استان لرستان جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه کیو؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در لرستان بدانید.

دریاچه کیو؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در لرستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: گردشگران معمولا در سفر به مقاصد مختلف بیشتر بازدید از مکان هایی را ترجیح می دهند که در آن آب جریان داشته باشد، طراوت و سرزندگی بر فضایش حاکم باشند و بتوانند در آن استراحت و تفریح کرده و لذت ببرند.

در خرم آباد مرکز استان لرستان، یکی از جاذبه های گردشگری محبوب و پر طرفدار که تمام این ویژگی ها را دارد، دریاچه کیو (Kio Lake) است. گردشگرانی که بلیط هواپیما خرم آباد می خرند، برای استراحت و لذت بخش تر کردن سفرشان به بازدید از دریاچه کیو می روند و از آب و هوای تمیز و فوق العاده و چشم اندازهای زیبای اطراف به وجد می آیند.

در اکثر مواقع سال به خصوص در روزهای گرم و تابستانی اطراف دریاچه مملوء از مسافران، مردم محلی و گردشگران می شود.


آشنایی با دریاچه کیو

زمانی که نام لرستان را می شنویم، به طور ناخودآگاه تصاویر آبشارها و چشمه های شگفت انگیز در ذهنمان تداعی می شوند. اما دریاچه کیو هم در کنار تمام جاذبه های طبیعی استان لرستان، جزو مهم ترین و پرطرفدارترین ها است.
برخلاف تصور شما، دریاچه کیو در بیرون شهر خرم آباد واقع نشده است، بلکه در مرکز و قلب شهر خرم آباد قرار دارد و نیازی نیست برای بازدید از این دریاچه زیبا از شهر خارج شده و مسافت طولانی طی کنید. حتی دریاچه کیو رکورد دار نیز به حساب می آید، زیرا تنها دریاچه در ایران است که در بافت شهری شکل گرفته است.

دریاچه کیو؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در لرستان

لازم است بدانید، آب دریاچه کیو از چشمه تأمین می گردد. نام دریاچه نیز یک کلمه لُری است و معنی "کبود" یا "آبی پررنگ" می دهد. این نام به دلیل زلال و آب بودن آب دریاچه و وجود گونه های خاص گیاهی به دریاچه نهاده شده است.

مساحت دریاچه حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف بین سه تا هفت متر متغیر است. کیو در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی رنگ کبود و آبی تیره است؛ دلیل نام‌گذاری دریاچه نیز به خاطر رنگ آن هنگام پرآبی است. در این بازه‌های زمانی، آب دریاچه به دلیل زلالی و وجود گونه‌های گیاهی در آن، رنگی کبود به خود می‌گیرد. این دریاچه علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی، پرندگان بومی و مهاجر نیز محسوب می‌شود.

دریاچه کیو به‌طور معمول همه‌ساله در فصل پاییز خشک و در پایان فصل زمستان به‌صورت طبیعی و خودجوش پرآب می‌شود. آب این دریاچه از سراب کیو، سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه و چشمه‌های کف دریاچه هم تأمین می‌شود.

در حال حاضر شهرداری خرم آباد آب سرچشمه دائمی گلستان را که در زیر قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد، به‌منظور دائمی کردن دریاچه کیو انتقال داده است.

در گذشته محل این دریاچه چشمه‌ای به نام سراب کیو بود که اکنون نیز بخش اعظم آب کیو را تشکیل می‌دهد. این دریاچه در ۵۰ توسط در سال ۱۳۵۲ و در دوران شهرداری علی محمد ساکی ساخته شد. وی بهسازی پتانسیل‌های موجود در محل، مکانی توریستی و تفریحی در بافت شهری ایجاد کرد. ظاهر فعلی دریاچه کیو در همان زمان و با در نظر گرفتن استانداردهای لازم ساخته و امکانات رفاهی چون مهمانسرای جهانگردی و شهربازی در اطراف آن احداث شد.

دریاچه کیو؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در لرستان

دریاچه کیو در مرکز شهر خرم آباد یعنی شمال عرب شهر واقع شده و به راحتی قابل دسترس است. وجود دریاچه کیو در این منطقه باعث شده اطرافش با چشم اندازهای زیبا و تماشایی احاطه شود و آب و هوای منطقه در اکثر مواقع سال خنک و دلنشین باشد. طراوت آب دریاچه و سرسبزی مناظر اطرافش باعث می شود بازدید کنندگان ساعاتی را در اطراف دریاچه سپری کرده و از هوا و طبیعت لذت ببرند.

چند ویژکی جالب در دریاچه کیو

عمق دریاچه کیو بین ۳ تا ۷ متر است و ۷ هکتار مساحت دارد. این منطقه در سایه دریاچه کیو به یکی از تفرجگاه های محبوب و خوش آب و هوای خرم آباد تبدیل شده و ساکنین و گردشگران برای لذت از آرامش و صلح حاکم بر فضا به دریاچه کیو می آیند.

علاوه بر این، در فصل های خاص سال پرندگان مهاجر به دریاچه کیو می آیند و وجود آن ها حس و حال دیگری به محیط می بخشد. پرندگان مهاجر دیراچه کیو را برای خود انتخاب می کنند و به آغوش آن پناه می آورند و این امر باعث می شود گردشگران بتوانند پرندگان بومی را از نزدیک تماشا کنند.

"اگرت ها" که نوع خاصی از لک لک ها هستند، از جمله معروف ترین پرندگان مهاجر در دریاچه کیو به حساب می آیند.

کیو، یکی از دریاچه های کاملا طبیعی ایران است. آب این دریاچه از چشمه‌های موجود در مخمل‌کوه در اطراف شهر خرم آباد سرچشمه می گیرد و از طریق چشمه های آهکی در کف، به آن وارد می شود.

فعالیت چشمه های کف دریاچه به صورت سیفونی است، به این معنا که فقط در صورت سرریز شدن، آب را به درون دریاچه هدایت می کنند و هر زمان که آب چشمه‌ها افت کند، این سیفون توانایی خارج کردن آب از زمین را از دست می دهد.

دریاچه کیو؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در لرستان

در گذشته در اواخر فصل زمستان دریاچه پر از آب می شده و به هنگام پاییز خشک بوده است.

  • دریاچه کیو به سبب قرار گرفتن در فضای شهری به راحتی در دسترس است و امکانات بسیار خوبی را برای یک گردش به یاد ماندنی در اختیار شما می گذارد.
  • تفرجگاه محبوب شهر خرم آباد است و فضایی جذاب و آرامش بخش دارد.
  • کیو، یک دریاچه طبیعی است که در میان شهر قرار دارد و همین ویژگی آن را جذاب تر جلوه می دهد.
  • امکانات قایق سواری در دریاچه کیو به شما فرصت خلق لحظاتی خوش و به یادماندنی را می دهد.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید