۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 55470104

غارها بسیار هیجان‌انگیز و دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم غار کتله خور چند کیلومتر است.

غار کتله خور چند کیلومتر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار کتله خور در دل کوه ‌های آهکی جنوب استان در پنج کیلومتری بخش گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است.

فاصله این غار با مرکز شهرستان ۸۵ کیلومتر است.

گرماب از طرف شرق با استان همدان و از جانب غرب با استان کردستان هم مرز است.

این منطقه به بخش افشار یا قشلاقات معروف است و ساکنان آن از ایل معروف به شاهسون های افشاری تشکیل یافته‌اند.

نام غار کتله خور بر اساس بررسی های انجام گرفته معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و غیره دارد که مناسبترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است.

که به صورت کلی به معنی پستی و بلندیهای راحت و دنج است.

غار کتله خور

وقتی وارد غار شوید با یک دالان ۴ کیلومتری مواجه خواهید شد که از سقف کوتاهی برخوردار است و پس از آن یک دالان حدودا ۱ کیلومتری قرار دارد که با پیمودن مسیر سربالایی آن که دارای گودال‌های عمیقی نیز هست به تالار وسیع چکنده‌ها و چکیده‌ها خواهید رسید.

غار کتله خور چند کیلومتر است؟

در داخل تالار کوچک بلورین، که به تالار ستون‌ها چسبیده، چاهی به عمق ۸ متر قرار دارد که احتمالا محل خروج آب‌هایی است که از بخش‌های بالا وارد غار شده و سبب تشکیل چکنده‌ها و چکیده‌ها می‌شوند.

در طول بازدید، اشکال زیبا، جریان هوای خنک، صدای آرامش‌بخش قطرات آب و نورپردازی‌هایی که شگفتی و زیبایی درون غار را دو برابر کرده‌اند شما را همراهی می‌کند.

همانطور که گفتیم این غار ۷ طبقه دارد که ۵ طبقه آن شناسایی شده و تنها ۱ طبقه آن قابل بازدید هستند.

۱ طبقه قابلِ بازدیدِ کتله‌خور هم به ۳ بخش متمایز فرهنگی، ورزشی و تفریحی تقسیم شده و در هر بخش شگفتی‌های خاصی در انتظار شما هستند:

ورود به دورن غار با عبور از تالار انتظار

این تالار در کنار ورودی اصلی قرار دارد و برای ورود به آن نیازی به تهیه بلیت نیست. شما می‌توانید وارد این تالار شوید و بخشی از زیبایی‌های داخل غار را تماشا کنید.

بخش تفریحی

این بخش از غار دالانی به طور تقریبی ۲ کیلومتر بوده که برای بازدید عموم آزاد است.

شما در این بخش اشکال خاصی از تجمع استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها را خواهید دید که هر کدام شکلی منحصربه‌فرد دارند و بر اساس شکل‌شان به اسم‌های پنجه شیر، میدان بیستون، میدان چهل‌ستون، سه‌راهی کوهی، تالار عروس، پای فیل، میدان شمع، نخل سوخته، میدان مریم مقدس و... نام‌گذاری شده‌اند.

غار کتله خور چند کیلومتر است؟

بخش فرهنگی

این قسمت دالان وسیعی در جنوب غار است که به برگزاری مراسم و جشن‌های مختلف فرهنگی اختصاص داده می‌شود، البته این دالان راه خروجی ندارد و بخش خروجی آن به صورت مصنوعی و توسط انسان کنده شده است.

بخش ورزشی

این بخش تنها برای غارنوردان حرفه‌ای قابل بازدید است و طول آن به حدود ۴ کیلومتر می‌رسد. در حال حاضر این بخش فعالیت نمی‌کند.

غار کتله خور کجاست

در صورت شروع سفر از مرکز استان زنجان و با پیمودن مسیر ١٦٥ کیلومتری زنجان – سلطانیه – خدابنده – گرماب، علاوه بر بازدید از غار کتله خور، می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری مسیر نیز دیدن بفرمایید.

البته غار کتله خور از مسیر زیبای زنجان – بیجار – گرماب نیز قابل دسترسی است. اما اگر قصد آغاز سفر از تهران را دارید، کوتاهترین راه دسترسی، اتوبان قزوین- زنجان می باشد که با رسیدن به خروجی شهرستان ابهر وارد شهرستان شده، سپس به سمت خدابنده ادامه مسیر داده تا به شهرگرماب برسید. مسافت این مسیر ٣٨٥ کیلومتر می باشد.

غار کتله‌خور غاری است خشکی -آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است.

غار کتله خور چند کیلومتر است؟


غار عظیم و زیبای کتله خور در ۱۶۵ کیلومتری جنوب باختری استان زنجان قرار گرفته که از طریق جاده آسفالته زنجان-سلطانیه خدابند-گرماب و از طریق جاده زنجان-بیجار-گرماب و همچنین از طریق جاده همدان-کبودر آهنگ نیز قابل دسترسی است که این غار از شهر گرماب حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد.

مسیر دسترسی از زنجان و قیدار:
چنانچه از قزوین یا زنجان عازم این غار هستید ابتدا باید خود را به شهر قیدار برسانید.سپس به سمت زرین رود حرکت نموده و از زرین رود وارد راه فرعی به سمت گرماب شوید.فاصله قیدار تا زرین رود حدود ۴۵ کیلومتر و فاصله زرین رود تا گرماب حدود ۳۰ کیلومتر است.

مسیر دسترسی از همدان و کبودرآهنگ:
چنانچه از همدان یا جاده ساوه عازم این غار هستید خود را به شهر کبودرآهنگ برسانید.سپس مسیر کبودرآهنگ تا زرین رود را طی نموده و از زرین رود وارد راه فرعی به سمت گرماب شوید.فاصله کبودرآهنگ تا زرین رود حدود ۷۵ کیلومتر و فاصله زرین رود تا گرماب حدود ۳۰ کیلومتر است.

مسیر دسترسی از بیجار:
چنانچه از سمت استان کردستان عازم این غار هستید خود را به شهر بیجار برسانید.چنانچه مسیربیجار به سمت زنجان را ۳۰ کیلومتر ادامه دهید به مسیر فرعی سمت راست جاده میرسید که ادامه این مسیر به طول ۴۵ کیلومتر شما را به شهر گرماب میرساند.
از شهر گرماب نیز با طی کردن مسیر ۵ کیلومتری به محوطه غار کتله خور میرسید.

غار کتله خور چند کیلومتر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید