روستاهای شمال شرقی ایران بسیار جالب و دیدنی هستند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در روستای اسبفروشان سراب بدانید.

روستاگردی در روستای اسبفروشان سراب

سلام نو _ سرویس گردشگری: اسبفروشان یکی از روستاهای شهرستان سراب است که در دهستان حومه قرار گرفته است، این روستا به دلیل برخورداری از چشمه های طبیعی آبگرم و همچنین طبیعت زیبا و قرارگیری در کنار کوه بزقوش و چندین رودخانه همواره یکی از قطب های گردشگری شهرستان سراب و استان است.

روستای دیدنی اسبفروشان

اسبفروشان یکی از روستاهای شهرستان سراب است که در بخش مرکزی سراب و در دهستان حومه قرار گرفته است، مردم بومی این منطقه روستای اسبفروشان را به نام هایی همچون اشوشان و ارشان نیز می نامند، این روستا در ۱۳ کیلومتری مرکز شهرستان سراب و با ارتفاع ۱۷۰۹ متر از سطح دریا واقع شده که با روستاهای هریس صومعه حق، سرانسر و سردها همسایه است.

در حال حاضر این روستا از بافت روستایی خارج و با دارا بودن بانک، بازار و مناطق گردشگری و سایر امکانات دیگر آماده تبدیل شدن به شهر است که زمزمه های این تبدیل چندین سال است شنیده می شود که اسبفروشان تبدیل به سینا شهر خواهد شد و در حال حاضر در زیر تابلو های این روستا عبارت شهرداری اسبفروشان درج شده است.

در خصوص پیدایش و نام گذاری روستای اسبفروشان نظرات زیادی وجود دارد که در بین نظرات مختلف دو دیدگاه همواره مورد توجه بوده و احتمالا یکی از این دیدگاه ها دلیل صحیح پیدایش روستای اسبفروشان در شهرستان سراب است.

روستاگردی در روستای اسبفروشان سراب

دیدگاه اول در مورد پیدایش و نام گذاری روستای اسبفروشان اینطور است که در زمان ولیعهد عباس میرزا منطقه فعلی اسبفروشان که در آن برهه خالی از سکنه بوده است محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است که در فصول سرد سال تبدیل به محلی برای خرید و فروش اسب می شده که به مرور زمان این منطقه از ییلاق شکارگاهی و بازار فصلی اسب فروشی تبدیل به روستایی با اسکان دائمی شده است که امروزه با نام اسبفروشان یعنی محل خرید و فروش اسب معروف است.

روستای اسبفروشان که با یک شیب ملایم در دامنه بزقوش قرار گرفته است. دارای اقلیم سرد سیری است که در فصول سرد سال سرمای شدید و در فصول گرم دارای آب و هوای معتدل بوده که میزان بارندگی های این روستا در حدود ۴۵۰ میلی متر برآورد شده است.

اسبفروشان همواره به دلیل برخورداری از چشمه های آبگرم جز مناطق ویژه گردشگری بوده است به طوری که سالیان سال است که گردشگران از اقصی نقاط کشور برای بهره مندی از طبیعت زیبا و همچنین آبگرم معدنی و درمانی به این روستا سفر می کنند.

چندین رودخانه از کنار این روستا عبور می کند که از معروف ترین آنها می توان به آجی چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره کرد که باعث شده اند طبیعت این روستا همیشه سرسبز باشد.

آبگرم جالب اسبفروشان

آبگرم اسبفروشان با توجه به موقعیت زیبای طبیعی و اثر درمانی آن از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه واقع شده است. بطوریکه در دوره ولیعهدی عباس میرزا، حاکم منطقه دستور ساماندهی آبگرم را صادر می کند.

پیرو این دستور بر چشمه آبگرم بنایی به سبک بناهای دوره قاجار که متشکل از طاقهای گنبدی شکل با مصالح آجر و ملات آهک بوده احداث می نمایند. متاسفانه، این طاق نماهای زیبا و تاریخی طی سالهای اخیر در توسعه استخرها تخریب و از بین رفته اند. در حال حاضر تنها نمونه هایی از بنای اصلی مابین دو استخر بجا مانده است.

روستاگردی در روستای اسبفروشان سراب

آب گرم اسبفروشان که چشمه آب گرم اسبفروشان را در خود جای داده است، از دیدنی های سراب است و در ۲۲ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. در این منطقه دو استخر مجزای مردانه و زنانه تعبیه کرده‌اند و از دیگر امکانات آن می‌توان به مسجد، سرویس بهداشتی، آلاچیق، غذاخوری و مهمانپذیر اشاره کرد.

با برخورداری از موقعیت مناسب و اثر درمانی، این چشمه همیشه مورد استقبال اهالی بوده است و اولین‌بار، در دوره ولیعهدی عباس میرزا و به دستور حاکم منطقه ساماندهی شد. در راستای این دستور، بنایی به سبک معماری قاجار روی چشمه احداث کردند. متاسفانه در سال‌های اخیر و طی برنامه‌های توسعه استخرها، بخش‌های زیادی از این بنای تاریخی از بین رفتند و در حال حاضر تنها نمونه‌هایی از بنای اصلی، مابین دو استخر به‌جا مانده است.

بلندترین نقطه در محدوده طرح این منطقه ۳۲۶۹ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و حداقل ارتفاع ۱۶۵۰ متر می باشد.

در این محدوده دو استخر مجزای مردانه و زنانه به ابعاد ۴×۸ متر بصورت بهداشتی احداث شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

قابل ذکر است که، آبگرم روستای اسبفروشان دارای دو استخر مجزای مردانه و زنانه می باشد. این آبگرم از رشته کوه های بزقوش که از کوه های آتشفشانی منطقه محسوب می شود، سرچشمه می گیرد. و آب آن دارای درجه حرارت حدود ۳۵ الی ۸۵ درجه می باشد.

گفته شده آب ِ آبگرم اسبفروشان دارای خواص درمانی بیشماری است، و از این حیث بسیار مورد قرار دارد.

روستاگردی در روستای اسبفروشان سراب


از دیگر زیبایی های منطقه، اِشرافِ آبگرم به دره ای بسیار زیباست که رودخانه ای در داخل آن و از دامنه های کوه بزقوش سرچشمه می گیرد، که در فاصله ی ۵۰۰ متری آن آبشاری با ارتفاع سه متری قرار گرفته است.

امکانات آن می‌توان به مسجد، سرویس بهداشتی، آلاچیق، غذاخوری و مهمانپذیر اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید