جاذبه های گردشگری فارس پر شمار است از این رو با ما همراه باشید و درباره نقش رستم؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز بدانید.

نقش رستم؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: این محوطه دارای بخش‌های زیادی از جمله آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های مختلف و کعبه زرتشت است.

نقش رستم با آثار بی‌نظیر خود گذشته باشکوه ایرانیان را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد و اطلاعات زیادی را از ایران باستان در اختیار باستان‌شناسان و مورخان قرار می‌دهد.

نقش رستم شیراز کجاست

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که این منطقه باستانی در کجا قرار گرفت و چگونه می توان به آنجا رفت؟ نقش رستم همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم، در استان فارس و در فاصله ۱۰ کیلومتری تخت جمشید و مرودشت این استان واقع شده.

این روستا به دلیل قرار گیری رد روستای رنگی اباد مرودشت در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

برای دسترسی به این منطقه باید در شهر شیراز در جهت شمال به سمت کمربندی مرودشت حرکت کنید و از آنجا از جنوب بزرگراه مرودشت و سعادت شهر تا روستای شول بروید و پس از رسیدن به خروجی روستای شول، به سمت چپ بپیچید و به نقش رستم بروید.

مسیر دسترسی به این منطقه بسیار آسان است و گردشگران کافیست تنها با طی نمودن مسافتی کوتاه به این منطقه بروند و از مکان های تاریخی دیگری چون تخت جمشید و نقش رجب که در سه کیلومتری این مکان و در سوی مخالف خروجی نقش رستم در بزگراه قرار گرفته نیز دیدن کنید.

نقش رستم؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

اگر از سوی تهران قصد دارید که عازم شهر پر آوازه شیراز شوید و به نقش رستم بروید خوب است بدانید که باید ۸۵۰کیلومتر و گذر از شهر قم و اصفهان به استان فارس بروید و پس از رسیدن به پاسارگاد به سمت سعادت شهر ادامه دهید و به نقش رستم برسید.

آدرس نقش رستم: استان فارس – شمال شهرستان مرو دشت – روستای زنگی آباد

از آنجایی که این مکان تاریخی در در منطقه ای گرم و خشک و بیابانی قرار گرفته است در تابستان دارای آب و هوای بسیار گرمی است که این مسئله ممکن است برای گردشگران ممکن است کمی اذیت کننده باشد از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل بهار تا اواخر زمستان از این منطقه بازدید کنید.

هم چنین بهتر است بدانید که به دلیل مسیر خاکی این منطقه، بازدید از آن در روز های بارانی و برفی اصلا مناسب نیست و ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

هم چنین بازدید از این مکان خارق العاده تاریخی در روز بهتر است زیرا که شما در روشنایی روز می توانید با دقت از آثار مختلف این مکان دیدن کنید و آن ها را بررسی نمایید.

نقش رستم آرامگاه چه کسانی است

آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی داخل نقش رستم شیراز شامل آرامگاه‌های داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم هستند.

آرامگاه داریوش بزرگ اولین و قدیمی‌ترین آرامگاه هخامنشی این مجموعه است که در ارتفاع ۶۰ متری از سطح زمین قرار دارد.

ظاهر ورودی این آرامگاه به شکل صلیب بوده و در راس بالایی آن تصویری از آیین پادشاهی حک شده است. در تصویر آیین پادشاهی انسان بالدار، شاه با کمان، آتشدان، تخت و حلقه شاهی و نمایی از کاخ تچر دیده می‌شود.

نقش رستم؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

همچنین باستان‌شناسان به علت بی‌معنی بودن شکل صلیب در زمان هخامنشیان، تصور می‌کنند شکل صلیب آرامگاه بدون معنی بوده و فقط جنبه تزئینی دارد. آرامگاه داریوش بزرگ دارای ۹ مقبره است.

آرامگاه خشایارشاه پسر داریوش اول، در ۱۰۰متری شمال شرقی مقبره پدرش قرار دارد. این آرامگاه با ورودی صلیبی شکل طراحی شده و بسیار شبیه به مقبره داریوش است.

نگاره‌هایی از هلال گوی‌دار، فرکیانی، نقش پادشاه و آتشدان آتش‌دار را می‌توان در این قسمت مشاهده کرد. در این آرامگاه سه قبر با سرپوش‌های مقعر وجود دارند.

مقبره اردشیر یکم آرامگاه بعدی است که متاسفانه آسیب بیشتری دیده است. اردشیر یکم، پسر خشایارشاه بعد از مرگ پدرش به قدرت رسید. ورودی این آرامگاه شبیه به ورودی آرامگاه داریوش اول بوده و دخمه مانند است.

سه اتاقک با سه قبر درون آن‌ها در این آرامگاه دیده می‌شوند. باستان‌شناسان معتقدند این قبرها متعلق به اردشیر اول، همسر اردشیر اول و شاهزاده خشایارشاه دوم است.

آرامگاه داریوش دوم در فاصله ۳۳متری آرامگاه اردشیر و در منتهی الیه غربی نقش رستم قرار دارد و دقیقا روبروی کعبه زرتشت است. داریوش دوم بعد از ادرشیر یکم هخامنشی به قدرت رسید و پادشاهی ضعیف و راحت‌طلب بود.

تاریخ حفر این آرامگاه که شباهت‌های بسیاری به آرامگاه داریوش اول دارد در حدود سال‌های ۴۲۰ تا ۴۰۴ پیش از میلاد تخمین زده شده است. این مقبره حکاکی‌های زیادی دارد و دهلیز ورودی آن به شکل مثلث با ارتفاع دو متر و هشتاد سانتی‌متر طراحی شده است.

در این مقبره هم مانند آرامگاه‌های دیگر، سه اتاقک مستطیلی وجود دارد که دوتای آن‌ها متعلق به شاه داریوش دوم و همسرش است ولی از هویت شخص سوم اطلاعاتی در دست نیست.

نقش رستم؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

بخش عمده‌ای از نقش برجسته های نقش رستم شیراز و کتیبه‌های آن متعلق به دوره ساسانیان هستند اما از دوره‌های هخامنشی و ایلامی هم آثاری در این منطقه مشاهده می‌شود. این نقش برجسته‌ها در قسمت‌های مختلف کوه و نقاط امن‌تر قرار دارند به همین علت دچار آسیب کمتری شده‌اند.

نقش برجسته‌ها و سنگ نبشته‌های نقش رستم شامل نقش برجسته ایلامی، نقش برجسته بهرام دوم، نقش برجسته شاپور اول، نقش برجسته نرسی، نقش برجسته اردشیر بابکان، سنگ نبشته آرامی روی آرامگاه داریوش اول، نقش برجسته هرمز دوم و نقش نبشته دار کرتیر هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 0
    با سلام خدت شما.متاسفانه آدرسی که در مورد نقش رستم نوشته اید اشتباهات زیادی داره و مسافر و گردشگر رو گیج میکنه.چون بنده از اهالی همین منطقه هستم این مطلب رو فرستادم.اولا نقش رستم از آثار دیدنی شهر ستان مرودشت می باشد نه شیراز.همچنین این آثار در مجاورت شهر زنگی باد قرارداده نه روستا.سومابرای رسیدن به نقش رستم شما حتی یک متر هم مسیر خاکی ندارید.و روستای شول هم که در خبر اومده بود در قسمت انتهایی مسیر هست و اصلا مربوط به این اثر نمیشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید