از نوع سرستون های بیزانس است که با گچبری های گل و گیاه تزیین شده، سقف ایوان نیز دارای تزئینات منبت کاری است.

از طریق یک در بزرگ چوبی با ارسی زیبا می توان وارد فضای اصلی حسینیه شد، حسینیه فضایی دوطبقه و در هر طبقه آن شش اتاق ساخته شده است سقف حسینیه دارای پوشش گنبدی است که نمای بیرونی و نمای داخلی آ ن شیروانی و نمای داخلی آن با آیینه کاری های زیبا تزیین شده است.

در هریک از گوشواره ها فضای حسینیه پنجره ای با اتاق هلالی و جود دارد و اطراف آن به وسیله آیینه کاری جملات « لا اله الا الله، محمدرسول الله » و « علی ولی الله » نوشته شده است از دیگر تزیئنات فضای حسینیه ستون نماهای گچی، طرح های هندسی، نقوش گیاهی و قندیل های شمع سوز است.

در ضلع جنوبی حسینیه، ارسی زیبایی با شیشه های الوان وجود دارد که حسینیه را به حیاط کوچکتری مرتبط می سازد و از طریق این حیاط می توان وارد مجموعه حمام بیگلربیگی شد.

از فضاهای ضلع جنوبی حسینیه برای اقامت خانم ها به هنگام مراسم عزاداری، همچنین نگهداری وسایل و لوازم مراسم عزاداری استفاده می کردند.

به طور کلی در گرداگرد حیاط مرکزی عمارت تالارها و اتاق هایی ساخته شده است که تالار آیینه کاری شده است این بنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در سال ۱۳۸۳ موزه ای با عنوان خط و کتابت در محل تکیه بیگلربیگی افتتاح شده است که در این موزه اسناد و مدارک و مستندات تاریخی و نسخ خطی نگهداری و در معرض دید بازدیدکنندگان قرا رگرفته است.

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه



علاوه بر این موزه پارینه سنگی زاگرس که تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه می باشد در این تکیه قرار دارد که در ایام نوروز مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.

عمارت تکیه بیگلربیگی در بافت قدیمی شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس، مقابل مسجد جامع قراردارد، ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹ توسط عبداله خان فراش باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و منتفذ کرمانشاه در دوره قاجاریه شروع و عملیات ساختمانی آن در سال ۱۳۱۵ به اتمام رسید.

گفنتنی است، اخیرا درب جدیدی برای ورود به این تکیه دیدنی در خیابان اصلی (مدرس)، مقابل مسجد جامع کرمانشاه باز شده است که گردشگران و مسافرین نوروزی می توانند از طریق این درب نیز وارد این مجموعه دیدنی شوند.

تکیه بیگلربیگی باز است

این بنا در محله قدیمی فیض آباد و در کوچه صارم الدوله واقع شده است . این تکیه که در زمان قاجاریه توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شده است از لحاظ آینه کاری در میان تکایای کرمانشاه بی نظیر است.
در سمت غربی حیاط، تالار آینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده و در دو سوی دیگر، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی واقع گردیده است. درحال‌ حاضر تکیه بیگلربیگی به‌ عنوان موزه خط و کتابت مورد بازدید عموم قرار می‌ گیرد. در این موزه، اسناد قدیمی متعلق به خانواده بیگلربیگی به نمایش گذاشته شده‌ است.

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی از زیباترین تکیه های ایران است.
موزه خط و کتابت در این تکیه قرار دارد.
تکیه بیگلر بیگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • بازدید از این مجموعه در ساعات اداری از ساعت هشت تا ۱۴ امکان‌پذیر است.
  • تکیه بیگلربیگی در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به آن با خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس به‌راحتی امکان‌پذیر است.
  • در زیرزمین تکیه، شربت‌خانه‌ای مشغول به کار است که می‌توانید نوشیدنی‌های سرد و گرم را در آن میل کنید.
  • تکیه بیگلربیگی سه در ورودی دارد که فقط از یک در آن برای ورود به مجموعه استفاده می‌شود. این در روبه‌روی مسجد جامع قرار دارد و به‌حدی کوچک است که شاید در نگاه اول متوجه آن نشوید.
  • موزه فاقد پارکینگ است؛ اما در نزدیکی آن پارکینگ عمومی وجود دارد.
  • تاریکه بازار، مسجد شافعی و تکیه معاون‌الملک از جاذبه‌های نزدیک به تکیه بیگلربیگی هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید