۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 55466814

جاذبه های گردشگری گیلان پر شمار است از این رو با ما همراه باشید و درباره ماسال؛ زیباترین شهر گیلان بدانید.

ماسال؛ زیباترین شهر گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: ماسال شهر آبشار ها یکی از شهر های استان گیلان که در بین کوه های تلاش قرار گرفته است. ماهسال همچون بهشت گم شده، طبیعت بکر با جنگل و درختان چندهزار سال را در دل خود جای داده است.

جنگل های سر به فلک کشیده با درختان تنومند، کلبه های چوبی وسط جنگل و کوه ‌های زیبا چنان آرامش خاصی را به انسان منتقل می کند، که انگار روح انسان از هر گونه ناراحتی و خستگی پاک می شود.

آشنایی با ماسال

ییلاق ماسال یکی از دیدنی های خاص و منحصر بفرد ماسال است. برای رفتن به ییلاق زیبا ماسال فقط کافی است تا ۱۰ دقیقه به سمت شمال ماسال بروید.

در اول جاده خانه های سنتی و جذاب روستایی قرار دارند با کمی حرکت به جلو کم کم آبشار بزرگ و فوق العاده جذابی را مشاهده خواهید کرد.

البته بهتر است توجه نمایید که عرض جاده کم و جاده بصورت دو طرفه است. در طول مسیر درختانی که بصورت عمود در دل خاک قرار دارند، چشم بیننده را جذب تماشا و زیبایی خود می کنند.

با نزدیک شدن به انتهای جاده خود را در بالای ابرها احساس خواهید کرد، چون ییلاق با ابر و مه پوشیده شده است.

شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید.

ماسال؛ زیباترین شهر گیلان

ماسال، پس از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است. پس از عبور از شهر ماسال از طریق یک جاده پرپیچ‌وخم که از میان شهر می‌گذرد، به ییلاقات ماسال می‌رسید که در هر یک از آن‌ها، دنیایی از شگفتی وجود دارد.

ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است و برخی افراد، ییلاق‌های آن را با کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها می‌شناسند. دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، مهم‌ترین رودهای ماسال هستند.

خالکایی از قله مرتفع و ۳,۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. یک پارک ساحلی نیز در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که مکانی محبوب برای گذران وقت است.

مردم شهر ماسال، بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. زبان اهالی ماسال، تالشی است و بیشتر آن‌ها به حرفه کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

برای رسیدن به ییلاقات ماسال، باید از طریق جاده قزوین - رشت به‌سمت رشت حرکت کنید. قبل از اینکه به رشت برسید (حدود ۲۰ کیلومتری)، به‌سمت جاده فومن بروید تا پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر برسید.

مسیر را به‌سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و سپس به‌سمت ماسال بروید. پس از ورود به ماسال، از بلوار بلندی عبور می‌کنید و درست از همان جاده، ییلاقات ماسال آغاز می‌شود. پس از حدود یک ساعت رانندگی در این جاده به بام سبز ماسال می‌رسید و تا جایی که چشم کار می‌کند، سرسبزی می‌بینید.

ماسال؛ زیباترین شهر گیلان

جاذبه‌های ماسال

آبشار رامینه

آبشار رامینه یکی از معروف ترین و شگفت انگیز ترین آبشارهای ماسال محسوب می شود. آبشار رامینه با ۱۰ متر ارتفاع یکی از زیباترین آبشار ها در بالادست جاده اصلی و در دل جنگل واقع شده است.

آبشار رامینه آبشار پر آب بکر و دست نخورده ای است که با شیب تند بطرف پایین می ریزد و حدود ۱۰ دقیقه با جاده اصلی فاصله دارد. توجه نمایید که راه دسترسی با آبشار سربالایی و پرشیب است.

غار آویشو

غار آویشو بزرگ‌ ترین و زیبا ترین غار در ماسال است. غار آویشو در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا در ۲۲ کیلومتری ماسال در دل طبیعت بکر گیلان قرار دارد. توجه داشته باشید که تنها بازدید از ۸۰۰ متر از غار آویشو امکان پذیر است.

رودخانه ای درون غار در جریان است که آبشارهای زیبایی و قندیل هایی از جنس آهک ختم می شود. چندین چاه آب در غار آویشو قرار دارد که زیبایی غار زا دو چندان کرده است. هم در کنار آن ها قابل مشاهده است.

یکسری چاه های آب هم در این غار وجود دارد که زیبای آن را چندین برابر می کند. برای رفتن به غار آویشو، از مسیر ماسال به شاندرمن، پس از گذشتن از روستاهای سیاهمرد، چالسرا و آرامگاه درویش شاه و امیر شاندرمن به غار شگفت انگیز آوشیو خواهید رسید.

ماسال؛ زیباترین شهر گیلان

ییلاق سوچاله

ییلاق سوچاله، معروف‌ترین ییلاقات ماسال پس از اولسبلنگاه است.

این ییلاق با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای شناخته می‌شود که در زمان غروب آفتاب، منظره‌ای فوق‌العاده برای تماشا و عکاسی را به تصویر می‌کشند. ییلاق سوچاله در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

سوچاله در زبان محلی به‌معنای مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

تماشای مناظر بکر و جادویی ییلاق سوچاله و فضای مه‌آلودی که تمام دره را در یک لحظه می‌پوشاند، تجربه‌ای است که هر فردی باید حداقل یک بار آن را در عمر خود کسب کند.

در سفر به این ییلاق، قدم زدن در عصرگاه را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید؛ زمانی که سوچاله در زیباترین شکل خود، تکه‌ای از بهشت را جلوی چشمان شما خواهد گذاشت.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید