بناهای تاریخی شیراز هر گردشگری را سر ذوق می‌آورد از این رو با ما همراه باشید و درباره مسجد نصیرالملک؛ جاذبه ای فوق العاده و رنگی بدانید.

مسجد نصیرالملک؛ جاذبه ای فوق العاده و رنگی

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از مهم ترین ویژگی های این مکان تزیینات معماری مسجد نصیرالملک است که در نهایت دقت و ظرافت به کار برده شده است. تزیین شیوه ی زینت بنا بوده است که از دیر باز در معماری ایران اهمیت داشته است.

در دوران صفوی به علت وقت گیر بودن کاشی معرق، کاشی هفت رفت ابداع شده که به صورت قالبی در ابعاد مختلف زده می شده است و بر روی آن نقاشی های مختلف نقش می شده است.

این کاشی اگرچه که در دوران صفوی ابداع شد اما پیشرفت آن و استفاده از رنگ های متنوع در قاجار بوده است.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک

بی تردید بازدید از شیراز در فصل بهار، فصلی که این شهر را با بوی خوش بهار نارنج معطر و گردشگران را مست می کند، حال و هوای دیگری دارد.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک و تماشای بازی نور و رنگ از ساعت ۸ تا ۱۰ است. در این فاصله زمانی می‌توانید بهترین عکس‌ها را از شبستان دوست‌داشتنی مسجد بگیرید.

اگر به دنبال شکار یک عکس تماشایی از شبستان غربی مسجد نصیرالملک هستید، از نیمه فصل پاییز تا نیمه زمستان به شیراز بروید چرا که تابش مایل خورشید در این روزها بهترین شرایط نوری را برای عکاسی ایجاد می‌کند.

مسجد نصیرالملک؛ جاذبه ای فوق العاده و رنگی

برای ثبت یک عکس شاهکار باید سحرخیز باشید و ساعت ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ در شبستان حاضر شوید؛ چرا که بیشترین حجم نوری در این زمان است.

اگر هدف‌تان ثبت یک تصویر حیرت‌انگیز از طاق مروارید است، بعدازظهر به مسجد بروید چرا که نور به سمت طاق مروارید می‌تابد و آن را زیباتر از همیشه جلوه می‌دهد.

ساعات بازدید مسجد نصیر الملک در دو نیمه سال متفاوت است.

در نیمه اول سال می‌توانید بین ساعات ۸ تا ۱۷ از مسجد بازدید کنید و در نیمه دوم سال از ساعت ۷ تا ۱۶:۳۰. این مجموعه در روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

مسجد نصیر الملک امروزه بیشتر به‌عنوان مسجد-موزه فعالیت دارد و بهای بلیط آن در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی بوده است. امکان اقامه نماز به‌صورت انفرادی وجود دارد.

معماری مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز از دو ایوان شمالی و جنوبی تشکیل شده است که ایوان شمالی آن از نظر زیبایی و طراحی بسیار شکیل تر و جذاب از ایوان جنوبی کار شده و ایوان جنوبی صرفا برای قرینه سازی طراحی گشته است.

در ایوان شمالی این مسجد دو شبستان مختلف شرقی و غربی احداث گردیده که هر کدام با کاربردی متفاوت در فاصله نسبتا کمی از یکدیگر قرار گرفته اند. در حین ورود به این مسجد با درب چوبی بزرگی روبرو خواهید شد که از قابی مستحکم و سنگی، مزین به تزئینات اسلیمی تشکیل شده است.

مسجد نصیرالملک؛ جاذبه ای فوق العاده و رنگی

بر فراز قاب مرمرین درب چوبی مسجد نصیرالملک شیراز، شعری دو بیتی از شوریده شیرازی همراه با اطلاعاتی از قبیل نام سازنده مسجد و تاریخ اتمام ساخت آن نوشته شده است.

کاشی کاری ها و مقرنس کاری های زیبا و پیچیده این بنا از همین نقطه آغاز می گردد و شما را در سفری شگفت انگیز به دل خود، به جایی که نقش و نگارهای کاشی های آبی و صورتی دلربایی می کنند، می برد.

پس از عبور از پیچ ۹۰ درجه هشتی، وارد راهروی خواهید شد که با فضای تاریک خود چشمان شما را برای رونمایی از زیباترین بخش بنای مسجد آماده می سازد.

منظره شگفت انگیز و خیره کننده ای که در انتهای راهرویی تاریک انتظار شما را می کشد، حیاط است نورانی و درخشان؛ حیاطی چهارگوش با فضایی رویایی و دلنشین که در مرکز آن حوضی زیبا، حوضی که با گلدان هایی رنگارنگ تزئین شده، قرار گرفته است.

کاشی کاری های اطراف حیاط آنقدر زیبا کار شده اند که هوش از سر شما می ربایند و شما را محو تماشای خود می کنند.

پس از تماشای معماری دیدنی و کاشی کاری ها و مقرنس کاری های طاق نماهای حیاط، به هیجان انگیزترین بخش بازدید خود خواهید رسید: بازدید از شبستان های بنا. شبستان غربی و شرقی این بنا به زیبایی و به شکلی منحصربفرد طراحی گشته اند و با تزئینات بی شمار خود، اوج هنر معماری کشورمان را به خوبی به نمایش گذاشته اند.

استفاده از درب های چوبی و پنجره های مشبک رنگارنگ در شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز چنان فضای دل انگیزی در این مکان ایجاد کرده که ترک آن بسیار دشوار است.

مسجد نصیرالملک؛ جاذبه ای فوق العاده و رنگی

بازی رنگارنگ نور در صحن مسجد آنقدر تماشایی است که گردشگران را از جای جای دنیا برای ثبت تصاویری نفس گیر، به سوی خود میکشد.

جلوه رنگین کمانی این پنجره های مشبک چوبی سبب شده است که مسجد نصیرالملک شهرتش در دنیا دو چندان شده و به یکی از جذاب ترین و پربازدیدترین اماکن تاریخی کشورمان مبدل گردد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید