زنجان با جاذبه‌های طبیعی خود گردشگران را به ذوق می‌آورد همراه باشید و درباره غار کتله خور؛ جاذبه ای خارق العاده و دیدنی بدانید.

غار کتله خور؛ جاذبه ای خارق العاده و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: در دنیا غارهای بسیاری وجود دارند که هرکدام از نظر ویژگی های زمین شناسی، ساختاری و ظاهری، متفاوت و منحصربفردند، غارهایی که از دیرباز مامن و پناهگاه آدمی و دیگر موجودات زنده بوده اند، از آتش فشان ها و زمین لرزه ها جان سالم بدر برده اند و طی میلیون ها سال در فرآیند تخریب و بازسازی زمین، به شکل امروزی خود درآمده اند تا سرگذشت پرفراز و نشیب این کره خاکی و ساکنانش را پیش چشمان ما نمایان کنند.

بله، غارها با یکدیگر متفاوتند؛ برخی کم عمق، برخی وسیع و برخی مانند غار کتله خور زنجان، قدمتی برابر با عمر کره زمین دارند.

غار کتله خور کجاست

اگر قصد دارید از شهر تهران به غار کتله خور بروید، بهترین و کوتاه ترین مسیری که پیش روی شماست، اتوبان قزوین – زنجان است.

پس از ورود به این اتوبان و طی مسافتی اندک باید وارد شهرستان ابهر شوید و از آنجا مسیر خود را به سمت شهرستان خدابنده و سپس به شهرستان گرماب ادامه دهید. پس از رسیدن به شهرستان گرماب و پیمودن مسافت کوتاهی در جاده کتله خور، به این غار دسترسی خواهید یافت.

برای بازدید از غار کتله خور باید راهی شهر گرماب در استان زنجان شوید. از سه مسیر دسترسی به این غار امکان‌پذیر است:

  • مسیر اول: جاده آسفالته زنجان - سلطانیه و سپس خدابنده - گرماب
  • مسیر دوم: جاده زنجان - بیجار - گرماب
  • مسیر سوم: جاده همدان- کبودر آهنگ

غار کتله خور؛ جاذبه ای خارق العاده و دیدنی

اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید، بزرگ‌راه تهران- قزوین را در پیش بگیرید، بعد از شهر ابهر مسیر قیدار را پیش بگیرید و از آن جا به سوی گرماب بروید. از سوی زنجان نیز باید مسیر زرین آباد و پس از آن گرماب را انتخاب کنید.

  • آدرس غار کتله خور: ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهر گرماب
  • فاصله غار کتله خور تا زنجان: ۱۳۷ کیلومتر

احتمالا دانستن این نکته برایتان جالب است که این غار در ابتدا غاری آبی بوده اما از آنجایی که از چند طبقه مختلف تشکیل شده آب به طبقات پایین تر نفوذ کرده و تبدیل به غاری خشک شده است.

با قدم زدن در میان دالان های این غار قندیل های شفاف و آهکی را می بینید که به زیبایی هر چه تمام تر زینتبخش فضای داخلی غار هستند کمی که بیشتر قدم بزنید مطمئنا با دیدن استالاکتیت‌ های گل ‌کلمی چنان ذوق زده می شوید که دوست دارید مسیر را ادامه بدهید و شگفتی های بیشتری را کشف کنید.

غار کتله خور از دهانه وسوسه انگیزی برخوردار است؛ بسیار دشوار است که این غار را از دور ببینید و به ندای کنجکاوی خود پاسخ ندهید.

پس از ورود به غار، نسیم خنکی از درون غار به استقبال شما می آید و با نوازش صورت شما، ورود شما به غار را خوش آمد می گوید.

ورودی غار از دالانی باریک و نسبتا ساده تشکیل شده است: دالانی پوشیده از خاکستر که شما را تا بخش میانی غار، جایی که قندیل های سقف آن با رنگ های متنوع و اندازه های مختلف جلوه گری می کنند، بدرقه می کند.

غار کتله خور؛ جاذبه ای خارق العاده و دیدنی

غار کتله خور چند کیلومتر است

وقتی وارد غار شوید با یک دالان ۴ کیلومتری مواجه خواهید شد که از سقف کوتاهی برخوردار است و پس از آن یک دالان حدودا ۱ کیلومتری قرار دارد که با پیمودن مسیر سربالایی آن که دارای گودال‌های عمیقی نیز هست به تالار وسیع چکنده‌ها و چکیده‌ها خواهید رسید.

در داخل تالار کوچک بلورین، که به تالار ستون‌ها چسبیده، چاهی به عمق ۸ متر قرار دارد که احتمالا محل خروج آب‌هایی است که از بخش‌های بالا وارد غار شده و سبب تشکیل چکنده‌ها و چکیده‌ها می‌شوند.

در طول بازدید، اشکال زیبا، جریان هوای خنک، صدای آرامش‌بخش قطرات آب و نورپردازی‌هایی که شگفتی و زیبایی درون غار را دو برابر کرده‌اند شما را همراهی می‌کند.

غار کتله خور در دل کوه ساقیزلو قرار دارد و از نوع غارهای خشکی‌آبی ایران است. نخستین‌بار این غار آهکی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی کشف شد و حدود ۳۰ سال بعد در سال ۱۳۳۱ به ثبت ملی رسید.

غار کتله خور دارای هفت طبقه است که از این تعداد فقط سه طبقه تاکنون به طور کامل شناسایی شده‌. کتله خور را تا کنون طولانی‌ترین غار شناسایی شده در ایران می‌دانند که نزدیک به ۱۳ هزار متر طول دارد.

شکل‌گیری این غار حاصل فرسایش آهکی و حرکات تکتونیکی است و قدمتش به ۱۲۰ میلیون سال پیش می‌رسد. طبقات رویی غار خشک و طبقات زیرین آن دارای آب است.

غار کتله خور را از نظر اهمیت توریستی دومین غار ایران پس از غار علیصدر همدان می‌دانند. قسمتی از غار که برای بازدید گردشگران آماده‌سازی شده است، در طبقه اول قرار دارد و شامل دو بخش دالان و تالار است.

غار کتله خور؛ جاذبه ای خارق العاده و دیدنی

قندیل‌های زیبا و انواع اشکال چکنده (استالاکتیت) و چکیده (استالاگمیت)، اشکال گل کلمی و خوشه انگوری بخش مهمی از زیبایی‌های این غار هستند که به هنگام بازدید غرق تماشای آنها خواهید شد.

ستون‌های آهکی عظیم که از به هم پیوستن استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها شکل گرفته‌اند، از دیگر پدیده‌های دیدنی غار کتله خور به شمار می‌روند که مانع از فروریختن سقف غار هم می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید