۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 55470896

روستاگردی در شمال ایران جالب و شورانگیز است از این رو با ما همراه باشید تا درباره زیباترین روستای گرگان بدانیم.

زیباترین روستای گرگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای ییلاقی زیارت در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی، یکی از مناطق باستانی استان گلستان است که در نزدیکی گرگان و در انتهای جاده جنگلی نهارخوران قرار دارد.

این روستا در مجاورت گرگان، همانند لواسان در مجاورت تهران است و بسیاری از اهالی گرگان، تعطیلات خود را در این روستای سرسبز می‌گذرانند.

چشمه آبگرم، امامزاده روستای زیارت گرگان، طبیعت چشم‌نواز، مردم مهربان و مهمان‌نواز، چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیر، خانه‌های روستایی و فرصت کمپینگ در طبیعت، از جمله دلایل محبوبیت این منطقه هستند.

در ادامه با ما به سفری در میان این روستای باستانی بیایید تا با فرهنگ، جاذبه‌ها و امکانات آن آشنا شوید.

روستای زیارت کجاست

این روستا در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب پارک جنگلی ناهارخوران و در یکی از دهستان‌های بخش مرکزی گرگان به نام دهستان استرآباد جنوبی واقع شده است.

فاصله روستای زیارت تا مرکز شهر گرگان، ۱۸ کیلومتر و حدود نیم ساعت رانندگی است. این روستا با تهران، ۴۳۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن، باید حدود ۶ ساعت و نیم رانندگی کنید.

زیباترین روستای گرگان

اختلاف دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد روستای زیارت با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را تبدیل به منطقه‌ای ییلاقی و گردشگری کرده است.

این روستا که در ارتفاع ۱,۵۶۳ متری از سطح دریا واقع شده است، از سمت شمال به جنگل‌های ناهارخوران و ارتفاعات بندسر، از سمت غرب به کوه های ادیم، مازوکش و کمر سر، از سمت شرق به ارتفاعات خال دره و از سمت جنوب به کوه‌های جنگلی زیارت و آبشار باشکوه آن محدود می‌شود.

روستای زیارت در دامنه‌ کوه‌های اطراف گیلان و در مجاورت رودخانه خاصه رود، گسترش یافته است.

  • آدرس روستای زیارت گرگان: استان گلستان، گرگان، جنوب منطقه ناهارخوران

مسیر دسترسی به روستای زیارت از جاده ناهارخوران شهر گرگان آغاز می‌شود. برای رسیدن به این روستایی ییلاقی، جاده را تا انتها بروید تا به یک میدان برسید.

از این میدان، دو مسیر در پیش روی شما است؛ یک مسیر برگشت به ناهار خوران و مرکز گرگان و مسیر روستای زیارت.

از میدان، یک جاده هفت کیلومتری در حدود ۲۰ دقیقه شما را به روستای زیارت می‌رساند؛ جاده‌ای جنگلی، زیبا، پرپیچ‌وخم با پیچ‌های تند و رو به بالا و کمی خطرناک.

پس از طی کردن این هفت کیلومتر، به بخشی از جاده می‌رسید که سنگ‌فرش شده است و این دقیقا نشانه ورود شما به روستای زیارت است.

مسیر دسترسی به روستای زیارت با وجود رستوران‌ها، کافه‌ها و کیوسک‌های کنار جاده، خود یکی از جاذبه‌های این روستا است و رانندگی در آن، لذت سفر را دو چندان می‌کند.

جالب است بدانید که برخی از طبیعت گردان این مسیر را با پای پیاده طی می‌کنند؛ اما برای این کار باید سابقه کوهنوردی یا طی کردن مسیرهای سربالایی داشته باشید؛ در غیر این صورت بعید است که از پس آن برآیید.

زیباترین روستای گرگان

مسیر برگشت از روستای زیارت، سرپایینی است و فشار کمتری به افراد وارد می‌کند؛ برای همین، تازه‌کارها این مسیر را برای برگشت انتخاب می‌کنند.

اگر ماشین شخصی ندارید، برای رسیدن به روستا، سوار تاکسی‌هایی شوید که شما را از ایستگاه سازمان آب گرگان به روستا می‌رسانند. شما همچنین می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی نیز استفاده کنید.

فاصله ناهارخوران تا روستای زیارت

برای رسیدن به روستای زیارت در ابتدا به انتهای جاده ناهارخوران شهر گرگان بروید.

در اینجا میدانی می بینید که تنها دو راه برای ادامه مسیر پیش روی شما می گذارد؛ می توانید برگردید و دوباره وارد ناهارخوران شوید و به طرف مرکز گرگان بروید و یا به جاده روستای زیارت وارد شوید. پس از ورود به جاده روستا و پیمودن ۷ کیلومتر به حریم روستا می رسید.

زیارت روستایی ییلاقی است که در جنوب گرگان و در امتداد مسیر ناهارخوران قرار دارد.

مسافت روستای زیارت تا گرگان طولانی نیست و از ناهارخوران کمتر از ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید با ماشین شخصی یا حتی ماشین خطی خودتان را به این روستا برسانید؛ پس اگر ماشین شخصی ندارید نگران نباشید چون در شهر گرگان تاکسی‌های خطی مخصوص زیارت هم هستند.

این روستا با داشتن جاذبه های گردشگری از قبیل امام زاده عبدالله، چشمه ی آبگرم معدنی با خواص درمانی، آبشار، بافت قدیمی روستا و کوه های سربه فلک کشیده و سرسبز به عنوان یکی از ده روستای دارای بافت با ارزش تاریخی آشور معرفی شده است.

زیباترین روستای گرگان

بافت تاریخی روستای زیارت متعلق به دوره های قاجاریه و پهلوی است. آثار به جای مانده در جنگل زیارت به نام تخت خسرو، تخت دیکا، اسپندیار محله و آثار دیگری ازین دست همگی از قدمت روستا و نواحی اطراف آن حکایت دارد.

از اصلی ترین ویژگی روستای زیارت بافت فشرده و درهم تنیده ی بناهای مسکونی آن است به طوری که حیاط هر منزل، در مسیر رفت و آمد اهالی روستا قرار دارد.

همچنین رنگ دیوارِ خانه ها و قدمت آن از دیگر ویژگی های این روستای گردشگری به شمار می رود.

از نکات جالب در مورد این روستا میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است.

در حال حاضر روستای زیارت به سرعت رو به گسترش بوده و آپارتمان سازی در این روستا بافت قدیمی و تاریخی آن را خدشه دار کرده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 2
    فقط شاهرود
  • حجت IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    همه روستاهای ایران زیبا وقشنگ است
  • صبا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    جاتون خالی.ما شهریور امسال رفتیم چقدر زیبا بود
  • محیا IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    0 0
    واقعاً زیارت قشنگ و بسیار زیبا و خیلی خوشحالم چون پدر و مادرم توی زیارت به دنیا اومدن و خودم هم زیارتی به حساب میام ولی خب یکی از زیباترین روستاها توی ایران هست و توصیه میکنم به مردم که حتما به گرگان اومدن به زیارت هم بیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید