لرستان دیدنی‌های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دره خزینه؛ زیباترین جاذبه طبیعی پلدختر بدانید.

دره خزینه؛ زیباترین جاذبه طبیعی پلدختر

سلام نو _ سرویس گردشگری: در جنوب استان لرستان وقتی به روستای دره خزینه می‌رسید حتماً متوجه می‌شوید دره‌ای در نزدیکی روستا مقصد بسیاری از کوهونوردان و صخره‌نوردان است.

این دره هم‌نام روستا است و رودخانه‌ی سیمره را در مسیر رسیدن به رود کرخه از خود عبور می‌دهد.

وقتی در دره خزینه گردش می‌کنید متوجه می‌شوید که ایران دره‌ای شبیه به گرندکانیون آمریکا را در دل خود جای داده است. این شباهت وقتی زیاد می‌شود که از پیچ معروف دره خزینه دیدن کنید و از اینکه نمی‌توانید به آمریکا بروید ناراحت نشوید.

دره خزینه پلدختر به‌عنوان یک دره‌ی خاص که ویژگی ممتازی دارد خود را به جهانیان معرفی می‌کند. ما باید بتوانیم که این دره را هم‌تراز دره‌ی گرندکانیون آمریکا قرار دهیم تا مردم جهان پیچ نعل اسبی را تنها منحصر به آمریکا ندانند.

ویژگی‌های بی‌همتا و تماشایی دره خزینه

وقتی به دره خزینه پلدختر می‌رسید خیال‌تان راحت می‌شود وقتی می‌بینید بازدید از آنجا رایگان است و می‌توانید با خیالی آسوده از پیچ نعل اسبی آن دیدن کنید.

وقتی به تماشای پیچ نعل اسبی دره خزینه مشغول می‌شوید از قدرت طبیعت لذت بیشتری می‌برید؛ طبیعت با قدرت فرسایش می‌تواند دره‌ای را شکل دهد که شبیه به نعل اسب است.

در پیچ دره صخره‌ای را در وسط می‌بینید که آب رودخانه‌ی سیمره به دور آن می‌پیچد.

پس از پیچ نعل اسبی می‌توانید به کوهنوردی و صخره‌نوردی مشغول شوید. این دره ارتفاعات و صخره‌های کافی دارد تا از گردش در کوهستان خسته شوید و با تنی بی‌حال به اردوی خود برگردید.

دره خزینه؛ زیباترین جاذبه طبیعی پلدختر

هنگام رفتن به دره خزینه پلدختر لباس‌های مخصوص کوهستان را از یاد نبرید؛ در تابستان هم دره هوای سردی دارد.

اگر بشنوید که پل معلقی در دره خزینه بود که دو استان ایلام و لرستان را به هم وصل می‌کرد و بیش از ۱۰۰ متر طول داشت و الآن نیست افسوس می‌خورید.

در حین انجام مطالعات برای احداث سد کرخه ۲ در این دره پلی احداث می‌شود که گردشگران را هم جذب خود می‌کرد. چه هیجانی دارد اگر بالای رود سیمره در ارتفاع ۸۵ متری قرار بگیرید.

پل معلق دره خزینه پلدختر متأسفانه در سال ۹۷ تخریب شد و علت و عاملان آن معلوم نیست. این پل از چوب‌های روسی و طناب‌های کابلی ساخته شده بود و ۸۰ متر عرض داشت.

با قدم گذاشتن روی این پل می‌توانستید رودخانه سیمره را با هیجان خاصی تماشا کنید.

جاده‌ی پلدختر – اندیمشک راهنمای شما برای رسیدن به دره خزینه است. احتمالاً اگر ابتدا باید خود را به خرم آباد برسانید با طی کردن ۱۱۳ کیلومتر به شهر پلدختر می‌رسید.

وقتی از پلدختر به‌سمت اندیمشک راه می‌افتید باید خود را به روستای دره خزینه برسانید تا از آنجا به‌سمت کارگاه سدسازی کرخه ۲ راه بیافتید. شما با رسیدن به کارگاه، فقط ۳ کیلومتر با دره فاصله دارید.

دره خزینه؛ زیباترین جاذبه طبیعی پلدختر

  • سفر به دره خزینه نیازمند به آمادگی جسمانی زیاد و برخورداری از تجهیزات کوهنوردی است؛ بنابراین بازدید از این منطقه به کودکان، سالمندان و توان‌یابان توصیه می‌شود.
  • خطر سقوط و مرگ در منطقه دره خزینه وجود دارد.
  • سنگ‌ها و دیواره‌های دره خزینه از استقامت کافی برخوردارند؛ بااین‌حال از تجمع و رفتارهای هیجانی روی آن‌ها خودداری کنید.
  • هرگز در رود و آب‌چاله‌های دره خزینه شیرجه نزنید؛ چراکه تکه‌سنگ‌های نوک‌تیز در کف آن‌ها وجود دارد.
  • هیچ‌گونه امکانات رفاهی و اقامتی در اطراف دره خزینه موجود نیست.
  • در منطقه دره خزینه پوشش شبکه تلفن همراه وجود ندارد.

جاذبه‌های زیبای دره خزینه

  1. پیچ نعل اسبی:‌ پیچ نعل اسبی همان محیط دور صخره است که رودخانه سیمره هم در آن جریان دارد. سیمره یکی از شاخه‌های رودخانه کرخه بوده و با ورود به این دره صخره میان آن را در بر گرفته است. وجود این رودخانه دره اعجاب انگیز خزینه را بیش از پیش به گرند کانیون شبیه می‌کند.
  2. پل معلق: پل معلق این دره بلندترین پل معلق خاورمیانه به شمار می‌رود. این پل ۸۵ متر ارتفاع و ۱۱۲ متر طول دارد و یکی از مشهورترین جاذبه‌های این دره است. پل معلق در ابتدا به عنوان راه ارتباطی به سد کرخه برای محققان و مهندسان ساخته شد،اما بعدها مورد توجه گردشگران هم قرار گرفت و به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که امروزه این پل تا حدودی تخریب شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
  3. تفریحات دره:‌ این دره شگفت انگیز جای خوبی برای پی بردن به قدرت طبیعت است. در این دره می‌توانید صخره‌ای را ببینید که آثار میلیون‌ها سال بر پیکره‌شان پیداست. لایه‌های سنگ‌های فرسوده شده در طول سالیان دراز نشان می‌دهد این صخره عمری طولانی دارد. در این دره می‌توانید به صخره نوردی و کوهنوردی بپردازید و از ارتفاعات متعدد آن لذت ببرید. علاوه بر صخره مشهوری که در مرکز دره قرار دارد، دور تا دور آن نیز صخره‌های بسیاری قد برافراشته‌اند.

دره خزینه؛ زیباترین جاذبه طبیعی پلدختر

عکاسی: عکس گرفتن از مناظر بی نظیر دره یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران است. پس شما هم در سفر به دره زیبای خزینه دوربین عکاسی را فراموش نکنید. چرا که مقاومت در برابر شگفتی این دره سخت است و هر کسی را وادار به ثبت عکس یادگاری می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین حسینی چگنی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    ممنونم از لطف شما سپاسگزارم عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید