۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 55470835

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های زاهدان، مسجد مکی است با ما همراه باشید تا بدانیم مسجد مکی زاهدان چند متر است.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع مکی زاهدان با قدمتی که به سال ۱۳۵۳ می‌رسد، توسط مولانا عبدالعزیز ملازاده احداث شده است.

امروزه از جاهای دیدنی زاهدان به شمار می‌آید. با ۳۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا، این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع ۹۲ متر و ۵۲ گنبد است.

که ارتفاع گنبد مرکزی آن به ۴۶ متر می‌رسد.

از مسجد مکی زاهدان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام و مشهورترین مسجد اهل سنت یاد می‌شود.

نمای بیرونی مسجد به مسجد سلطان احمد در ترکیه و فضای داخلی آن به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد.

مسجد «مکی» نماد اتحاد و همگرایی قومی با معماری جذاب و متفاوت، سالانه پذیرای بیش از ۸ هزار گردشگر داخلی و خارجی از کشورهای استرالیا، عمان، امارات، کانادا، هلند، دانمارک، پاکستان و افغانستان بوده و به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان سیستان‌وبلوچستان معرفی شده است.

مسجد مکی زاهدان

مسجد جامع زاهدان یا مسجد جامع مکی بزرگترین مسجد اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان و یکی از بزرگترین مساجد ایران است.

معماری چشم‌نواز و باشکوه مسجد مکی و فضای خاص و دلنشینی که در آن حکم‌فرما است این مسجد را به یکی از جاذبه‌های گردشگری زاهدان تبدیل کرده است.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

استان سیستان و بلوچستان و شهرهای مهم آن مانند زاهدان یکی از قدیمی‌ترین و بااصالت‌ترین نقاط ایران و جهان به‌حساب می‌آیند.

این مطقه محل سکونت اقوام بلوچ و سیستانی(فارس) است و به‌دلیل برخورداری از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و طبیعت اعجاب‌انگیز و منحصربه‌فرد، یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق گردشگری ایران به‌حساب می‌آید.

در میان آثار تاریخی و دیدنی‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان مسجد جامع زاهدان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی این منطقه است.

در طول سال هزاران گردشگر از کشورهای مسلمان منطقه و نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از مسجد مکی عازم زاهدان می‌شود.

چنانچه قصد سفر به استان سیستان و بلوچستان را دارید حتماً از مسجد جامع مکی زاهدان که تلفیقی از معماری ایرانی، اسلامی و عثمانی است دیدن کنید.

تاریخچه و مشخصات مسجد جامع مکی زاهدان و ساخت آن به سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۵۰ بازمی‌گردد.

در سال ۱۳۵۳ عبدالعزیز ملازاده (مولانا عبدالعزیز) روحانی بلندپایه و مطرح اهل سنت ایران پروژه ساخت این مسجد را در محوطه‌ای به مساحت ششصد متر مربع آغاز کرد.

این مسجد در کنار مرکز علوم اسلامی زاهدان (دارالعلوم) تشکیل یک مجموعه مذهبی با هدف آموزش و ترویج تفکرات و فلسفه اسلامی داده‌اند.

سازه ابتدایی مسجد مکی از همان سال‌های نخست تأسیس به یکی از مراکز اسلامی مهم در شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان تبدیل شد.

با گذشت زمان و افزایش جمعیت، کمبود فضای ساختمان مسجد متولیان مسجد جامع مکی را به توسعه ساختمان و تقویت زیرساخت‌های مسجد ترغیب کرد.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

داخل مسجد مکی زاهدان

یکی از مشخصه‌های اصلی مسجد مکی معماری زیبا و متفاوت آن است.

در واقع می‌توان گفت که معماری مسجد جامع مکی با تمامی مساجد جامع و بزرگ ایران تفاوت دارد و این امر دلیل اصلی تبدیل شدن این مسجد به یکی از جاذبه‌های گردشگری زاهدان است.

در دومین مرحله از توسعه و نوسازی مسجد جامع زاهدان طرح‌هایی برای معماری فضای داخل و خارج مسجد در نظر گرفته شد و به اجرا در آمد.

با اجرای این طرح‌ها تغییرات چشمگیر و مهمی در ظاهر و فضای مسجد به‌وجود آمد.

پس از گذشت بیش از یک دهه از نوسازی و توسعه مسجد مکی در حال حاضر این سازه دیدنی همچون مرواریدی درخشان در قلب زاهدان هر گردشگری را مسحور زیبایی و شکوه خود می‌کند.

از سه سبک معماری عثمانی (نمای بیرونی)، اسلامی (فضای داخلی) و ایرانی (تزیینات داخلی) با ظرافت هرچه تمام‌تر در ساخت این شاهکار دیدنی الهام گرفته شده است.

یکی از جذابیت‌های معماری مسجد مکی زاهدان که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، زیبایی‌های نورپردازی در فضای داخلی و خارجی آن است.

این برخوردهای نوری با هدف ایجاد تجربه‌ای معنوی و استثنایی برای بازدیدکنندگان به کار رفته‌اند و تأثیر بی‌نظیری در ایجاد فضاهای شگفت‌انگیز و آرامش‌بخش در محیط مسجد دارند.
ساختمان‌ها و مناره‌های سفید رنگ مسجد مکی باعث جلال و بزرگنمایی فضا می‌شوند و دیدیم که این شباهت، تصویر مسجد سلطان احمد استانبول را به یاد می‌آورد.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

اما با وارد شدن به داخل مسجد، یک تفاوت زیبا و منحصربه‌فرد آشکار می‌شود! نورپردازی در فضای داخلی مسجد جامع مکی، تجربه‌ای جدید از فضاهای مذهبی را ارائه می‌دهد.

تمرکز بر روی استفاده هوشمندانه از نور طبیعی و مصنوعی به منظور ایجاد تأثیرات مختلف، از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های این نورپردازی است.

پنجره‌ها و نورگیرهای مختلفی در سقف مسجد قرار گرفته‌اند تا نور خورشید به‌طور متناسب و معتدل وارد فضای داخلی شود.

این رویکرد باعث ایجاد فضایی روشن و پرنور شده است که احساس آرامش و معنویت خاصی را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب نورپردازی مسجد جامع مکی، استفاده از تزئینات و گچ‌بری‌ها به سبک هنر ایرانی در ساختار داخلی است که کمک زیادی به پخش نور می‌کنند.

این تزئینات بر فرهنگ و هویت محلی نیز تأکید دارند و با توجه به آثار اصیل معماری ایرانی، فضای داخلی را زیبا و دل‌نشین می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید