۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کد خبر: 55467853

آذربایجان غربی مناطق باستانی دیدنی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و حتما از تپه حسنلو بازدید کنید.

حتما از تپه حسنلو بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان آذربایجان غربی آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده که یکی از باستانی ترین آن ها تپه حسنلو است، تپه ای با قدمت چندین هزار ساله که یادآور تاریخ بلندبالای این منطقه است.

برای دیدن این جاذبه باید به شهر نقده بروید شهری که در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد و میراثی ارزشمند از گذشتگان را در خود جای داده است.

سیر تاریخی تپه حسنلو

تاریخچه نخستین پژوهش‎های باستان شناسی در تپه حسنلو به سال ۱۳۱۳ خورشیدی بازمی‎گردد.

دو سال بعد در سال ۱۳۱۵خورشیدی «سر اورل اشتین» دانشمند انگلیسی با انجام چندین گمانه در تپه حسنلو، باعث کشف اشیایی در آن شد. سپس در سال ۱۳۲۶ و ۱۳۲۸ هم کاوش‎هایی بر روی تپه صورت پذیرفت.

درنهایت در سال ۱۳۲۸ از طرف اداره کل باستان‎شناسی، کاوش علمی در این تپه باستانی آغاز شد.

حتما از تپه حسنلو بازدید کنید

لازم به ذکر است اشیایی که امروزه در موزه ایران باستان از تپه حسنلو در معرض نمایش قرار دارد، حاصل کاوش‎های این دوره است. در نهایت در سال ۱۳۳۷ خورشیدی، هیئت حفاری با حضور باستان‌شناسان مشترک ایران و آمریکا موفق به کشف جام بزرگ طلای حسنلو شدند.

جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ملی به شمار می‎رود که در پی پژوهش‎های «رابرت دایسون» آمریکایی در تپه حسنلو در سال ۱۳۳۶ کشف شد.

عمر جام زرین حسنلو حدود ۳۲۰۰ سال تخمین زده شده است.

بر روی این جام نقوش حکاکی شده‎ای وجود دارد که گویی روایتگر یک داستان حماسی است. این جام نیز در کنار سایر آثار کشف شده از تپه حسنلو در موزه ایران باستان نگهداری می‎شود.

تپه حسنلو در ۷ کیلومتری شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی، یکی از تپه‌های باستانی آذربایجان است که تنها ۱۲ کیلومتر از جنوب غربی دریاچه ارومیه فاصله دارد و بین دهکده‌های امین‌لو و حسنلو جای گرفته است. این تپه به واسطه قرارگیری در مجاورت روستای حسنلو است که به این نام معروف شده است.

بالاخره روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه سال ۱۳۳۷ هیئت مشترک ایران و آمریکا ضمن حفاری در این تپه موفق به کشف جام بزرگ طلای حسنلو گردید.

بازرس فنی و نماینده ایرانی هیئت در آن هنگام علی اکبر اصغریان بود.

از آن پس مرتباً این تپه بوسیله هیئت مشترک ایران و آمریکا حفاری شده و هنوز هم ادامه دارد (ولی تاکنون کتاب مستقلی در این باره از طرف دکتر دایسون به چاپ نرسیده‌است).

در سالهای اولیه کار این هیئت، ساختمانهای سوخته دوره چهارم سکونت در حسنلو کشف شد و اثرات سوختگی و شواهدی که این آتش‌ سوزی را ثابت می‌ کرد یکی پس از دیگری روشن گردید.

حتما از تپه حسنلو بازدید کنید

تپه حسنلو در کدام شهر است

در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی ارومیه، شهری تاریخی جای دارد شهر نقده که یکی از مهمترین جاذبه هایش تپه حسنلو است، تپه ای که در اطراف این شهر قرار دارد و از آثار تاریخی باارزش ایران است.

حسنلو، تپه ای بزرگ و دایره ای به قطر ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر است که در بین دو روستای حسنلو و امین لو جای دارد و در پیرامون آن تپه های قدیمی دیگری هم به چشم می خورد.

این طور که مشخصه اولین کسانی که بر روی این تپه زندگی می کردند قومی به اسم مانائی بودند.

سکونت در این تپه ۱۰ دوره مختلف زمانی دارد که در میان آن ها دوره دهم از همه قدیمی تر است که در حدود ۶ هزار سال قبل از میلاد شروع شده است.

از دوره های دهم، نهم و هشتم اطلاعات زیادی در دست نیست حال آنکه درباره ی دوره های هفتم تا اول اطلاعات بیشتری در دست است چون بر روی این تپه آثار بیشتری از این دوره ها پیدا شده است.

مثلا ظروف خاکستری سفالی کشف شده در این محل متعلق به دوره پنجم سکونت هستند و به نظر می آید که بناهای خشتی و گلی هم برای همین دوره باشد.

از مهمترین آثاری که از دوره چهارم سکونت به جای مانده بناهای سنگی است که اطلاعات زیادی را درباره آن دوره به دست می دهد. دوره سوم سکونت همزمان با حکومت مادها و دوره دوم سکونت همزمان با دوره پارت ها می باشد.

دوره اول هم مصادف با اواخر دوره ساسانی و اوایل اسلام است که امروز هیچ آثاری از آن دوره در حسنلو دیده نمی شود و همگی نابود شده اند.

یکی از با اهمیت ترین دوره های سکونت بر روی تپه دوره چهارم است که اغلب بناهای سنگی متعلق به این دوره اند و تا به امروز بررسی های زیادی هم بر روی آن ها صورت گرفته است.

حتما از تپه حسنلو بازدید کنید

هیئت حفاری در سالهای پیش از انقلاب توانست اتاقهای متعددی با سالنهای بزرگ در مرکز تپه کشف نماید و دیوار دفاعی قلعه نظامی و دژ محکم این شهر را از زیر خاک بیرون سازد.

از کشفیات اخیر این هیئت دست یافتن به سه معبد بزرگ ستوندار است که احتمالاً مراسمی در هر یک از آنها اجرا می‌ شده‌ است.

به‌ نظر می‌ رسد که این سه تالار بزرگ ستوندار همزمان با هم ساخته نشده‌ است.

شواهدی که از این حفاری داریم اینطور نشان می‌ دهد که هر سه بنای ستوندار مانند یک مرکز مذهبی یا معبدی بوده که برای انجام تشریفات خاصی ساخته شده و در حقیقت خدا را در آنجا می‌ پرستیدند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید