جنگل های شمال ایران دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از جنگل راش سنگده را از دست ندهید.

بازدید از جنگل راش سنگده را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر ذهنتان آشفته است، نیازی نیست کلاس مدیتیشن ثبت‌نام کنید. پیشنهاد می‌کنم به جای این کارها به دل جاده بزنید و مستقیم خودتان را به جنگل راش سنگده برسانید.

یک بار هم که شده خودتان را وسط یک جنگل عمیق با درخت‌های بلند تصور کنید. چشمتان را ببندید تا صف درختان راش شما را در آغوش بگیرند و نور از بین شاخ‌وبرگ‌ها یواشکی پلک‌هایتان را نوازش کند.

درباره جنگل راش

جنگل راش سوادکوه با نام دیگر «جنگل راش سنگده» در استان مازندران یکی از زیباترین و خاص‌ترین جنگل‌های ایران است.

در این جنگل درختان کمیاب راش با قامتی افراشته از گردشگران و دوستداران طبیعت پذیرایی می‌کنند و آرامشی بی‌نظیر را به میهمانان خود هدیه می‌دهند.

جنگل راش سوادکوه محل رشد یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین گونه‌های درخت یعنی «درخت راش» است.

پس جذاب‌ترین تفریح این جنگل را می‌توان تماشای این درختان زیبا دانست. گردشگران می‌توانند در بین ردیف‌های بلند درختان راش قدم بزنند و از زیبایی مناظر سرسبز لذت ببرند.

بازدید از جنگل راش سنگده را از دست ندهید

گوش سپردن به نوای دل‌انگیز پرندگان آوازخوان و صدای نسیم که در بین برگ‌های درختان می‌پیچید آرامشی عجیب را به میهمانان این جنگل زیبا هدیه کرده و تمام خستگی و استرس‌های زندگی شهری را از آن‌ها دور می‌کند.

همچنین وجود رودخانه‌ای در میان این جنگل و آبشاری بسیار زیبا و دیدنی در دل جنگل سوادکوه به نام «اوبن» که از چشمه‌های طبیعی بالادست سرچشمه می‌گیرد بر زیبایی این جنگل افزوده است.

بنابراین گردشگران این منطقه علاوه بر تماشای درختان راش می‌توانند سری به رودخانه و یا آبشار اوبن بزنند و از شنیدن صدای آب روان هم لذت ببرند.

به طور کلی تفریحات جنگل راش سواد کوه یا جنگل راش سنگده را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پیاده‌روی در دل جنگل
  • دوچرخه‌سواری تکی یا گروهی در میان درخت‌های راش
  • عکاسی از طبیعت بکر جنگل در فصل‌های مختلف
  • دورهمی و پیک‌نیک در جنگل

شاید تصور کنید راش هم مشابه دیگر درخت‌های جنگل است اما در معرفی درخت‌های راش به ویژگی‌های خاص این گونه‌ می‌پردازیم.

اگر چه جنگل راش سوادکوه پر از درختان کهنسال شامل افرا، سرخدار یا سردار، توسکا، ملج و راش است ولی درخت‌های راش این جنگل از دیگر گونه‌های آن باارزش‌تر هستند.

این درختان زیبا شاخ و برگ‌های زیادی دارند و با نام «سایه‌پسند» هم مشهور هستند.

درخت راش به علت داشتن ریشه‌های سطحی، برای رشد در جنگل‌های دارای خاک کم عمق با آب و هوای گرم مناسب است و در مناطق سرد رشد خوبی ندارد.

بازدید از جنگل راش سنگده را از دست ندهید

ارتفاع درخت راش حداکثر ۳۵ متر و قطر تنه آن تا ۱.۵متر بوده و عمر آن هم معمولا ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال است. این درخت زیبا و سرسبز در فضای باز در بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی و در جنگل‌های بزرگ بین ۶۰ تا ۸۰ سالگی به بار می‌نشیند.

جالب است بدانید درخت راش در صورت داشتن تغذیه مناسب هر ۵ الی ۶ سال یکبار میوه می‌دهد که ۷ تا ۵ درصد روغن دارد. در صورتی که این درخت در آب و هوای نامساعد قرار داشته باشد میوه‌دهی آن هر ۱۵ سال یکبار خواهد بود.

درخت‌های راش بسیار حساس هستند و امکان خشک شدن و از بین رفتن آن‌ها در هر فصلی وجود دارد.

سرمای شدید زمستان می‌تواند نهال این درخت‌ها را دچار آسیب کنید و سرمای بهار هم باعث از بین رفتن برگ‌های راش می‌شود. همچنین در صورت وجود گرمای شدید در تابستان ممکن است این درخت دچار آسیب شود.

چوب درخت راش یکی از پرمصرف‌ترین چوب‌های روستاها و مناطق اطراف جنگل راش سوادکوه است و در ساخت میز و صندلی، مبل، درب و پنجره و حتی تهیه زغال و هیزم از آن استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از چوب این درخت، پارچه‌های ابریشمی بسیار مرغوبی تهیه می‌شود.

جنگل راش کجاست

در فاصله ده کیلومتری روستای سنگده در سوادکوه قرار دارد. این جنگل بخشی از جنگل هیرکانی چند میلیون ساله شمال کشور است که به خاطر درخت‌های کمیاب راش و نحوه کنار هم قرارگرفتن آن‌ها معروف شده است.

جالب است بدانید نام دیگر این جنگل، جنگل مِرسی‌سی است که در گویش مازندرانی (مرسی) یعنی درخت راش و (سی) قید مکان است. مرسی‌سی یعنی منطقه‌ای که درخت راش دارد که ترجمه همین اسم به فارسی جنگل راش است.

بازدید از جنگل راش سنگده را از دست ندهید

جنگل راش در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان مازندران، ساری قرار گرفته است. این جنگل در بخش جنوبی دامنه دیواره زرجو و دشت بندبن است که در مسیر جاده سوادکوه است و جاده جنگلی آن در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای سنگده آغاز می‌شود.

جنگل راش یکی از جنگل‌های هیرکانی بسیار دیدنی استان مازندران است که در بخش دودانگه شهرستان ساری، دامنه توابع سوادکوه و در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای سنگده قرار گرفته است. به همین‌خاطر خیلی‌ها این جنگل را به اسم جنگل راش سنگده می‌شناسند.

آدرس جنگل راش سوادکوه: استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیک به روستای سنگده

جنگل راش در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان مازندران، یعنی ساری قرار دارد و فاصله آن از تهران هم حدودا ۳۰۰ کیلومتر است.

برای کشف جاهادی دیدنی سوادکوه و جنگل راش باید به دل جاده فیروزکوه بزنید و به سمت ورسک، ارفع‌ده و شورمست حرکت کنید.

بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید یک خروجی در سمت راست خود خواهید دید که باید وارد آن شوید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید