جاذبه های طبیعی گیلان بسیار دیدنی هستند. با ما همراه باشید و درباره ییلاق هلودشت؛ جاذبه ای درجه یک در گیلان بدانید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: «هالی دشت» یا همان «هلودشت» که به گیلکی «هلیودشت» یا «هلی دشت» نیز خوانده می‌شود، روستایی زیبا در جنوب دهستان لات لیل و شهرستان املش استان گیلان است.

املش از لحاظ جاذبه‌های بکر طبیعی بسیار غنی است. هلودشت در دولت نهم، جزو مناطق نمونه گردشگری شهرستان املش انتخاب شد.

آشنایی با ییلاق هلودشت

استان گیلان از سرسبزترین و زیباترین مناطق ایران به شمار می‌آید که با وجود طبیعتی چشم نواز، مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

اگر از هیاهوی شهری خسته‌اید و می‌خواهید لحظاتی متفاوت را سپری کنید، حتماً سری به این استان بزنید و از جاهای دیدنی گیلان همچون ییلاق هلودشت در املش دیدن کنید.

دهکده‌ای زیبا بر فراز تپه‌ای بلند و گاه بر روی ابرها که دشتی دیدنی و سبزپوش اطرافش را احاطه کرده است. جای جای این مکان وسوسه‌انگیز، می‌تواند مناطقی مناسب برای اطراق کردن و لذت بردن از محیط پیرامونتان باشد.

گردشگران تور طبیعت گردی با رفتن به ییلاق هلودشت املش (هالی دشت)، روستایی بکر و منطقه‌ای جنگلی را می‌بینند که چشم‌اندازهای طبیعی آن، می‌تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند.

در منطقه بالادست این منطقه که به سه راه شلیشه و خصیل دشت منتهی می‌شود با مناظر فوق العاده زیبایی روبه‌رو خواهید شد، طوری که می‌توانید بر بلندای این کوه‌ها، مناطق تماشای شرق گیلان و دورنمایی از شهرهای رودسر، لاهجان، لنگرود را ببینید.

در مسیر هلودشت، هر چه بالاتر می‌روید، جذابیت‌های بیشتری از این دهکده زیبا همچون مزارع چای و درختان فندق را پشت سر می‌گذارید که تماشایش لذت بخش خواهد بود.

بعد از اینکه به منطقه اصلی ییلاق هلودشت رسیدید، به تماشای آبشاری که در نزدیکی این ییلاق است، بروید، این آبشار از بالای کوه و از دل سنگ ها سرازیر می‌شود و جریان آن به سمت دشت و دریا ادامه می‌یابد.

آبِ این آبشار تماشایی از منطقه ییلاقی تریان (زرچال) سرچشمه می‌گیرد که با عبور از دامنه‌های پر شیب جنگل و پس از سرازیر شدن به رودخانه کوچکی تبدیل می‌شود و در ادامه به رودخانه لیل می‌ریزد، سپس به سمت رودخانه شلمان رود می‌رود و در آخر روانه دریا می‌شود.

هلودشت به‌دلیل قرار گرفتن در میان رشته‌کوه‌های البرز، دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است.

این منطقه سرسبز پوشیده از جنگل و مرتع است و به‌دلیل ارتفاع زیاد، داری آب و هوای خنک و مطبوع است. درخت غالب در این منطقه توسکا است و مزارع چای بسیاری در آن به چشم می‌خورند.

در مسیر، هرچه به روستای هلودشت نزدیک‌تر می‌شویم، آب و هوا دل‌انگیزتر و مناظر زیباتر می‌شوند. قله‌های برفی از دیگر چشم‌اندازهای این پارک جنگلی زیبا است.

املش و روستاهای اطراف آن به‌دلیل طبیعت کوهستانی و جنگلی، به قطب توریستی تبدیل شده‌اند. ساکنان این منطقه به شغل دامداری و تهیه محصولات دامی مشغول هستند.

جاده آسفالته‌ای که به هلودشت می‌رسد، پوشیده از درختان جنگلی راش، توسکا، ممیز و خردمندی است. مراتع سرسبز پوشیده از گل‌های رنگارنگ، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند.

در مسیر، چشمه خنک و گوارای «منجق غوله» وجود دارد که گردشگران از آن می‌نوشند. از سوغاتی‌های منطقه هلودشت املش می‌توان به شیر، ماست، کره محلی، گل گاو زبان، گردو و فندق اشاره کرد.

فاصله املش تا خصیل دشت

در طول مسیر آسفالته املش تا هلودشت، از مناطق جنگلی و ییلاقی بسیار زیبا عبور خواهیم کرد. این منطقه پوشیده از جنگل‌های ممرز، توسکا، باغ‌های فندق و چای است. جاده کوهستانی املش به هلودشت، جنگلی، پرپیچ‌وخم و بسیار چشم‌نواز است.

هلودشت در ۱,۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله روستای هلودشت از شهر لنگرود حدود ۴۰ کیلومتر و از بلوردکان ۱۳ کیلومتر است. این منطقه در واقع دوازه ورودی ییلاقات زیبای املش از سمت جنوب غربی این شهرستان است.

در سرشماری مرکز آمار طی سال ۱۳۸۵، جمعیت روستای هلودشت سه خانوار ثبت شده است که در طول فصل سرما، خالی از سکنه می‌شود. این منطقه یک رستوران و چند خانه ویلایی دارد.

البته ساخت‌وساز در آن، رو به افزایش است. راهدارخانه شهرستان املش، در هلودشت مستقر است و فصل سرما مسیرهای ییلاقی را برف‌روبی می‌کند. در ادامه مسیر، بعد هلودشت به خصیل‌دشت می‌رسیم که مناظر خاص و دیدنی آن بسیار معروف هستند.

هلودشت در انتهای جنوبی روستای لات لیل و شهرستان املش قرار دارد که برای رسیدن به آن باید اول از لاهیجان به‌سمت املش حرکت کنید. از لاهیجان تا هلودشت حدود ۴۵ دقیقه راه است.

بعد از املش باید در جاده لات لیل به بلوردکان، به‌سمت روستای لات لیل حرکت کنید. این جاده آسفالته، در حاشیه شلمان رود احداث شده است.

در این جاده نرسیده به بلوردکان باید وارد دوراهی سمت چپ شوید تا به هلودشت برسید و در انتها وارد جاده خاکی هلودشت شوید. این مسیر خاکی کوتاه، شما را به روستای زیبای هلودشت می‌رساند.

  • آدرس: استان گیلان، جنوب شهرستان املش

فاصله تهران با هلودشت حدود ۱۸۶ کیلومتر است و تقریبا پنج تا ۶ ساعت باید راه طی کنید تا به هلودشت برسید. برای شروع مسیر وارد آزادراه تهران-کرج شوید و در مسیر آزادراه کرج-قزوین به مسیر خود ادامه دهید.

بعد از قزوین، وارد آزادراه قزوین-رشت شوید. با رسیدن به رشت، به‌سمت لاهیجان حرکت کنید و ادامه مسیر را همان طور که در قبل گفته شد، به‌سمت هلودشت پیش روید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Arash IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    هالی به زبان گیلکی میشه گوجه سبز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید