۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 55474169

کردستان مملو از جاذبه‌های گردشگری درجه یک است، همراه باشید و از زیباترین بازارهای کردستان بدانید.

زیباترین بازارهای کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوهستان‌های سر به فلک کشیده و جنگل‌های زیبا، مردم خون‌گرم و میهمان‌دوست و البته سوغات خوش‌آب‌ورنگ و به‌یادماندنی.

مراکز خرید کردستان هم در این میان طرف‌داران زیادی دارند که از جای‌جای کشور به این استان زیبا می‌آیند.

به خاطر نزدیکی به مرز و فراوانی اجناس خارجی با کیفیت ولی ارزان استان کردستان و شهر بانه انتخاب‌های خوبی برای خرید لوازم منزل و پوشاک هستند.

برای همین اصلا تردید نکنید و سفر بعدی خود را به مقصد کردستان برنامه بریزید.

آشنایی با کردستان

کردستان که در زبان کردی به آن کورسان می‌گویند، حدود ۲۸۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. مرکز استان شهرستان سنندج می‌باشد.

این استان در دامنه رشته کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته و با کشور عراق حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. استان‌های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان با استان کردستان همسایه هستند.

زیباترین بازارهای کردستان

نام کردستان برای نخستین بار در دوران سلجوقیان استفاده شده و از آن پس به ثبت رسیده است. این کلمه از واژه «کرد» و پسوند «ستان» تشکیل شده که به معنی محل زندگی کردها می‌باشد. در واقع کردستان یکی از استان‌های کردنشین است و ساکنین آن به زبان کردی تکلم می‌کنند.

آب و هوای کردستان تحت تأثیر توده‌های گرم و مرطوب مدیترانه‌ای معتدل و مطلوب می‌باشد. در بهار شاهد بارندگی‌های زیبا و بهاری هستیم و در زمستان بارش برف و سفیدپوشی استان را مشاهده می‌کنیم.

بارش مناسب و رطوبت کافی سبب شده تا جنگل‌های سرسبز و زیبا با پوشش انواع درختان جنگلی از جمله بلوط، به کردستان چهره ای زیبا و دل‌انگیز ببخشند.

آب و هوای دل‌پذیر به همراه زیبایی‌ها و جاذبه‌های کردستان سبب شده تا این استان مرزی از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران برخوردار باشد.

استان کردستان یکی از استان‌های ایران است که مرکز آن شهرستان سنندج است.

کردستان در بخش غربی کشور قرار گرفته و استان‌های اطراف آن از شمال آذربایجان غربی، از شمال شرقی زنجان، از جنوب شرقی همدان و از جنوب کرمانشاه هستند.

استان کردستان با کشور عراق هم‌مرز بوده و عراق در قسمت غربی استان کردستان واقع شده است.

۴ بازار زیبا و دیدنی کردستان

بازار سنندج

این بازار قدیمی، باقی‌مانده از دوره صفویه است.

بازاری که با آن پلان مستطیلی‌اش بی شباهت به نقش جهان در اصفهان نیست.

زیباترین بازارهای کردستان

این بازار مکانی سنتی است که مردم قدیمی با لباس‌های کردی رنگارنگ در آن، اصالت و تمدن را به یاد هر بیننده‌ای می‌اندازند.

بازار قدیمی شهر سنندج یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان کردستان است که تمامی گردشگران ایرانی و غیر ایرانی به دلربایی‌اش اعتراف می‌کنند.

در سفر به هر شهری نمی‌توان از بازار آن صرف نظر کرد.

بازارهای قدیمی به مثابه‌ی روح شهر و تجلی اصالت هستند. بازار بزرگ سنندج هم یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که در دوره صفویه ساخته شده است.

این بازار با الهام از میدان نقش جهان به شکل مستطیل ساخته شده و معماری آن شبیه دیگر بازارهای ایرانی که خطی هستند، نیست.

کردستان، سنندج، دو طرف خیابان انقلاب

از دیگر جاذبه‌های شهر سنندج می‌توان به: عمارت وکیل، حمام خان، موزه سنندج و عمارت مشیر دیوان اشاره کرد.

بازار محلی سقزی ها

بازار محلی سقزی ها یک مجموعه تاریخی است که در آن بازرگانان منطقه و سراسر کشور به دادوستد انواع کالاهای مختلف می‌پردازند.

این بازار که در مرکز شهر سقز واقع شده نقش مهمی در تجارت انواع کالا بین کشورهای ایران، ترکیه و عراق دارد.

قدمت بازار سقز به‌عنوان یکی از اماکن تاریخی شهر سقز و جاهای دیدنی کردستان باتوجه‌به بناهای باقی‌مانده در اطراف آن که شامل کاروان‌سرای تاجوانچی و راسته بازار یهودیان است به دوران زندیه برمی‌گردد و در دوران صفویه و قاجار نیز یک‌بار مرمت شده است.

زیباترین بازارهای کردستان

در حال حاضر نیز مطالعاتی برای مرمت و احیای مراکز تاریخی بازار شامل مسجد دو مناره، حمام حاج صالح، کاروان‌سرا و احداث موزه تاریخی انجام شده است.

کردستان، مرکز شهر سقز

بازارچه مرزی مریوان

مریوان شهری مرزی است که در ۱۲۵ کیلومتری سنندج قرار دارد. این شهر مرزی به خاطر بازار مرزی شناخته شده که در ۱۵ کیلومتری شهر قرار دارد.

اگر به دنبال وسایل برقی و الکترونیکی هستید به راحتی می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنید.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید این بازارچه مرزی یکی از مراکز خرید کردستان است که کیفیت و اصالت آن را نمی‌توان تضمین کرد.

پس اگر به مریوان رفتید که مناظر زیبا و جاهای دیدنی مریوان را ببینید، حتما سری هم به بازارچه مرزی مریوان بزنید. ولی مراقب باشید که حتما کالای اصل بگیرید. البته از پارچه‌های زیبای مریوان هم غافل نشوید.

کفش‌های زیبای محلی را که دست‌ساز مردم پرتلاش کردستان هستند را هم می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید. این بازارچه زیبا از صبح تا شب باز است و باید بدانید که روزهای تعطیلات رسمی و تعطیلات نوروز خیلی شلوغ می‌شود.

آدرس بازارچه مرزی مریوان: ۱۵ کیلومتری شهر مریوان

زیباترین بازارهای کردستان

بازار بیجار

بازار بیجار هم یکی دیگر از مراکز خرید کردستان است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این بازار در طول دوران چندین بار در طول جنگ‌ها تخریب شده و دوباره مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته. این بازار از تیمچه‌های مختلف تشکیل شده و بخش‌هایی از آن هنوز ساختمان قبلی خود را حفظ کرده‌اند.

همان طور که از اسم بازار برمی‌آید، بازار بیجار در شهر بیجار قرار دارد. این بازار از دیرباز محل تهیه مایحتاج مردم بیجار بوده. اما علاوه بر آن، یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در بازار پیدا کنید فرش است. فرش‌های دست‌بافت این بازار همه حاصل زحمت زنان و مردان کرد هستند که روزها و ماه‌های برای تهیه آن‌ها مشغول بوده‌اند. بازار بیجار در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی قرار گرفته و امروزه در حال مرمت شدن توسط کارشناسان میراث فرهنگی است.

آدرس بازار بیجار: استان کردستان،شهر بیجار،خیابان شهید اردلان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید