رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به ابتلای ۱۰ میلیون ایرانی به دیابت، از افزایش شیوع دیابت در کودکان و نوجوانان خبر داد.

چند میلیون ایرانی دیابت دارند؟

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در آستانه روز جهانی دیابت اظهار کرد: قند خون طبیعی قبل از وعده‌های اصلی غذا باید زیر 100 و دو ساعت پس از صرف غذا باید زیر 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد. در صورتی که در بدن به هر دلیلی انسولین کم ترشح شود یا اصلاً ترشح نشود یا به اندازه کافی ترشح شود اما مؤثر واقع نشود؛ قند خون افزایش می‌یابد و فرد مبتلا به دیابت می‌شود.

علائم اولیه دیابت چیست؟

وی درباره علائم اولیه ابتلا به دیابت افزود: علائم اولیه دیابت شامل پرنوشی، پرادراری، تکرر ادرار و کاهش ناگهانی وزن است. در افرادی که دچار دیابت نوع 2 هستند زخم‌ها نیز ممکن است دیر بهبود یابد.

انواع دیابت

رجب درباره انواع دیابت بیان کرد: دیابت نوع1 بیشتر در کودکان، نوجوانان و افراد زیر 30 سال بروز می‌یابد و قابل پیشگیری نیست و حدود 5 تا 10 درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهد. دیابت نوع 2 حدود 90 درصد دیابتی‌های کشور را تشکیل می‌دهد و عمدتاً در افراد بالای 30 سال مشاهده می‌شود و به دلیل تغییر در شیوه و سبک زندگی و مصرف فست فودها و قندها بروز می‌یابد و بنابراین قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: دیابت بارداری نیز نوع دیگری از دیابت است که به دلیل تغذیه ناسالم، بارداری در سنین بالا و اضافه وزن و تغییرات هورمونی در زنان باردار رخ می‌دهد و تا حد زیادی قابل پیشگیری است. همچنین دیابت در پی ابتلا به برخی بیماری‌ها نظیر مشکلات پانکراس، کبد و مصرف برخی داروها مانند کورتون‌ها نیز ممکن است بروز پیدا کند.

ابتلای 14.5 درصد جمعیت بالای 20 سال به دیابت

وی درباره آمار دیابت در کشور تصریح کرد: کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته که شیوع دیابت در آن بالاست؛ در منطقه خاورمیانه 73 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و در کشور ما نیز 14.5 درصد از جمعیت بالای 20 سال مبتلا به دیابت هستند که شامل حدود 10 میلیون نفر می‌شود.

نیمی از مبتلایان دیابت از ابتلای خود بی‌خبرند

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این‌که بیش از نیمی از مبتلایان دیابت نوع2 از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند؛ خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از شیوع دیابت در استان‌های مختلف وجود ندارد زیرا بیش از نیمی از مبتلایان از ابتلای خود بی خبر هستند اما به طور کلی می‌توان گفت که طی 20 سال گذشته استان‌های یزد و بوشهر در صدر جدول ابتلا به دیابت قرار داشته‌اند و همچنین شیوع دیابت در شهرهای بزرگ کشور بالاتر است.


افزایش شیوع دیابت نوع2 در افراد زیر 30 سال

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این‌که در سال‌های گذشته افزایش شیوع دیابت نوع 2 نیز در افراد زیر 30 سال و کودکان و نوجوانان دیده می‌شود؛ گفت: دلیل عمده آن، سبک زندگی ناسالم، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس زیاد است.

راه‌های پیشگیری از دیابت چیست؟

وی درباره راهکارهای پیشگیری از ابتلا به دیابت نیز گفت: تغییر در شیوه زندگی شامل تغذیه نامناسب، کاهش فعالیت جسمانی و بالا بودن میزان استرس باعث افزایش ابتلا به دیابت شده است. افراد برای پیشگیری از ابتلا به دیابت روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی کنند؛ همچنین مصرف فست فودها، استفاده از غذاهای پرچرب و پرنمک و مصرف قند و شیرینی‌ها را کاهش دهند.

رجب ادامه داد: مردم باید به سلامتی خود توجه کنند؛ همچنین سیاستگذاران در حوزه بهداشت، آموزش و پرورش، ورزش و ... باید به مردم آموزش دهند تا به سلامتی خود توجه داشته باشند؛ از آنجا که شیوع دیابت سالانه هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند آموزش‌های پیشگیرانه باید از مدارس آغاز و به طوری ارائه شود که منجر به تغییر در رفتار و سبک زندگی افراد شود؛ به طور مثال اگر فردی در یک مهمانی‌ حضور پیدا می‌کند، از میان میوه‌ها و شیرینی‌ها، مصرف میوه‌ها را انتخاب کند و میزان قند مصرفی خود را کاهش دهد.

عوارض دیابت چیست؟

رئیس انجمن دیابت ایران درباره عوارض دیابت تشریح کرد: عوارض دیررس ناشی از دیابت شامل بیماری‌های قلبی - عروقی است که می‌تواند منجر به افزایش سکته‌های قلبی و مغزی شود؛ بیماری‌های چشمی که ممکن است منجر به نابینایی شود؛ گرفتاری اعصاب محیطی، زخم پای دیابتی و قطع عضو در پی آن، مشکلات کلیوی و ... نیز از جمله عوارض دیابت هستند.

میزان پوشش بیمه‌ای درمان دیابت در کشور

وی درباره میزان پوشش بیمه‌ای هزینه‌های دیابت در کشور نیز تصریح کرد: در قانون آمده است که نباید بیش از 30 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی از جیب مردم پرداخت شود در حالی که در حال حاضر حدود 70 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی را مردم از جیب خود می‌پردازند. در حال حاضر بیمه‌ها داروهای دیابت را پوشش می‌دهند اما نوارهای تست قند خون تحت پوشش بیمه‌های پایه نیست.

هزینه‌کرد 11 درصد بودجه بهداشت کشورها بابت درمان دیابت

وی ادامه داد: هزینه‌های ناشی از دیابت منحصر به هزینه‌های درمانی نمی‌شود بلکه هر فردی که مبتلا به دیابت می‌شود دچار افت کیفیت زندگی و کاهش طول عمر می‌شود که این موضوع باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کشور می‌شود؛ برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 11 درصد بودجه بهداشت کشورها صرف درمان دیابت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید