غرب ایران بناهای تاریخی بسیاری دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره خانه سوری؛ خانه‌ای تماشایی در کرمانشاه بدانید.

خانه سوری؛ خانه‌ای تماشایی در کرمانشاه

سلام نو_ سرویس گردشگری: خانه سوری یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در کرمانشاه است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۲ به شماره ثبت ۱۸۱۲۶ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده کرمانشاه شهر کرمانشاه، خیابان گمرک، جنب سرباز خانه شهری، کوچه فصیحی، پلاک ۱۲۷ می باشد.

درباره کرمانشاه زیبا و دیدنی

استان کرمانشاه ناحیه‌ای کوهستانی است که بین فلات ایران و جلگه‌ بین‌النهرین قرار گرفته و سراسر آن را کوه‌ها، قله‌ها و ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس پوشانده است. رشته‌کوه‌های زاگرس در محدوده‌ استان کرمانشاه به‌صورت موازی قرار دارند و دشت‌های مرتفع کوهستانی و گذرگاه‌های مهم زاگرس در این بین شکل گرفته است.

در این استان چهار فصل، چهار اقلیم متفاوت وجود دارد. اما به‌طور کلی می‌توان این استان را به دو بخش گرمسیر (نواحی غربی استان شامل شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، سومار، نفت شهر و قسمت جنوبی شهر کرمانشاه) و سردسیر (سایر نواحی استان) تقسیم کرد.

گفته شده است شهر کرمانشاه نخست روستایی خوش آب و هوا بوده و شاهان ساسانی به دلیل موقعیت خوب و آب و هوای خوش آن تصمیم گرفتند تا در آن شهری برپا کنند. از آنجایی که این سرزمین در میانه راه های مهم ارتباطی با تمدن های دیگر قرار داشت به سرعت رشد پیدا کرد و رونق گرفت.

خانه سوری؛ خانه‌ای تماشایی در کرمانشاه

این رشد تا اندازه ای بود که در میانه حکومت ساسانیان به ویژه در زمان خسرو پرویز بناهای بسیاری در آن ایجاد و به عنوان پایتخت بهاری او مورد استفاده قرار گرفت. گفته می شود خسرو پرویز هر سال بهار به کرمانشاه می آمد و در عمارت سنگی باشکوه خود به ارتفاع ۴۵ متر اقامت می کرد.

با ورود اسلام به ایران شهر کرمانشاه توسط سعد جریر به دست اعراب افتاد و به طور کلی ویران شد. بسیاری از مردم آن به شهرهای دیگر مهاجرت کردند، از جمعیت شهر به شدت کم شد و آنهایی که باقی مانده بودند در حاشیه رود قره سو شهر جدیدی تاسیس کردند. در دوره عباسی کرمانشاه به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشت به عنوان یکی از چهار شهر مهم عراق عجم محسوب می شد و در دوره سلجوقیان عنوان شهر ارشد ولایت کردستان را به دست آورد.

کرمانشاه در زمان حمله مغول به ایران بار دیگر ویران شد و آسیب فراوانی دید. متاسفانه شهر بار دیگر در جریان حمله هلاکوخان برای فتح بغداد تخریب و به ویرانه ای بدل شد. در ابتدای دوران سلطنت صفویان، کرمانشاه به دلیل نزدیکی به مرزهای دولت عثمانی و ایران بارها بین این دو کشور جا به جا شد تا اینکه از زمان حکومت شاه صفی به بعد و با ورود خاندان زنگنه به قدرت برای همیشه در مرزهای ایران باقی ماند.

خاندان زنگنه که یکی از بزرگترین ایل های کرد زبان به شمار می آمد بعد از پایان یافتن جنگ های ایران و عثمانی قراردادی به نام عهدنامه ذهاب در سال ۱۰۱۸ ه.ق عقد کرد و باعث شد این شهر بعد از مدت ها روی آرامش را ببیند. اما این آرامش چندان برای مردم دوام نداشت و شهر در حمله سلطان مراد آق قویونلو به اشغال سپاهیان آن درآمد اما شاه اسماعیل سوم با دوازده هزار قزلباش با او به مقابله برخواست و کرمانشاه را پس گرفت.

آشنایی با خانه تماشایی سوری

یکی ازبناهای بسیار زیبا و ارزشمند بافت تاریخی کرمانشاه خانه تاریخی سوریه. این بنا، متعلق به حاج جعفر سوری بوده که در سال ۱۳۵۲، به سازمان میراث فرهنگی اهدا کرده. در حال حاضر، این بنا به دو پلاک تفکیک شده، که هر دو در دست سازمان میراث فرهنگیه. تاریخ خانه تاریخی سوری به دوره پهلوی بر می گرده و مصالح به کار رفته در این بنا آجر و خشته.

خانه سوری؛ خانه‌ای تماشایی در کرمانشاه

سقف این بنای تاریخی تیر پوش، چوبیه و در بعضی قسمت ها آهن هم بکار رفته. خانه تاریخی سوری که در دو طبقه ساخته شده، تزئینات آجرکاری داره . این خانه از نوع خانه های درون گراست و با عبور از هشتی به حیاط بیرونی و از طریق راهرو به حیاط اندرونی راه داره. این راهرو دو حیاط رو به هم متصل می کنه. این خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در خیابان گمرک کرمانشاه قرار گرفته.

بعضی وقت‌ها یک بنای تاریخی با وجود اهمیتی که گذر زمان برای آن ایجاد کرده است، به تنهایی چندان برای گردشگران جذاب نیست. در این مواقع بهترین کار برای حفظ ارزش و افزایش توجه به اثر، پیوند زدن آن با چیز دیگری است. رستوران خانه سوری کرمانشاه حاصل پیوند خانه تاریخی سوری مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی و رستورانی سنتی می‌باشد که توجهات را به خانه جلب کرده است.

خانه سوری کرمانشاه متعلق به حاج جعفر سوری بود و در سال ۱۳۵۲، از سوی او به سازمان میراث فرهنگی اهدا شد. این خانه دو طبقه و هزار متر مربع مساحت دارد و سقف بنا از تیرپوش، چوب و آهن تشکیل شده است. پس از عملیات ترمیم و بازسازی، سفره‌ خانه سوری کرمانشاه با دکوراسیونی سنتی و دلچسب در این مکان افتتاح شد.

رستوران خانه سوری با طبخ بهترین غذاهای سنتی و محلی، انواع شربت و دمنوش ظرفیت پذیرایی از ۱۵۰ مهمان را دارد. کیفیت خوب غذاها، فضای سنتی، پخش موسیقی زنده و پرسنل خوش‌برخورد باعث توجه هرچه بیشتر مشتریان به این رستوران می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به خانه گمرک با یک تیر دو نشان بزنید. هم از خانه سوری کرمانشاه دیدن کنید و هم از رستوران و سفره خانه بهره‌مند شوید.

خانه سوری؛ خانه‌ای تماشایی در کرمانشاه

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید