۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 55464731

گیلان خطه‌ای تماشایی و خاص است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره قلعه رودخان؛ زیباترین قلعه گیلان بدانید.

قلعه رودخان؛ زیباترین قلعه گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه رودخان گیلان یکی از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است که در شهرستان فومن و در میان انبوه درختان جنگلی جای گرفته است.

این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و اکنون یکی از جاهای دیدنی و مهم فومن محسوب می‌شودکه گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند.

آشنایی با قلعه رودخان

اسم قلعه که می‌آید بی‌اختیار آدمی به یاد مکانی ترسناک و اسرارآمیز می‌افتاد. پیرامون قلعه‌ها نیز گاهی داستان‌های عجیب و غریبی گفته می‌شود که شاید این داستان‌ها بی‌ارتباط با ساختار این مکان‌ها و کاربردشان نباشد؛ چون قلعه‌ها دژهای محکم و استواری هستند که برای دفاع در برابر حمله دشمنان ساخته می‌شدند و طراحب آن‌ها به گونه‌ای بود که تسخیرناپذیر باشند.

معمولا هم بر فراز کوه‌ها و ارتفاعات بنا شده‌اند. قلعه رودخان فومن نیز یکی از همین قلعه‌ها است که به خاطر داشتن همین ویژگی‌ها، مردم باور به وجود جن و ارواح در قلعه رودخان دارند. اما شاید اگر به سراغ این مکان‌های به‌ظاهر مخوف بروید و از نزدیک با سرگذشت و داستان زندگی‌ آن‌ها آشنا شوید، نظرتان عوض شود.

در نزدیکی قلعه رودخان و در سمت راست آن رودخانه‌ای به نام رخون جریان دارد به همین دلیل به این قلعه رودخان گفته می‌شود. مردمان محلی این منطقه به آن قله رخون و به‌طور رسمی قلعه رودخون می‌گویند. البته ناگفته نماند در گذشته قلعه رودخان با نام دژ رودگان یا روگان شناخته می‌شده؛ یعنی «دژی در کنار رود» و به مروز زمان به رودخان تغییر پیدا کرده است.

قلعه رودخان؛ زیباترین قلعه گیلان

همچنین از آن جایی که این قله روی پهنه بین دو قله با ارتفاعات مختلف بنا شده، تعداد زیادی پله در داخل قلعه برای دسترسی به قسمت‌های مختلف آن ساخته شده است که باعث شده این مکان به‌عنوان قلعه هزار پله نیز شناخته می‌شود. حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نیز از دیگر اسامی این قلعه اعجاب‌انگیز است.

کتیبه‌ای که خوچکو به آن اشاره می‌کند بر بالای دروازه ورودی نصب بوده است و تنها سند تاریخی قلعه رودخان محسوب می‌شود. این کتیبه را در موزه گنجینه رشت می‌توانید ببینید.

همچنین، در مورد قدمت قلعه رودخان باید گفت که نظرات متعددی بیان شده و هنوز به‌طور قطع مشخص نیست که متعلق به چه دورانی است. برخی معتقدند که بنای اولیه مربوط به عصر ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی است.

در زمان سلجوقیان این مکان مرمت و بازسازی شده و حتی یکی از پایگاه‌های اسماعیلیان بوده است. قلعه رودخان مرکز فرمانروایی بسیاری از فرمانروایان گیلان و رشت نیز بوده و تا دوره زندیه از آن استفاده شده است؛ چنانچه هدایت خان، حاکم فومن نیز در سال ۱۱۷۵ هجری قمری در زمان قیامش علیه کریم خان، به تعمیر این قلعه پرداخت.

جاذبه‌های دیدنی قلعه رودخان

وروردی قلعه
برای ورود به قلعه رودخان باید از دروازه اصلی وارد شوید. در دو طرف دروازه ورودی، دو سکو وجود دارد که محلی برای استراحت هستند. پس از عبور از این راهرو و پشت سر گذاشتن چند پله سنگی به سمت پشت بام بالای دروازه می رسید و می توانید به داخل برج‌های دروازه نیز بروید.
برج ها
در دو سوی دروازه، برج های بزرگی وجود دارند. این برج‌ها از بیرون به شکل استوانه هستند، اما اتاق‌های هشت‌ ضلعی درون آنها به چشم می خورد. اندازه و شکل این برج‌ها با هم متفاوت هستند؛ اما قسمت داخلی آنها یکسان است. همه برج‌ها دارای سقف هستند وهمچنین اجاق و دودکش برای گرم شدن وجود داشته است.

قلعه رودخان؛ زیباترین قلعه گیلان


شاه نشین
مهم‌ترین بنای قلعه، شاه‌نشین است که بر بلندترین نقطه قلعه واقع شده است. این بنا با شکل بسیار متفاوت از سایر سازه‌های قلعه دارای دو بخش پایینی و بالایی و یک تراس است. از تراس می توانید فضای دورتادور خود را ببینید و لذت ببرید و مدهوش شوید.
آب انبار
آب‌انبار نیز در گودترین قسمت قرار دارد که در قدیم آب مورد نیاز قلعه تامین می شده است. البته پس از زلزله ویرانگر گیلان دیگر آبی به این آب انبار نمی آمد تا اینکه سالها بعد مرمت کردند و امروزه آب مورد نیاز قلعه و بازدیدکنندگان تامین می شود.

برای رسیدن به قلعه رودخان باید به شهر فومن بروید و از آنجا به مسیر جاده قلعه رودخان وارد شوید. پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد به روستای قلعه رودخان خواهید رسید. همینطور راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به پارکینگ برسید. بعد از این را باید پیاده بروید تا به پله ها برسید.

همه روزه می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر از این قلعه زیبا دیدن کنید که شامل هزینه ورودی است، همچنین هزینه ورود به محوطه نیز به ازای هر ماشین سوای بلیط ورودی به مسیر قلعه است.

بازدید از قلعه رودخان فقط برای تماشای بنای تاریخی نیست، بلکه تفریحات دیگری نیز امکان پذیر است تا از این منطقه لذت ببرید. بعد از رسیدن به پارکینگ باید بقیه راه را پیاده بروید. در ابتدای مسیر باید از گذرگاه سنگ ‌فرش شده عبور ‌کنید و در دو طرف این قسمت مغازه‌های سوغاتی و رستوران های محلی وجود دارند که با غذاهای خوشبو شما را به سمت خود می کشاند و همچنین در کنار رستوران‌ها می‌توانید در آتلیه عکاسی عکس های یادگاری بگیرید. بعد از این قسمت به قسمت سخت راه می رسید که باید هزار پله بالا بروید.

قلعه رودخان؛ زیباترین قلعه گیلان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید