هرمزگان بناهای تاریخی و دیدنی بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و بازدید از آب انبار بی بی قشم را از دست ندهید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: با معماری جالب توجه، داخل آب‌انبار مخزن بزرگی وجود دارد که از آن جهت تمیز نگه داشتن آب استفاده می‌شود. آب‌انبار بی‌بی در سال ۱۲۰۲ هجری قمری توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله، حاکم وقت جزیره بود، ساخته شد. سقف این آب‌انبار بارها مرمت شده است و در حال حاضر نیز با وجود عمر طولانی بنا، هنوز مورد استفاده مردم بومی منطقه قرار می‌گیرد.

آشنایی با آب انبار بی بی قشم

آب انبار بی بی قشم که با نام «برکه بی بی» نیز شناخته می‌شود، از جمله دیدنی‌های قشم است که در واقع «اولین آب انبار قشم» به شمار می‌رود. برکه بی بی قشم یا آب انبار بی بی یکی از پربازدیدترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی قشم بوده که به معماری شگفت‌انگیز و داستان زیبای ساخت آن شهرت دارد.

آب در خطه جنوب ایران، حکم طلا را دارد. احداث «چاه‌های تلا لافت»، جمع‌آوری آب در «تنگه چاهکوه» یا حتی استفاده از آب تصفیه شده درختان حرا و احداث «سد گوران» و صدها راه دیگر، همگی از جمله راهکارهای مردم قشم برای تهیه و حفظ آب شیرین بوده است. حال جالب است بدانید اولین آب انبار قشم را زنی به نام «صوغیه» که همسر «شیخ عبدالله»، حاکم وقت جزیره قشم بوده، احداث کرده است.

او زنی بسیار نیکوکار بوده و اهالی قشم، او را «بی بی صوغا» (بی بی یعنی زن بزرگ) می‌نامیدند. صوغیه همچنین زنی بسیار آگاه و دانشمند بود، او با دیدن مشکل کم آبی مردم قشم اقدام به احداث آب انباری کرد که امروزه به آن «آب انبار بی بی» می‌گویند.

این آب انبار در سال ۱۲۰۲ هجری قمری احداث شد و تا کنون و پس از گذشت بیش از ۲۰۰ سال همچنان محلی برای تامین آب شیرین مردم روستای «برکه» است. معماری آب انبار بی بی واقعا در خورد توجه است و بارها طی دوره‌های مختلف مرمت شده است.

آب‌انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ قمری در جزیره قشم ساخته شد

این آب‌انبار تاریخی که از نوع آب‌انبارهای برکه‌ای است، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم قرار دارد و از نقاط دیدنی استان هرمزگان نیز به حساب می‌آید.

آب‌انبار بی بی اولین آب‌انبار برکه‌ای است که توسط زن خیر و نیکوکاری به نام «صُوغِیهَ» همسر شیخ عبدالله حاکم وقت جزیره قشم ساخته شده‌است.

سقف این برکه که به آب‌انبار بی بی قشم معروف است، بارها مرمت شده و پس از گذشت بیش از ۲۰۰ سال از عمر آن، هنوز به نام برکهٔ «بی بی قشم» مورد استفاده مردم بومی قرار می‌گیرد.

آب‌انبار بی بی جزیره قشم از نظر معماری بسیار جالب توجه‌است و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

حالا که با یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قشم آشنا شدید، نظرتان درباره بازدید از آن چیست؟ آیا نام برکه بی بی قشم را شنیده بودید؟ زنان در فرهنگ قشم و مردم جنوب، نماد زندگی و آبادانی بوده و می‌گویند: «جای پای هر زن سبزه‌ای می‌روید!». به همین دلیل برکه بی بی برای مردم محلی از ارزش بالایی برخودار است.

شما نیز در سفر به قشم از این جاذبه گردشگری بازدید کرده و پای داستان‌های زیبای مردم بومی بنشینید. تضمین می‌کنیم با کوله‌باری از قصه‌ها و داستان‌های شگفت انگیز از سفر بازگردید.

معماری جالب آب انبار بی بی قشم

آب انبارهای هرمزگان، گنبدی شکل هستند و در اطراف آن‌ها چندین دریچه برای جمع‌آوری آب باران و حتی شبنم‌های درون طاق در نظر گرفته شده است. مخزن آب آن‌ها نسبت به سایر آب انبارها در ارتفاع پایین‌تری از سطح زمین قرار دارند. معماری برکه بی بی نیز به گونه‌ای است که داخل آن، مخزن بسیار بزرگی وجود داشته که برای تمیز نگه داشتن آب، مورد استفاده بوده است. این آب انبار از مواد و مصالحی مانند سنگ، آجر، شفته آهک و ساروج (ترکیبی از شن، ماسه، آهک و سفیده تخم مرغ) ساخته شده که همگی به دستور و فکر «صوغیه خاتون» انجام شده‌اند. از شکل ظاهری و مصالح به کار رفته در آب انبارها می‌توان به راحتی دریافت که اقلیم قشم در آن زمان چگونه بوده است. آب انبارهای گنبدی شکل که محفظه بالای مخزن آن، محصور نیست متعلق به مناطق گرم و خشک هستند.
جالب است بدانید، شیخ عبدالله سه پسر و تنها یک دختر داشت، این دختر عزیز دل مردم قشم و مادرش «صوغیه خاتون» بود. وی عمر زیادی نداشت و پس از سال خشک قشم، وقتی تنها ۱۰ ساله بود از دنیا رفت. پس از آن صوغیه به یاد دخترش پا به پای مردم محلی این آب انبار را ساخت. اقدامات صوغیه خاتون تنها به احداث برکه بی بی محدود نمی‌شود. این بانوی خیر و روشن ضمیر همچنین بانی و موسس «بزرگ‌ترین مسجد قشم» به نام «مسجد جامع قشم» در «میدان ولایت» کنونی است. مسجد جامع همچنین به نام‌هایی مانند «مسجد بی بی»، «مسجد صوغیه»، «مسجد بانو» و «مسجد بی بی صوغیه» نیز شناخته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید