در میان جاذبه های گردشگری و طبیعی حضور در دریاچه تجربه متفاوتی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه پریشان در کجا قرار دارد.

دریاچه پریشان در کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه پریشان از برجسته‌ترین تالاب‌های استان فارس در دشت ارژن است که در حال حاضر روزگار خوشی را سپری نمی‌کند.

این دریاچه به‌دلیل قرارگیری در منطقه نمونه گردشگری و نزدیکی به مناطق طبیعی بکر با ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر، اهمیت بالایی دارد. تالاب پریشان از مهم‌ترین جاهای دیدنی کازرون به شمار می‌رود و فاصله کوتاهی تا این شهر دارد.

متاسفانه، دریاچه پریشان در حال حاضر شرایط وخیمی دارد و خشکی آن به‌جز اکوسیستم محیط خود، چرخه طبیعی زندگی جانوران مناطق اطراف را نیز در خطر نابودی قرار می‌دهد.

آشنایی با دریاچه پریشان

دریاچه پریشان که با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده، یکی از جاذبه های طبیعی ایران محسوب میشود.

این دریاچه در ۱۵ کیلومتری شرق کازرون، بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده ‌است. مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌ های آزاد ۸۲۰ متر است. بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین ‌المللی ثبت گردیده ‌است و منطقه حفاظت شده محسوب می ‌گردد.

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده ‌است. فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر است و از طرف جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می ‌باشد. فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان، زوالی و ایازآباد قرار دارند.

دریاچه پریشان در کجا قرار دارد؟

این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده و میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ کرده ‌است. دریاچه پریشان دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام‌ های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده ‌است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دو گونه دیگر مشکلات عدیده ‌ای را در تالاب به وجود آورده ‌اند.

از غرب تا شمال و جنوب بستر تالاب کاملا از گونه های گیاهان نمک دوست (هالوفیت) از خانواده کنوپودیاسه (اسفناجیان) پوشیده شده است. درختچه های گز با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی رشد قابل ملاحظه ای دارند، تنوع زیستی جانوری در این بخش محدود به چند گونه پرنده بومی مانند گاوچرانک، دراج و زیستمندانی مانند لاک پشت و... شده است.

این دریاچه بر اثر سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطراف به علت عملیات راهسازی در معرض خطر قرار دارد. در طی این آتش سوزی ‌ها هزاران قطعه لاک پشت و پرنده مهاجر از بین رفتند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشکسالی های اخیر خشک شده است. در زمان بارش باران برخی از چشمه های دریاچه آبدار شده و بلافاصله با گرم شدن هوا خشک می شود.

زیباییهای طبیعت دریاچه پریشان در تمامی فصول علاقمندان را به سمت خود جلب می نماید. در محل دریاچه، قایقهایی برای گشت زنی در دریاچه وجود دارند که گردشگران می توانند از آنها نیز برای لذت بردن از زیباییهای تالاب بهره مند شوند.

دریاچه پریشان کجاست

دریاچه پریشان از عرصه‌های آبی جنوب ایران در استان فارس و غرب شیراز به شمار می‌رود و فاصله کوتاهی تا کازرون دارد. تالاب پریشان را با نام‌هایی مانند «پیرشون»، «مور»، «یون» «موز» و تالاب کازرون نیز می‌شناسند. این تالاب در منطقه خوش‌آب‌وهوا و ییلاقی ارژن قرار دارد که از مناطق حفاظت‌شده در کشور ما به شمار می‌رود. در گذشته آب این دریاچه از چشمه‌های متعدد مناطق اطراف و آب حاصل از ریزش‌های جوی در طول سال تامین می‌شد؛ اما متاسفانه امروزه خطر خشکی دائمی دریاچه پریشان را تهدید می‌کند.

دریاچه پریشان بخشی از ذخیره‌گاه زیست‌کره دشت ارژن به شمار می‌رود و نام آن در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده است.

دریاچه پریشان در کجا قرار دارد؟

ارتفاع دریاچه پریشان از سطح دریا حدود ۸۲۰ متر است و مساحت این تالاب در دوره پرآبی و به‌خصوص در اردیبهشت ماه در حدود ۴,۳۰۰ کیلومتر مربع بوده است. نام تالاب پریشان را در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت کرده‌اند و در زمره مناطق حفاظت‌شده قرار دارد. اطراف دریاچه پریشان را کوهسارهای رشته کوه زاگرس پوشانده‌اند؛ کوه‌های شمالی این تالاب در حدود پنج کیلومتر و کوهستان‌های جنوبی تنها حدود ۵۰۰ متر با دریاچه پریشان فاصله دارند.

آب دریاچه پریشان در فصل‌های گرم سال حالت باتلاقی می‌گیرد و در زمان پر آبی در حدود ۶ متر عمق دارد. روستاهای مالکی، عرب فامور، سی سخت، قلعه نارنجی، جروق، نرگس زار، زوالی، یاز آباد و شهرنجان آبادی‌های اطراف دریاچه پریشان هستند. نواحی نزدیک به این تالاب از بکرترین مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می‌روند که در طول سال از پرندگان مهاجر میزبانی می‌کنند.

آدرس دریاچه پریشان: استان فارس، غرب شیراز، ۱۵کیلومتری جنوب شرقی کازرون، بخش جره و آباده، تالاب پریشان

دریاچه پریشان در کجا قرار دارد؟

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید