۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
کد خبر: 55463155

غارهای ایران دیدنی و جالب هستند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره غارگردی در غار تماشایی چال‌نخجیر بدانید.

غارگردی در غار تماشایی چال‌نخجیر

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار چال‌نخجیر با گذشت ۷۰ میلیون سال کشف شده است که تا قبل از کشف شدن آن هیچ کس آن را ندیده بود. اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند که باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید.

غار نخجیر از یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل شده است که تقریبا ۴ کیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است. داخل غار دالان‌ها، کریدورها، دهلیزها، حوضچه‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی به وجود آمده است.

همچنین منشورهای بلور «کلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده که بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر کرده است.

آشنایی با غار دیدنی چال نخجیر

غار چال نخجیر در نزدیکی شمال شرقی شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی و در منطقه‌ای به نام چالنخجیر نزدیک روستای نراق در دل کوه تخت واقع شده است. این غار شکوهمند و باستانی اواخر سال ۶۷ در جریان اجرای یک طرح عمرانی و بر اثر انفجار در نزدیکی دهانه کشف شد. غار چال نخجیر مجموعه‌ای زیبا از سنگ‌های مرجانی چند میلیون ساله است که کارشناسان قدمت این غار را حدود ۷۰میلیون سال می‌دانند.

غارگردی در غار تماشایی چال‌نخجیر

این غار طبیعی که به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارد، با پنج کیلومتر مسیر خاکی و با سقف‌ها و دیوارهای آهکی، یکی از زیباترین غارهای جهان به شمار می‌رود. عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار مرجانی ، گسل معکوسی بوده که در منطقه عمل کرده و پس از گذشت میلیون‌ها سال به این شکل در آمده است.

این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیتهای حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب توریست برخوردار است. در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز ، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

چال نخجیر از غارهای زنده آهکی جهان است؛ این بدان معناست که رسوبات آهکی و کریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار، هنوز به رشد خود ادامه می دهند و اشکال متفاوت و تماشایی را داخل غار ایجاد می کنند.

به اعتقاد بسیاری از زمین شناسان، غار چال نخجیر در گذشته غاری آبی بوده است، چراکه هنوز خط تراز آب بر دیوارهای دیدنی آن نقش بسته است، ولی بعدها بدلیل تغییراتی که در آب و هوای این منطقه بوجود آمده، به شکل امروزی خود تبدیل گردیده است.

چیزی که به جذابیت این غار می افزاید، وجود دریاچه بزرگی -به احتمال قوی با وسعتی برابر با ۳۰۰۰ متر- در بخش تحتانی غار است. اما از آنجایی که تنها ۶ کیلومتر از وسعت بسیار زیاد این غار کشف شده، هنوز بسیاری از اسرار این غار ناشناخته باقی مانده است.

ناگفته نماند که محیط درون غار و همچنین عدم تابش نور خورشید به داخل غار موجب گردیده که غار چال نخجیر به مکانی غیر قابل سکونت برای موجودات زنده مبدل و از هر گونه حیات عاری گردد.

غارگردی در غار تماشایی چال‌نخجیر

بازدید از غار چال‌نخجیر

پس از پارک خودروی خود در پارکینگ این مکان، باید مسیر سنگ فرش شده ای را که فاصله چندانی با ورودی غار ندارد، طی کنید تا به غار چال نخجیر برسید. به خاطر داشته باشید که پیش از ورود به غار باید کلیه وسایل خود را داخل صندوق امانات قرار دهید.

از آنجایی که چال نخجیر از معدود غارهای آهکی زنده کشورمان است و نور فلاش ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به کریستال ها و رسوبات آهکی آن وارد کند، به هیچ وجه نباید از داخل غار عکاسی کرد.

در همان بدو ورود به غار، زیبایی های آن برشما نمایان خواهد شد: انواع بلورهای کلسیت، رسوبات آهکی و اسفنج های سفیدرنگی که به زیبایی دیوارها و سقف غار را آذین کرده اند، شما را محو تماشای خود خواهند ساخت.

هر چه به سمت درونی غار به پیش می روید، بر پهنای مسیر شما افزوده می گردد، تا جایی که به بطن غار، بخش عریضی که رسوبات آهکی در هیئت حیواناتی جذاب پیش چشمان شما خودنمایی می کنند، وارد خواهید شد. این اشکال بسیار جذاب که به تندیس های سنگی حیواناتی از قبیل تمساح، عقاب، گوزن، کرگردن و لاک پشت شباهت دارند، در طول سالیان دراز طی فرآیند فرسایش بدست طبیعت که خالقی تواناست، آفریده و در معرض نمایش شما در نمایشگاه دل انگیز طبیعت، غار چال نخجیر گذاشته شده اند.

  • بازدید از غار به صورت گروهی و با یک راهنما صورت می‌گیرد، برای بازدید باید منتظر گروه قبل بمانید تا بازدید آن‌ها به پایان برسد و پس از به حد نصاب رسیدن تعداد می‌توانید با راهنما وارد غار شوید.
  • پیش از ورود به غار وسایل مهم خود را داخل صندوق‌های امانات قرار دهید و از بردن گوشی موبایل، دوربین یا هر نوری که گرما تولید می‌کند جدا خودداری کنید.
  • عکسبرداری در غار چال نخجیر ممنوع است.

غارگردی در غار تماشایی چال‌نخجیر

  • هنگام بازدید به هیچ عنوان رسوبات آهکی داخل غار را لمس نکنید چرا که این کار موجب آسیب به رسوبات و ایجاد آلودگی‌های مختلف مانند انواع کپک می‌شود.
  • از دویدن و حرکات خطرناک خودداری کنید چرا که هر گونه فعالیت اضافی شما موجب تولید گرما در فضای غار می‌شود و این مسئله به راحتی می‌تواند موجب نابودی بخش‌های مختلف غار شود.
  • کشیدن سیگار و بردن خوراکی داخل غار ممنوع است.
  • گردشگران محترم باید در حین بازدید از غار چال نخجیر نراق به نکات زیر توجه کنند:
  • ورود افرادی که ناراحتی قلبی و تنفسی دارند به داخل غار ممنوع است.
  • مسیررفت و برگشت یک مسیر میباشد و دارای ۴۷۰ عدد پله می باشد.(درمسیررفت و برگشت۴۷۰)
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید