بازدید از بعضی جاذبه‌های متفاوت است از این رو همراه باشید و درباره قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گلستان بدانید.

قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گلستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: گلستان علاوه بر مکان‌های تفریحی، جاهای دیدنی تاریخی بسیاری نیز دارد. این استان توریستی مقصد مناسبی برای گردشگران است تا بتوانند جاهای دیدنی بسیاری در این منطقه ببینند.

دیوار بزرگ گرگان، قبرستان خالد نبی، برج گنبد کاووس، کاخ‌موزه گرگان، کاخ آقا محمد خان قاجار و … از مکان‌های تاریخی این استان محسوب می‌شوند.

بناهای تاریخی استان گلستان

برج گنبد کاووس (برج گنبد قابوس)

برج گنبد کاووس یا برج گنبد قابوس یکی دیگر از جاهای دیدنی گلستان است که حتماً باید از آن بازدید کنید. این برج معماری خاصی دارد که همین مسئله سبب شده شهرتی جهانی بگیرد.

این برج ازآنجاکه داخل شهر گنبد کاووس قرار گرفته، دسترسی آسانی دارد. برج آجری گنبد قابوس، بلندترین برج آجری جهان است.

برج تاریخی گنبد کاووس با ۷۲ متر ارتفاع از بناهای تاریخی مربوط به سده‌ چهارم هجری محسوب می‌شود که در زمان پادشاهی شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر، از پادشاهان آل زیار ساخته شده است.

قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گلستان

بر اساس کتیبه‌ آجری موجود در بنا که به خط کوفی نگاشته شده و گرداگرد برج نصب شده است، این برج در سال ۳۸۵ هجری شمسی و بنا به دستور قابوس ابن وشمگیر در حومه شهر جرجان یا همان گنبد کاووس فعلی بنا شده است.

کاخ موزه‌ گرگان

کاخ موزه‌ گرگان، یکی از ۱۲ کاخ سلسله‌ پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه با قدمتی از دوره‌ پهلوی اول است که به‌عنوان اولین موزه‌ منطقه شمال، بیست‌ و چهارمین موزه‌ کشور و چهارمین موزه‌ تخصصی باستان‌شناسی ایران شناخته می‌شود. این کاخ موزه به دستور رضاشاه در سال ۱۳۱۷ در کنار چند بنای اداری دیگر احداث شد. تندیس‌هایی از ۳۰ شخصیت برجسته‌ استان گلستان به‌همراه آثار به جا مانده از دوران پهلوی برای نمایش عموم در این مکان نگهداری می‌شوند. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرای باقری‌ها

سرای باقری‌ها یا خانه باقری یکی از بناهای شاخص گرگان بافت تاریخی شهر است که نمونه‌ای مهم و ارزشمند از معماری بومی مسکونی به شمار می‌آید. این مجموعه بین محله‌های نعلبندان و سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پرگذر بافت قدیم گرگان قرار دارد و با بیش از ۲,۵۰۰ متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین خانه بافت تاریخی گرگان و همچنین بزرگ‌ترین خانه تاریخی شمال کشور به حساب می‌آید. سرای باقری ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و شربت‌خانه، عکاسخانه، فروشگاه صنایع دستی و هتل بوتیک بخش‌هایی از آن هستند.

قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گلستان

کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار توسط حکمران مازندران ساخته شده و منسوب به آقا محمدخان قاجار است. این بنای دو طبقه در گذشته بسیار زیبا و مزین به تزیینات طلاکاری بوده است؛ اما متاسفانه امروز بیشتر زیبایی‌های معماری کاخ در اثر بی‌توجهی آسیب فراوان دیده‌اند.

قبرستان خالد نبی؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در گلستان

قبرستان خالد نبی که زیارتگاهی در حوالی شمال شرق گنبد کاووس است، یکی از مکان‌های مهم تاریخی و جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود.

این قبرستان تاریخی در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز قرار گرفته که گورهای عجیب‌وغریب زیادی در آن خواهید دید. در این منطقه، علاوه بر قبرهای عجیب، چند بقعه هم وجود دارد.

خالد نبی از پیامبران الهی در زمان حکومت خسرو انوشیروان از یمن به ایران سفر می‌کند؛ او پیام‌آور دین حضرت اسماعیل بوده و سعی داشته تا مردم ایران که دین زرتشت را برگزیده بودند، به دین الهی دعوت کند.

مزار او در این قبرستان قرار دارد و بسیاری برای بازدید از این قبر و قبرهای عجیب این گورستان خود را به این منطقه می‌رسانند.

از اصلی‌ترین دلایل شهرت قبرستان خالد نبی، وجود گورهایی است که مجسمه‌هایی با اَشکال متفاوت در کنارشان دیده می‌شود.

بیشتر از ۶۰۰ سنگ قبر در گورستان وجود دارد و ارتفاع بعضی از مجسمه‌ها به چهار متر می‌رسد. این قبرها به همراهی مجسمه‌هایی که بر فرازشان افراشته شده‌اند به شکلی پراکنده روی کوه و تپه‌های اطراف دیده می‌شوند.

قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گلستان

با اینکه برخی مورخان این قبرستان را به دوره پارینه‌سنگی نسبت می‌دهند، اما به طور دقیق نمی‌توان گفت که این مجسمه‌ها و مزارهای قدیمی مربوط به چه دوره تاریخی هستند؛ گویا دور از دسترس بودن آنها و قرارگیری‌شان روی کوه و تپه، مانع از تخریبشان در طول تاریخ شده است؛ بنابراین بی‌شک باید قدمتی طولانی داشته باشد.

نظرات راجع به علت شکل قبرها در قبرستان خالد نبی

درباره شکل مجسمه‌هایی که بالای قبرها قرار گرفته‌اند، نظرات مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند مجسمه‌های بلند و کشیده نمادی از اندام جنسی مردانه هستند و بنا به جایگاه اجتماعی صاحب قبر، ارتفاعشان یک تا چهار متر است و مجسمه‌های کوتاه نیز می‌تواند نمادی از جنسیت زنانه و نمایشگر سینه و سینه‌بند زنانه‌ باشد.

برخی نیز معتقدند که مجسمه‌های بلند به شکل مردانی هستند که کلاه به سر دارند و کمربندی به دور کمرشان بسته شده است. همچنین آن‌ها معتقدند که مجسمه‌های کوچک‌تر نمادی از زنان و بخشی از بدن آنها نیستند؛ بلکه شکلی از شاخ و سر قوچ هستند که نماد قدرت به شمار می‌روند و در کنار مزار افراد قدرتمند و مهم قرار می‌گرفتند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید