آبشارهای گیلان بسیار دیدنی هستند در این میان با ما همراه باشید و حتما از آبشار دودوزن در فومن بازدید کنید.

حتما از آبشار دودوزن در فومن بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: آب آبشار دودوزن از چشمه دودوزن تامین می‌شود و سپس زمین‌های روستای پایین‌دست را آبیاری می‌کند. در رابطه با ارتفاع این آبشار پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته؛ اما ارتفاع آن حدود ۵۴ متر تخمین زده شده‌ است. همچنین بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی، این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد.

قرارگرفتن این آبشار در میان انبوهی از بافت‌های جنگلی را می‌توان یکی دیگر از دلایل زیبایی آن برشمرد.

زمانی که برای رسیدن به آبشار از جاده‌های اصلی شفت عبور می‌کنید، دیدنی‌ها و زیبایی‌های طبیعی تازه شروع می‌شود و هر قدر که جلوتر می‌روید، زیبایی‌های بیشتری در جلوی چشمانتان قرار می‌گیرد.

در طول مسیر رسیدن به آبشار، صدای جوش‌وخروش رودخانه‌ای که از آبشار سرچشمه می‌گیرد، یک موسیقی جادویی برایتان می‌نوازد. گذر از مسیر سنگ‌فرش و راه‌پله‌ای آن، نشان از ورود به اعماق دره‌ای دارد که آبشار را در خود جای داده است.

محلی‌ها در این گذر فصلی برای خود درآمد کسب می‌کنند؛ پخت انواع کاکا، نان گردویی و فروش آلوچه‌های ترش و ملس و عطر چای محلی که روی زغال داغ دم کشیده است، هر مسافری را به وجد می‌آورد.

حتما از آبشار دودوزن در فومن بازدید کنید

معنی دودوزن

عبارت دودوزن از دو بخش دود و وزن تشکیل شده است. علت اینکه از کلمه دود در نامگذاری آبشار دودوزن استفاده کرده اند، این است که آب این آبشار آنقدر سرعت زیادی دارد که اگر از فاصله به آن نگاه کنید، احساس می کنید که قطرات آب آن شبیه به دود هستند. حالا چرا از کلمه وزن در نامگذاری این آبشار استفاده کرده اند؟ ماجرا از این قرار است که در زبان تالشی که زبان محلی مردم منطقه آبشار دودوزن است، وزن به معنای چیزی است که از ارتفاع به پایین ریخته می شود. این بدین معنی است که دودوزن به معنای آبی است که شبیه به دود از بالا به پایین می ریزد.

آبشار دودوزن آبشار بسیار زیبایی است که تقریبا ارتفاعش به ۵۴ متر می رسد و محیط اطرافش بسیار سرسبز است. در واقع اصلی ترین علتی که همه به خاطرش از آبشار دودوزن دیدن می کنند، این است که این آبشار زیبایی شگفت انگیزی دارد و طبیعت این منطقه از گیلان بسیار سرسبز است. پس اگر به پیک نیک کردن در یک جای سرسبز با یک چشم انداز عالی علاقه دارید، بهتر است که حتما از آبشار دودوزن دیدن کنید. چراکه این آبشار دقیقا همان حال و هوا و محیطی را دارد که هر کسی برای پیک نیک کردن و گذراندن یک روز عالی در دل طبیعت به آن نیاز دارد. ضمن اینکه این آبشار محیط و شرایط بی نظیری برای عکاسی دارد و مسلما اگر یک تلفن همراه خوب یا یک دوربین حرفه ای داشته باشید، می توانید عکس های بسیار خوبی در کنار این آبشار بگیرید.

حتما از آبشار دودوزن در فومن بازدید کنید

اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید، بهترین زمانی که می توانید زیبایی های آن به طور کامل ببنید بهار و تابستان است. چرا که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه آب و هوای خنک و تقریبا سردی را شامل می شود.

البته در پاییز هم این منطقه زیبایی های خودش را دارد و تمام منطقه لباس رنگینی به تن خود می کند. اما در فصل زمستان یخ زدگی و پوشش سپید برف نیز در زمستان مهمان منطقه می شود و شرایط برای سفر کمی سخت می شود اگر اهل طبیعت گردی حرفه ای هستید زمستان را برای سفر خود انتخاب کنید در غیر اینصورت پیشنهاد نمی شود.

فاصله آبشار دودوزن تا فومن

اگر می‌خواهید از تهران به‌سمت گیلان حرکت کنید و قصد سفر به غرب این استان را دارید، می‌توانید در دوراهی رشت-سنگر، از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید.

با گذر از این جاده، به شهرهای غرب گیلان خواهید رسید که در ابتدا صومعه‌سرا و سپس شفت قرار دارد.

بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز این شهر و ورود به جاده‌ نصیر محله به سیاهمزکی، در مسیر آبشار قرار می‌گیرید.

تقریبا حدود دو کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم‌کش را مشاهده خواهید کرد.

پس از دیدن تابلوی خرم‌کش تقریبا باید ۱۵۰۰ متر دیگر جلو بروید تا مسیر آسفالته تمام شود. بعد از آن خودروی خود را پارک کنید و بقیه مسیر را که سنگ‌فرش است، با پای پیاده طی کنید.

حتما از آبشار دودوزن در فومن بازدید کنید

تا چند سال پیش، بعد از پل، جاده‌ آسفالته‌ای وجود نداشت و طبیعت‌دوستان، جاده‌ خاکی و پیچ‌های تند کوه را پیاده طی می‌کردند. حدود ۱۰ سال قبل، مسیر منتهی به آبشار را پله‌گذاری کردند تا دسترسی به آن آسان شود؛ هرچند که ایجاد راه‌های دسترسی مناسب، بلای جان طبیعت شده است.

این محل برای افراد دارای معلولیت جسمی، سالمندان و افراد دارای محدودیت‌های حرکتی مناسب نیست

با توجه به مسیر دسترسی به آبشار می‌توان گفت که این محل برای افراد دارای معلولیت جسمی، سالمندان و افراد دارای محدودیت‌های حرکتی مناسب نیست.

  • آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم‌کش

مسافت ۳۲ کیلومتر

فاصله زمانی ۱۹ دقیقه

براساس سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    با سلام آبشار دود ورزن در منطقه سیاهمزگی شفت هست لطفاً دقیق ذکر کنید
  • سجاد لطفی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    دودوزن در شهرستان شفت قرار داره نه فومن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید