۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: 55507988

در در این مطلب نحوه رسیدن به قلعه رودخان را برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

مسیر دسترسی به قلعه رودخان زیبا

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، شهرهای شمالی ایران در بین مردم، به خاطر طبیعت بکر و سرسبزی‌های آن معروف است. اما در لابه لای تمام این زیبایی‌های شگفت‌انگیز، یک سری جاذبه‌های گردشگری و تاریخی هم وجود دارد. یک نمونه بسیار معروف از این اماکن گردشگری، قلعه رودخان فومن است که در نوع خود جاذبه‌ای خاص محسوب می‌شود. قلعه‌ای بر فراز کوه‌های پوشیده از جنگل که شامل ۱۶۰۰ پله است.

تصور قدم زدن در این مکان تاریخی و بازدید از سازه‌های خاص آن، برای هر گردشگری جذاب است. فاصله ۵۰ کیلومتری این قلعه از شهرستان رشت، باعث شده تا بیشتر مسافران خود را به این شهر رسانده و سپس از آنجا راهی قلعه رودخان شوند. ما هم قصد داریم راهی این دیار شده و به تماشای این مکان تاریخی برویم. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه به قلعه رودخان سفر کرده و مکانی مناسب برای اقامت شبانه انتخاب کنید.

معرفی قلعه رودخان

قلعه رودخان بنایی تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در طول تاریخ بارها بازسازی شده و از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است. چون بازدید از این قلعه و شنیدن قصه پر رمز و راز آن، برای بسیاری از مردم جالب و شنیدنی است. این قلعه تاریخی در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر فومن و در بخش‌های مرتفع این منطقه قرار دارد. قلعه در اصل دارای ۶۵ برج و بارو و دیواری طولانی به طول ۱۵۰۰ متر است. حتی باور اینکه چگونه این چنین حجمی از آجر به این ارتفاع رسیده و با آن برج ساخته‌اند، برای بسیاری از مردم سخت است.

قلعه رودخان در فضایی به وسعت ۲. ۶ کیلومتر بنا شده و به خاطر موقعیت بسیار خاص خود، همواره مورد توجه گردشگران است. شاید همین ویژگی‌های منحصر بفرد این سازه باعث شده تا سختی‌های بالا رفتن از ۹۳۵ پله را با جان و دل بخریم. البته پیمودن چنین مسافتی نیاز به انرژی و صرف چندین ساعت زمان دارد. چون در برخی از نقاط قلعه، مسیر سخت و پرچالش می‌شود و باید برای ادامه مسیر کمی استراحت کنید. اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توان خود را به نزدیکی قلعه رودخان رساند.

دلیل نامگذاری قلعه رودخان

قلعه رودخان مکانی شگفت‌انگیز برای تفریح است. چون همزمان با قدم زدن و بالا رفتن از پله‌های تاریخی این اثر، می‌توان از طبیعت کوه و جنگل اطراف آن دیدن کرد. این سازه تاریخی با نام‌های دیگری همچون قلعه حسامی، قلعه سکسار، قلعه هزار پله و قلعه سگسال شناخته می‌شود. حتی در گویش گیلکی به آن «روخان قلعه» و در زبان تالشی «قله روخون» هم می‌گویند.

دلیل انتخاب چنین نامی برای این بنای تاریخی، وجود قلعه در کنار رودخانه است. همین موقعیت خاص جغرافیایی نیز باعث شده تا در طول تاریخ بارها به عنوان دژی محکم در مقابل دشمنان استفاده شود. چون به اعتقاد برخی افراد، این قلعه صد ساله در زمان حمله اعراب به ایران ساخته شده است. چون در آن زمان به پایگاهی مستحکم در دل جنگل‌های فومن نیاز داشتند.

تاریخچه قلعه رودخان

قلعه هزار پله بارها در طول تاریخ از جمله دوره سلجوقیان، دستخوش تغییر و بازسازی بوده است. اما در دوره صفویه، بازسازی و تغییر شکل دادن این قلعه توسط فرمانروایان ممنوع اعلام شد. اما این حکم توسط فردی ملقب به مظفرالسلطان شکسته شد و او توانست با کمک گرفتن از این پایگاه نظامی، در برابر سپاه انگلیس مقاومت کند. نتیجه این مقاومت و کمک گرفتن از پایگاه نظامی، شکست دادن انگلیسی‌ها بود. البته هیچ گونه شواهد تاریخی برای اثبات چنین ادعاهایی وجود ندارد. قلعه رودخان نیز امروزه بیشتر جنبه گردشگری داشته و جزء شلوغ‌های اماکن تاریخی در دل جنگل‌های شمال کشور است.

سفر به قلعه رودخان، از مسیر تا اقامت

دلیل محبوبیت قلعه رودخان

تفاوت قلعه رودخان با دیگر اماکن تاریخی، در نزدیکی آن با بازدیدکنندگان است. یعنی به جای تجسم یک سازه و مرور حوادث تاریخی آن، می‌توان از نزدیک این قلعه را مشاهده و لمس کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا گردشگران درک بهتری از ماجراجویی‌های خود در کنار این قلعه داشته باشند. این ماجراجویی با طبیعت فوق‌العاده جنگل‌های فومن شروع شده و با بالارفتن از پله‌های تاریخی آن ادامه می‌یابد.

البته فراموش نکنید که اجباری در پیمودن تمامی ۹۳۰ پله این قلعه برای تمامی مسافران وجود ندارد. چون زیاد بودن تعداد پله‌ها باعث می‌شود تا کودکان یا افراد سالمند خسته شوند. پس قبل از شروع ماجراجویی خود با همسفران هماهنگ کرده و این موضوع را با آن‌ها در میان بگذارید. البته به شما قول می‌دهم که پیمودن تمامی این پله‌ها برای رسیدن به محوطه اصلی قلعه، ارزشش را دارد. پس حتماً از قبل به فکر تهیه تجهیزات مناسب برای کوهپیمایی و گردشگری باشید.

مسیر دسترسی به قلعه رودخان

برای رفتن به قلعه رودخان، باید از هر جایی که هستید خود را به شهر رشت برسانید. مثلاً یک فرد پایتخت نشین باید از بزرگراه قزوین-رشت، خود را به این شهر برساند. یا اگر شما ساکن مشهد رضوی باشید، باید ابتدا بلیط مشهد رشت را خریداری کرده و سپس به سمت این قلعه تاریخی بروید. فاصله رشت تا شهر فومن، حدود ۴۰ دقیقه رانندگی در جاده آستارا است. سپس یک مسیر ۳۵ دقیقه‌ای با ماشین را به سمت جنوب و از طریق جاده قلعه رودخان پیشرو خواهید داشت.

برای کاهش هزینه‌های این سفر جذاب، بهتر است که با گروه‌های توریستی همسفر شوید. یا در صورت امکان با خودروی شخصی به سفر رفته و ماشین را در محوطه اطراف قلعه پارک کنید. با نزدیک شدن به مقصد و پس از پرداخت هزینه ورودی، می‌توانید مسیر خود را به سمت قلعه را ادامه دهید. فراموش نکنید که ساعات بازدید از قلعه رودخان محدود بوده و باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید. بازدید از این قلعه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه برای مسافران و گردشگران امکان‌پذیر است.

اقامت در قلعه رودخان

اقامت در سفر به قلعه رودخان به دو شیوه کمپینگ و رزرو اتاق در اقامتگاه‌های موجود در شهر فومن انجام می‌شود. در روش کمپینگ باید جایی مناسب در اطراف قلعه رودخان پیدا کرده و چادر خود را در آنجا برپا کنید. که البته این روش از اقامت با توجه به نبود امکانات و سردی هوا در شب، خیلی مناسب نیست.

پس بهترین کار این است که پس از بازدید از قلعه رودخان، دوباره به شهر فومن بازگشته و در سوئیت یا خانه‌های ویلایی آن شب را سپری کنید. حتی شاید در اطراف قلعه رودخان یک سری اقامتگاه‌های بومگردی برای شب ماندن مسافران وجود داشته باشد.

کلام آخر

سفر به قلعه رودخان را می‌توان یک مسافرت هیجان‌انگیز تاریخی و تفریحی دانست. چون تمامی ویژگی‌های یک مقصد گردشگری خاص مانند سرسبزی، تاریخی بودن و طبیعت گردی را در خود دارد. البته زیبایی‌های این سفر را نمی‌توان با جمله‌های کلیشه‌ای بیان کرد و باید از نزدیک به تماشای این سازه‌های سنگی و آجری نشست. فقط مطمئن باشید که تماشای قلعه رودخان، ارزش هزینه کردن و خرید بلیط مشهد رشت را دارد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید