۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 55468497

دریاچه های ایران جذاب و دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه الندان در کجاست.

دریاچه الندان در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه الندان مازندران، با نام دیگرِ آب‎بندان، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهر ساری در نزدیکی روستای ازنی، از توابع بخش چهاردانگه، است که به دلیل خصلت‌های منحصربه‌فرد و متمایزش شایان توجه است.

الندان یک دریاچه طبیعی است که هیچ رودی به آن نمی‌ریزد و منبع آب این دریاچه زیبا تنها منحصر به نزولات جوی است.

از آنجا که جنس خاک کف این دریاچه نفوذناپذیر است، مدت زمان ماندگاری آب در این حفره افزایش یافته و به پدیداری دریاچه ظبیعی منجر شده است.

از سویی، شیب زمین و فرم قرارگیری دریاچه سبب شده که حتی در نتیجه یک بارندگی اندک تمامی حجم برف و باران به سمت دریاچه هدایت شود و به درون آن جریان پیدا کند.

دریاچه الندان تا ساری

آدرس دریاچه الندان: مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه

دریاچه الندان (Alendan) یا آب‌بندان پله ازنی، از جمله وسیع‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد.

دریاچه الندان در کجاست؟

این دریاچه خاص و تماشایی، به‌عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت‌گردی ایران نیز معرفی می‌شود و چشم‌انداز رویایی آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

علاوه بر آن، دریاچه الندان کیاسر، قدمتی دیرینه دارد و پیدایش آن را به دوره‌ای از زمین‌شناسی موسوم به «کواترنری» نسبت می‌دهند؛ ازاین‌رو، این دریاچه زیبا را از قدیمی‌ترین جلوه‌های طبیعی مازندران می‌دانند که حدود ۲٫۵ میلیون سال از عمرش می‌گذرد.

ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است.

به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌سمت دریاچه الندان جریان ندارد و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود.

جنس خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و نیز شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌بندان، از دیگر علل تشکیل و دوام دریاچه عنوان می‌شود.

در فصول گرم سال که میزان بارندگی به حداقل می‌رسد، وسعت دریاچه الندان را در حدود ۱۷ هکتار تخمین می‌زنند؛ در مقابل، در صورت افزایش بارندگی یا در فصول سرد و پر بارش سال، حجم آب موجود در دریاچه نیز تقریبا دو برابر می‌شود و وسعت آن به ۳۰ هکتار افزایش می‌یابد.

بنابراین هرچه باران بیشتر ببارد؛ دریاچه الندان نیز آب بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه بزرگ‌تر خواهد شد؛ ازاین‌رو، به این دریاچه «آب‌بندان» نیز می‌گویند و از آب آن، در شالیزارهای روستاهای اطراف استفاده می‌کنند.

دریاچه الندان ماهیگیری

در دریاچه الندان ماهی های مختلفی زندگی می کنند. یکی از محبوب ترین تفریحات گردشگران در بازدید از دریاچه الندان ساری ماهیگیری است برای همین، اگر تصمیم به بازدید و کمپ در دریاچه الندان را دارید، لوازم ماهیگیری را فراموش نکنید.

دریاچه الندان در کجاست؟

دریاچه الندان ساری از آنجایی که یک جاذبه توریستی و محبوب بین گردشگران است، امکانات و خدمات رفاهی مختلفی هم دارد.

سرویس بهداشتی آن هم وسط طبیعت، وجود بوفه تنقلات و سوپر مارکت و قایق های پدالی از امکانات و خدمات دریاچه الندان محسوب می شوند ولی در نظر بگیرید بوفه و سوپرمارکت در مسیر دسترسی به دریاچه الندان قرار دارند نه در اطراف خود دریاچه برای اینکه گردشگران حسابی از ویو طبیعت لذت ببرند.

از سوی دیگر، بی شک همچین جایی با همچین ویو فوق العاده ای، نیاز به یکسری عکس های یادگاری دارد لذا در اطراف دریاچه الندان آتلیه های عکاسی هم تعبیه شده و آن هایی که میخواهند با دوربین های حرفه ای عکس های خارق العاده و به یادماندنی از خود و دریاچه الندان ثبت کنند می توانند به این آتلیه ها مراجعه کنند.

جاهای دیدنی و زیبای دریاچه الندان از همان جاده الندان آغاز می شود.

پیش تر اشاره کردیم دو مسیر برای دسترسی به دریاچه الندان هست که بیشتر مردم و طبیعت گردان مسیر دوم را انتخاب می کنند چراکه این مسیر سرراست تر بوده و از طرفی، نامش هم جاده الندان است و شما را مستقیم به کنار دریاچه می رساند.

زمانی که تصمیم گرفتید بین جاهای دیدنی و مناطق بکر طبیعت گردی ساری به دریاچه الندان مراجعه کنید، زیبایی های این جاذبه دیدنی از همان جاده الندان شروع می شود.

این جاده که بخش اولیه آن آسفالت است و بخش زیادی خاکی، شما از جایی عبور می دهد که جدا از جنگل ها و درختان بلند قامت اطراف جاده، ویو زیبا و خارق العاده ای از دشت ها و زمین های شالی مقابل ارائه می دهد بطوریکه بارها پیش آمده راننده ها به قدری محو ویو مقابل خود شدند که از جاده منحرف شدند.

دریاچه الندان در کجاست؟

دریاچه الندان ساری یک منطقه ای برای طبیعت گردی است برای همین، شما زمانی که به اینجا می رسید تنها جاهای دیدنی که می توانید ببینید طبیعت بکر، ویو بسیار زیبا، کوه ها غرق در مه و پرندگان مهاجر است.

البته یک موضوع مهم را برای طبیعت گردی در اطراف دریاچه الندان باید در نظر بگیرید.

از آنجایی که دریاچه الندان یک دریاچه آب شیرین است، به واسطه این آب شیرین جدا از طبیعتی که در اطراف دریاچه به وجود آمده، اینجا مملو از گیاهان دارویی، پیازچه های وحشی معروف به الزی و گل های بنفشه است.

البته برای اینکه علاوه بر ویو، از این گل و گیاهان هم لذت ببرید بای در فصل بهار مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید