قزوین‌گردی بسیار هیجان‌انگیز و جالب است به همین دلیل با ما همراه باشید و بازدید از خیابان سپه قزوین را از دست ندهید.

بازدید از خیابان سپه قزوین را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: خیابان سپه قزوین نخستین خیابان طراحی ‌شدهٔ ایران است که در دورهٔ صفوی در زمان پایتختی قزوین احداث شد. در سال ۱۳۸۷ رسماً به عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

خیابان سپه قزوین، که به نام عالی قاپو یا دولتی نیز نامیده می ‌شد، امروزه با نام خیابان شهدا شناخته شده و از ضلع شمالی به کاخ چهل ‌ستون و عمارت عالی قاپو رسیده و در ضلع جنوبی از مسجد جامع عتیق شهر نیز فراتر رفته و به خیابان سلامگاه و خیابان راه ری راه دارد. ضلع شرقی خیابان را نیز مغازه ‌های آجرنمای جدید با سبک و سیاق قدیم در برگرفته ‌اند.

این خیابان از مهمترین آثار دوران صفویه است که با وسعتی افزونتر از آنچه در حال حاضر دارد، در عصر شاه طهماسب و شاه عباس اول برای پذیرایی ازسفرای دول بیگانه و بزرگان استفاده شد.

آشنایی با خیابان سپه قزوین

خیابان سپه که در زمان تاسیس نسبت به دیگر معابر شهری، امکانات بیشتری داشت، امروزه بافتی فرسوده دارد. این خیابان جاذبه‌های گردشگری متعددی همچون کاخ چهلستون، بازار قزوین، سردر عالی‌قاپو و... را در خود جای داده است.

خیابان سپه قزوین که با نام عالی قاپو یا دولتی نیز شناخته می‌شد، نخستین خیابان ایران است. پیش از این، خیابان‌ها و گذرهای شهری به‌صورت طبیعی ایجاد شده بودند. شاه طهماسب دستور ساخت خیابانی را داد که با اصول و فنون مهندسی طراحی شده باشد.

بازدید از خیابان سپه قزوین را از دست ندهید

خیابان سپه قزوین به‌عنوان نخستین فضای شهری شناخته می‌شود که ماهیتی متفاوت از میدان‌ها و میدانچه‌ها یا گذرهای ارگانیک فاقد طراحی دارد و بیشتر به‌عنوان مسیری مستقیم برای رفت‌وآمد طراحی شده است. این محور در دوره پایتختی شهر قزوین از محل سردر عالی قاپو تا حوالی مسجد جامع امتداد یافت. به‌این‌ترتیب خیابان سپه طول بیشتری پیدا کرد و به سلامگاه شاهزاده حسین رسید. پس از انتقال پایتخت به اصفهان، نمونه‌ کامل‌تر آن در این شهر و با عنوان چهار باغ اصفهان ساخته شد.

با معرفی خیابان سپه به‌عنوان اولین خیابان ایران در سال ۱۳۸۷ و ثبت آن در فهرست آثار ملی، گردشگران بیشتری برای بازدید و خیابان‌گردی در این نقطه از شهر، راهی قزوین شدند.

به‌مرور زمان تغییراتی در نامگذاری معابر شهری صورت گرفت؛ به‌نحوی که اکنون برای بازدید از خیابان سپه قزوین باید تقاطع دو خیابان شهید انصاری و پیغمبریه را بگردید. خیابان سپه روی نقشه با نام خیابان شهدا مشخص شده است.

دو طرف این خیابان فروشگاه‌هایی فعالیت دارند که با آجرنمای یک‌دست و قدیمی، ظاهر زیبایی پیدا کرده‌اند. در بخش جنوبی این خیابان بیشتر مغازه‌ها در حوزه صنایع‌ غذایی نظیر آجیل‌فروشی، رستوران، پیتزا، کبابی، ویتامینه، جگرکی و… فعالیت می‌کنند. برای خرید لباس و زیورآلات بهتر است سری به بخش شمالی خیابان سپه بزنید. بی‌شک پیاده‌روی در این خیابان و گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های بافت قدیم آن، حس‌وحال خیلی خوبی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

بازدید از خیابان سپه قزوین

پیشنهاد ما این است که به دلیل اهمیت تاریخی خیابان سپه قزوین، زمانی که به این شهر زیبا و خاص سفر کردید، حتما زمانی را برای بازدید از این مجموعه اختصاص دهید. البته با وجود این که امروزه این خیابان دستخوش تغییرات گوناگونی شده است اما باز هم شما می توانید از این بخش از شهر قزوین دیدن کرده و لحظات فوق العاده ای را در آن سپری کنید. شهرداری قزوین تلاش کرده تا بخش هایی از این خیابان را همچنان به حالت قدیمی خود نگه دارد و شما می توانید از این بخش ها دیدن کنید.

بازدید از خیابان سپه قزوین را از دست ندهید

اگر قصد دارید تا از خیابان سپه قزوین بازدید کنید، لازم است تا به چند مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید. در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که این خیابان در منطقه یک شهر قزوین قرار دارد و بازدید از آن رایگان بوده و شما می توانید به راحتی از این خیابان دیدن کنید.

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این جاذبه گردشگری و توریستی ۱ تا ۲ ساعت است و شما می توانید در این مدت به راحتی از بخش های مختلف این خیابان دیدن کنید.

همچنین اگر به سراغ خیابان سپه قزوین رفتید، پیشنهاد ما این است که پس از بازدید از این خیابان سری به خانه تاریخی یزدی، خانه تاریخی امینی ها، امامزاده شازده حسین زده و… زده و از این جاذبه های توریستی و گردشگری زیبا و خاص شهر قزوین نیز بازدید کنید.

همچنین اگر علاقه مند هستید تا به سراغ یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری شهر قزوین بروید، پیشنهاد ما این است که پس از بازدید از اولین خیابان در ایران از شهر قزوین خارج شده و به سراغ منطقه تاریخی و توریستی الموت رفته و از قلعه های زیبای الموت در این منطقه نیز بازدید کنید.

خیابان سپه قزوین امروزه با نام خیابان شهدا شناخته می‌شود و از ضلع شمالی به کاخ چهلستون و عمارت عالی‌قاپو می‌رسد. این خیابان در ضلع جنوبی از مسجد جامع عتیق نیز فراتر رفته و به خیابان سلامگاه و خیابان راه ری راه پیدا می‌کند.

بازدید از خیابان سپه قزوین را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید