۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 55463546

اردبیل جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در روستای لرد اردبیل بدانید.

روستاگردی در روستای لرد اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای گردشگری لِرد در بخش شاهرود شهرستان خلخال از توابع استان اردبیل قرار دارد و به‌ واسطه باغ های متنوع و جاذبه‌هایی نظیر غار سنگی کوخول عنبر، بقعه امامزاده محمد،دشت گل های شقایق، منطقه حفاظت‌شده آق داغ و چشمه‌های طبیعی معجزه‌آسا که از مهمترین آنها میتوان به «چشمه آبشار سیبیه خانی» اشاره کرد، شهرت دارد.

این روستا، پرجمعیت ترین و بزرگ ترین روستای استان اردبیل به شمار می رود و بنابر آخرین سرشماری مرکز آمار،جمعیت آن حدود ۳۲۲۶ نفر است که این رقم به دلیل مهاجرت فصلی تعدادی از اهالی آن از شهرهای گیلان در فصول بهار و تابستان جهت کشاورزی به بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر می‌رسد.

آشنایی با روستای لرد اردبیل

مردم لرد همگی مسلمان و شیعه مذهب هستند و به زبان تاتی تکلم می کنند. از جمله آثار تاریخی و مذهبی روستای لرد میتوان به بقعه امامزاده محمد، حمام قدیمی و قبره قبرستان (Ghabra-ghabrestan) به معنای گورستان قبرها اشاره کرد که قدیمی های روستا اعتقاد دارند افرادی از چندین هزار سال قبل در آنجا دفن شده اند که نشان از قدمت چندین هزارساله روستای توریستی لرد دارد.

از لحاظ اقلیمی، این روستا در منطقه کوهستانی و در دامنه شرقی کوه بلند آق داغ قرار دارد. به همین دلیل در پاییز و زمستان دارای هوای بسیار سرد و در بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل می باشد.

روستای گردشگری لرد هر ساله میزبان جشنواره های مختلفی است که از جمله میتوان به جشنواره گردو، جشنواره بازی های بومی و محلی و جشنواره فرهنگ و زیست بوم که هدف آن معرفی آیین ها و فرهنگ های روستای گردشگری لرد است، اشاره کرد. از سوغات این روستای گردشگری میتوان به لباس محلی ویژه بانوان، فطیر، انواع میوه جات نظیر گردو، سیب، آلبالو، گیلاس، انواع گلابی، انواع محصولات لبنی، عسل، ماهی و دام زنده اشاره کرد.

روستاگردی در روستای لرد اردبیل

بیشتر افراد با شنیدن نام روستای گردشگری لرد به یاد چشمه و آبشار سیبیه خانی لرد که از جاذبه های دیدنی و مفرح علاقمندان به طبیعت است، می افتند که همین امر باعث شد صنعت گردشگری در این روستا بیش از پیش رونق بگیرد.

چشمه آبشار سیبیه خانی به ترکی (آق بلاغ) با طول ۱۸۰ متر، لقب طولانی ترین آبشار «چشمه آبشار» ایران را به خود اختصاص داده و به دلیل عدم پیگیری مسئولان در آثار ملی به ثبت نرسیده است. این آبشار در روستای توریستی لرد از توابع بخش شاهرود خلخال استان اردبیل با ارتفاع ۳۳۲۲ متر از سطح دریا، بلندترین نقطه شهرستان خلخال بشمار می رود.

در دامنه های این رشته کوه، چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین کننده آب جریان هایی چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و… می باشند.

بازدید از روستای لرد اردبیل

روستای لرد در ۲۷ کیلومتری شهر کلور مرکز بخش شاهرود واقع شده‌است. راه اصلی این روستا ازمسیر شاهرود به طول ۶۵ کیلومتر و راه فرعی از مسیر روستای بفراجرد به طول ۳۲ کیلومتر با شهر خلخال، مرکز شهرستان خلخال فاصله دارد.

این روستا از شمال به روستای میان رودان و از جنوب به روستای کرنق و از مشرق به کلور و روستای درو جنوب شرقی به روستای کرین و از مغرب به کوه سر به فلک کشیدهٔ آق داغ متصل است.

این روستا بزرگترین روستای شهرستان خلخال می‌باشد و در حال حاضر دارای ۹۲۶ خانوار و نزدیک به ۴۰۰۰ نفر جمعیت ثابت است و با توجه به مهاجرت فصلی تعدادی از اهالی آن به شهرهای گیلان که در فصول بهار و تابستان برای کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی به روستا برمی گردند و خانه و لوازم زندگیشان همچنان در روستا دایر و پابرجاست، جمعیتش به حدود ۵۰۰۰ هزار نفر می‌رسد.

روستاگردی در روستای لرد اردبیل

اگر از تهران حرکت می‌کنید، پس از طی حدود ۵۰۰ کیلومتر در مسیر اردبیل و با عبور از شهرهای کرج، قزوین و زنجان، به خلخال خواهید رسید. از خلخال دو مسیر دسترسی به روستای گردشگری لرد وجود دارد:

  • از خلخال مسیر کلور را پیش بگیرید. پس از حدود نیم‌ساعت به کلور خواهید رسید. از کلور به روستای شال بروید و از آنجا با عبور از روستاهای قشلاق دیز و کرین به روستای گردشگری لرد خواهید رسید. این راه، مسیر اصلی محسوب می‌شود.
  • از خلخال به‌واسطه جاده طولش به بفراجرد در جنوب شهر خلخال، به‌سمت روستای گردشگری لرد حرکت کنید و پس از حدود ۳۰ کیلومتر به این روستا برسید. بخشی از این مسیر خاکی است.

اگر در استان گیلان هستید، با عبور از ماسوله و روستاهای ماجولان، جلال آباد و طهارم دشت به روستای شال خواهید رسید. از روستای شال تا روستای گردشگری لرد کمتر از ۳۰ دقیقه فاصله است.

  • تردد در محور روستای لرد در فصل زمستان نیازمند تجهیزات ایمنی کامل است.
  • برای دسترسی به آبشار باید کوهپیمایی کنید؛ بنابراین کفش مناسب به پا داشته باشید.
  • برای اقامت در روستای گردشگری لرد می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای اهالی بهره ببرید یا به شهر خلخال مراجعت کنید.
  • امکان کمپینگ در اطراف آبشار وجود دارد؛ اما به‌دلیل بکر بودن منطقه و وجود حیوانات، توصیه می‌شود با تجهیزات کامل به این کار اقدام کنید.
  • اگر قصد کمپینگ در اطراف آبشار را دارید، می‌توانید خودرو را در روستا پارک کنید و با استفاده از ماشین‌های باری اهالی، تجهیزات خود را به آبشار برسانید.

روستاگردی در روستای لرد اردبیل

  • برای کمک به اقتصاد محلی، از محصولات روستا خرید کنید.
  • هنگام گردش در روستای لرد، در رعایت نظافت و حفاظت از محیط زیست کوشا باشید.
  • روستای گردشگری لرد در روزهای آخر هفته‌ و تعطیلات رسمی دارای بازدیدکنندگان بسیاری است.
  • بازدید از روستای گردشگری لرد رایگان است.
کد خبرنگار: ۲۶
۱۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • اسوده غیایی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 0
    لطفن از روستای بقرابادیا بوغلاوار در استان اردبیل دیدن کنید علاوه بر گردش گری اثار باستانی وخانه های باستانی دوره قاجاریه دیدن کنید که میرزا کوچک خان وعظمت خانم ان زمان مهمان ان خانه ها شده اند با تشکر از گردشگران
  • اسوده غیایی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 0
    لطفن از روستای بقرابادیا بوغلاوار در استان اردبیل دیدن کنید علاوه بر گردش گری اثار باستانی وخانه های باستانی دوره قاجاریه دیدن کنید که میرزا کوچک خان وعظمت خانم ان زمان مهمان ان خانه ها شده اند با تشکر از گردشگران
  • عباس IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    7 0
    سلام روستایی لرد واقعا زیباست بکر و دیدنی
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    لطفا از روستا سردسیر کوهستانی کهلدشت دیدن بفرمایید
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 0
      ببخشید کدام استان هست کهلدشت
  • شهریاری IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    2 0
    ممنون از شما عالی بود
    • قربان خدیو لرد IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      0 0
      اقای محترم با کدام زیر ساخت گردشگری روستا تبلیغ به بوم گردی میکنید ؟؟؟
  • حمید باستان IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    روستای لرد با مردمانی مهربان و مهمان دوست و طبیعتی عالی و خوش آب و هوا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید