کرمان جاذبه‌های گردشگری درخور توجهی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره دهکده صخره ای میمند؛ روستایی جالب و تماشایی بدانید.

دهکده صخره ای میمند؛ روستایی جالب و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: میمند یکی از روستاهای دیدنی کشور است که به‌دلیل داشتن معماری صخره‌ای و شگفت‌انگیز در جهان شناخته می‌شود. این روستای دستکند در ۳۸ کیلومتری شهربابک کرمان قرار دارد و در سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آشنایی با دهکده صخره ای میمند

در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان، روستایی زیبا و تماشایی درهای خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده و دل از آنها برده است؛ روستایی با معماری صخره ای و مردمانی مهربان و مهمان نواز که میمند نام دارد.

نامی که با مرور فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران، به چشم تان می خورد و ردای غرور را بر تن تان می نشاند.

هر چند نمونه‌های معماری صخره‌ای در دیگر کشورها نیز دیده می شود؛ اما هیچ کدام به پای میمند نمی رسند و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این روستا را ندارند.

مهم ترین شاخصه میمند جریان زندگی در آن است؛ اگر این روستا را با مواردی چون دهکده کاپادوکیه (Cappadocia) در ترکیه مقایسه کنیم مسکونی بودن خانه ها به خوبی خودش را نشان می دهد؛ ویژگی خاصی که در کمتر روستای صخره ای دیگری از این نوع به چشم می خورد.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۲۴۰ متر است و وسعت آن به ۴۲۰ کیلومتر مربع می رسد.

دهکده صخره ای میمند؛ روستایی جالب و تماشایی

میمند به واسطه ساختار خانه هایش بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این سکونتگاه به دلیل استحکام بی مثالش کمتر در طول تاریخ تحولات کالبدی و اجتماعی را به خود دیده است و بیشترین تغییرات آن به چند دهه اخیر مربوط می شود.

روستا در دل تپه‌ها قرار دارد و تا نزدیکی ورودی هیچ نشانه ای از آن را نمی بینید. چند برج دیدبانی (قلعه)، با پلان دایره‌ای شکل بر فراز تپه های مجاور روستا دیده می شود که از آنها می توان دژ میمند را دید.

احتمالا اهالی روستا از طریق این برج ها با دژ ارتباط داشتند و بدین وسیله از هجوم دشمنان باخبر می شدند.

استودان‌ها بر بلندای این ناهمواری‌ها دیده می شوند. نقاط خاصی در روستا وجود دارند که به آنها «رخنه» می گویند و دسترسی از بام میمند به روستا از طریق آنها امکان پذیر است.

همه کیچه‌های میمند یک ساختار ندارند و از نظر اندازه و تعداد اتاق‌ها باهم متفاوت هستند؛ اما به‌طور کلی خانه‌ها دارای ورودی، اتاق نشمین در دو سوی پاگرد، یک یا چند اتاق و اصطبل هستند و دودکش، بخاری و منفذ نیز ندارند.

به‌دلیل اقلیم سرد این منطقه، خانه‌های میمند ورودی‌های کوتاه و کوچک دارند. در ورودی دارای کلیدُون است که در دیوار کناری آن نصب می‌شود و کلید را در آن قرار می‌دهند تا زبانه پشت در قرار گیرد.

تنها راه ارتباطی بین داخل و خارج کیچه‌ها همین در ورودی است که هم محل ورود و خروج اهالی خانه است و هم جهت تأمین نور و تهویه کاربری دارد. البته تهویه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و روشنایی طبیعی فضای داخلی کافی نیست.

ارتباطات درون روستایی نیز به غیر از مسیل مرکزی، توسط مسیرهای باریکی صورت می‌گیرد که وظیفه دفع آب‌های سطحی در زمان بارندگی را نیز بر عهده دارند.

دهکده صخره ای میمند؛ روستایی جالب و تماشایی

میمند شهر بابک به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کمتر دست خوش تحولات کالبدی و اجتماعی شده‌ است و بیشترین تغییر در آن مربوط به چند دهه اخیر است.

خانه های روستای میمند از روی هم قرار دادن سنگ و آجر و غیره پدید نیامده، یعنی در فضای باز ساخته نشده، بلکه با از میان برداشتن انبوهی از خاک شکل گرفته و انسان نیاز به خشت و آجر و ملات نداشته ‌است، بلکه باید توده‌ هایی را بر می ‌داشته تا پناه گاه را درست کنند.

به همین دلیل برای اتاق، طاقچه هایی در اندازه‌ های گوناگون برای جای رختخواب، ظروف، صندوق، چراغ و هر گونه وسایل دیگر کنده شده‌ است. به همین دلیل کنار دیوارهای خانه ‌های میمند گنجه گذاشته نمی‌ شود، بلکه با کندن دیوار، حفره یا طاقچه‌ ای به وجود می ‌آید که اشیاء و لوازم در آن‌ ها گذاشته شده یا در آن ‌ها آویزان می‌ کردند.

کل یک خانه که ممکن است شامل یک یا چند اتاق و اصطبل باشد یک کیچه است. یک واحد که فقط یک ورودی مشترک دارد و در پاگرد ممکن است طویله در یک سو و اتاق نشیمن در طرف دیگر باشد.

همه کیچه ‌ها یک ساختار ندارند، اندازه و تعداد اتاق‌ های شان متفاوت است. جدا کردن اتاق از پستو یا پوشاندن برخی از طاقچه ‌ها با پرده های پارچه‌ ای صورت می گیرد. روستای میمند روی هم رفته دارای ۴۰۶ کیچه و ۲۵۶۰ اتاق است.

بازدید از روستای صخره ای میمند رایگان است و شما می توانید بدون پرداخت کردن هزینه از این روستا دیدن فرمایید. اما اگر قصد اقامت در روستا را داشتید می‌ توانید در مراکز اقامتی شهر بابک اقامت داشته باشید.

اتاق‌ های اقامت گاه میمند به صورت پلکانی و در دل کوه واقع شده است به طوری که این اتاق ‌های پلکانی تا سه طبقه را پوشش داده ‌اند به همین علت این اقامت گاه برای سالمندان و کودکان پیشنهاد نمی ‌شود.

دهکده صخره ای میمند؛ روستایی جالب و تماشایی

روستای صخره ای میمند در استان کرمان و میان شهر بابک، رفسنجان و سیرجان قرار دارد. برای سفر به این روستای متفاوت و صخره ‌ای با صفا می توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به کرمان بروید.

سپس از کرمان به رفسنجان و از رفسنجان به شهر بابک بروید. شهر بابک راه اصلی رسیدن به میمند است، البته اگر راه زمینی را برای سفر انتخاب می ‌کنید و مبدا شما یکی از شهرهای شمال و شمال غرب کشور است باید از شهرهای یزد و انار بگذرید تا به شهر بابک برسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید