جاهای دیدنی ایران بسیار است همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان بدانید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان کبودراهنگ در شمال غربی استان همدان قرار داشته و از شمال با شهرستان خدابنده از غرب به شهرستان بیجار و قروه از جنوب به شهرستان‌های بهار و همدان و از شرق به شهرستان‌های رزن و فامنین محدود است.

کبودراهنگ دارای شهرک صنعتی ویان و کارخانه فولاد ویان است که در نزدیکی روستای ویان قرار دارند. همچنین نیروگاه شهید مفتح در سال ۱۳۷۵ در نزدیکی این شهر ساخته شد.

نیروگاهِ شهید مفتح با تولیدِ سالیانه ۴۰ هزار و ۴۸۵ مگاوات تولیدِ ناخالصِ نیروی برق، یکی از نیروگاه‌های حرارتی کشور است که ۶۰ درصدِ برق تولیدی آن در استان همدان مصرف می‌شود و ۴۰ درصدِ باقی‌مانده نیز به استان‌های همجوار همچون مرکزی، استان کردستان و استان زنجان صادر می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از بی نظیر ترین و خوش منظره ترین غارهای طبیعی قابل قایقرانی جهان است که در روستای علیصدر از توابع بخش گل تپه در شهرستان کبودرآهنگ و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار دارد. این غار در ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

سقف غار که در برخی قسمت ها تا ۱۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشیده از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان

این رسوبات استلاگمیت هایی با فرم های جذاب ایجاد کرده اند و در کف غار و جاهایی که آب وجود ندارد، نیز استلاگمیت ها منظره زیبایی بوجود آورده اند.

غار علیصدر، بزرگترین غار آبی مهمان‌سرا، ویلاهای چوبی، سوییت‌های اقامتی، چادرهای صحرایی، بازارچه، نمازخانه، پارکینگ و فضای مناسب کوهنوردی از جمله امکاناتی است که در محوظه‌ی غار علیصدر می‌توانید از آن استفاده کنید.

میتوان گفت پدیداری غاری این چنینی حاصل مجسمه‌سازی طبیعتی است که میلیون‌ها سال برای خلق آن زحمت کشیده است.

محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است.

عبور از این غار آبی شگفت انگیز بسیار ساده و آسان است و این همان چیزی است که غار آبی علیصدر را نسبت به بسیاری از غارهای آبی جهان متمایز می‌کند.

اهالی روستاهای اطراف غار به ویژه روستای علی صدر از این غار به عنوان سد بهره‌برداری می‌کردند و همین موضوع باعث شد ارتفاع سطح آب تا دهانه‌ی ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به دورن غار را از بین ببرد.

بهترین راه برای رفتن به غار علیصدر جاده‌ی جدید همدان لالجین به بیجار است.

پل کوریجان کبودرآهنگ

پل کوریجان در ۲۲ کیلومتری شمال همدان و سمت چپ جادهٔ همدان به تهران بر روی یکی از انشعابات رود قره‌چای احداث گردیده ‌است.

پل کوریجان در شهرستان کبودرآهنگ، بخش مرکزی، روستای کوریجان واقع شده است.پل آجری کوریجان با ۵دهانه بزرگ و ۴دهانه کوچک مزین به قوسهای جناغی، از بناهای به جای مانده از دوران صفویه میباشد.این پل فاقد تزئینات خاص بوده ودر دوره قاجار مرمت گردیده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان

همچنین قسمتهایی از این پل تاریخی در دوران حاضر تقریبا تخریب شده بود که چندی پیش به همت میراث فرهنگی استان همدان مرمت شده است.

این اثر مربوط به دوران صفوی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی کبودرآهنگ

قلعه سنگی باشقورتاران کبودرآهنگ

قلعه سنگی باشقورتاران در فاصله ۱.۵ کیلومتری ضلع جنوبی روستای باشقورتاران در بخش شیرین‌سو از توابع شهرستان کبودراهنگ است که بر فراز کوهی قرار گرفته است که پس از طی مسیری مالرو و در بخش‌هایی با شیب تندی که دارد امکان دسترسی به قلعه را دشوار کرده است.

از فراز این قلعه می‌توان گسترده وسیعی از دره‌ها، دشت‌ها و ارتفاعات پیرامونی منطقه را زیر پوشش دیده‌بانی قرار داد.

این محوطه تاریخی در دوره میانی اسلامی از مهمترین استقرارهای فرهنگی منطقه به شمار می‌آمد که بر اساس داده‌های باستان‌شناسان به عنوان حلقه ارتباطی با حوزه‌های فرهنگی دشت همدان و زنجان ایفای نقش کرده است.

نحوه برپایی و شکل‌گیری آن در ارتفاع، بیانگر اهمیت سوق‌الجیشی و استراتژیک آن در تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منطقه است.

این قلعه با حصارهای دفاعی و مستحکم همانند قلعه‌های نظامی و دفاعی است که متناسب با بستر صخره‌ای آن شکل و فرم یافته است.

حصارقلعه به صورت دیواره سنگی قطور و برجک‌های دیده‌بانی با مصالح سنگ لاشه و ملاط ساروج در بیشتر قسمت‌های آن هنوز برجا مانده و در برخی بخش‌ها به مرور زمان فرو ریخته است.

قطر دیواره‌های حصارقلعه دو متر و ارتفاع بر جا مانده آن به چهار متر می‌رسد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان

پارک لاله کبودرآهنگ

پارک لاله مکانی زیبا با فضای سبزی مناسب است که گردشگران و مسافران برای استراحت و گذراندن اوقاتی خوش به آنجا می‌روند.

این پارک که در شهر کبودرآهنگ قرار گرفته با توجه به فضایی که برای برپایی چادر مسافرتی دارد برای اسکان مسافرهای نوروزی مناسب است.

داخل پارک حوض دایره‌ای بزرگی وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به محیط بخشیده‌ است. امکانات رفاهی مانند بوفه، سرویس بهداشتی، جای مناسب برای استراحت و نشستن در پارک لاله فراهم شده است.

پارک لاله کبودرآهنگ در ضلع جنوب غربی شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان واقع شده است.پارک لاله در واقع در پارک کبودرآهنگ قرار گرفته است و به قسمت استخر یا حوض بزرگ آب دایره ای قرار گرفته در این پارک اشاره دارد، ولی در مجموع به این فضای سبز پارک لاله میگویند.

این پارک در انتهای بلوار نیروی هوایی کبودرآهنگ، در مجاورت سالن ورزشی علی بن ابیطالب قرار دارد.فضای سبز بسیار زیبای پارک و همچنین حوض بزرگ دایره ای بسیار باصفای این پارک، چشم انداز جالب توجهی به این پارک بخشیده است.

محیطی مناسب برای داشتن اوقاتی خوش در فضایی با آب و هوای عالی از خصوصیات این پارک است.گردشگرانی که از شهرستان کبودرآهنگ دیدن مینمایند میتوانند عکسهای یادگاری خوبی را در این پارک داشته باشند، همچنین بدلیل امکانات اولیه مناسب برای مسافرین، خصوصا گردشگران نوروزی، این پارک توصیه میشود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید