۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 55462900

شمال ایران هر گردشگری را به وجد می‌آورد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره ماسال؛ معروف و زیبا بدانید.

ماسال؛ معروف و زیبا

سلام نو _ سرویس گردشگری: ماسال شهر آبشار ها یکی از شهر های استان گیلان که در بین کوه های تلاش قرار گرفته است. ماهسال همچون بهشت گم شده، طبیعت بکر با جنگل و درختان چندهزار سال را در دل خود جای داده است. جنگل های سر به فلک کشیده با درختان تنومند، کلبه های چوبی وسط جنگل و کوه ‌های زیبا چنان آرامش خاصی را به انسان منتقل می کند، که انگار روح انسان از هر گونه ناراحتی و خستگی پاک می شود.

آشنایی با ماسال گیلان

بیشتر افراد ماسال را با ییلاق‌های زیباییش می‌شناسند، ییلاق‌ اولسبلنگاه یکی از معروف‌ترین مقاصد گردشگری این خطه محسوب می‌شود که در هر فصل زیبایی منحصربه‌فردی دارد. شهر کوچک ماسال پس از رودبار در جایگاه دوم مرتفع‌ترین شهرهای استان گیلان قرار می‌گیرد، شهری که نه تنها ییلاق‌های چشم‌نوازش بلکه آبشارهای مرتفع، جنگل‌ها و غارهای آن در نوع خود جذاب و دیدنی‌اند.

گذر رودخانه خالکایی از ماسال سرسبز بر زیبایی و طراوات آن افزوده، رودخانه‌ای که منشا آن کوه‌های تالش و دامنه‌های کوه شاه‌معلم است و پس از گذر از ماسال به تالاب انزلی می‌ریزد. این شهر مه‌آلود و بارانی دو بخش به نام‌های ماسال مرکزی و شاندرمن دارد و مجموعا از ۹۴روستا تشکیل شده است.

نام ماسال برگرفته از کلمه مزال یا مازال به معنای کوه‌وار یا کوه است که به دلیل قرار گرفتن این خطه در کنار کوه‌های تالش این نام را برای آن برگزیده‌اند. به دلیل گذر رودخانه خالکایی در گذشته‌ به ماسال، رودکنار هم می‌گفتند.

ماسال؛ معروف و زیبا

شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. ماسال، پس از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است. پس از عبور از شهر ماسال از طریق یک جاده پرپیچ‌وخم که از میان شهر می‌گذرد، به ییلاقات ماسال می‌رسید که در هر یک از آن‌ها، دنیایی از شگفتی وجود دارد.

ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است و برخی افراد، ییلاق‌های آن را با کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها می‌شناسند. دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، مهم‌ترین رودهای ماسال هستند.

خالکایی از قله مرتفع و ۳,۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. یک پارک ساحلی نیز در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که مکانی محبوب برای گذران وقت است. مردم شهر ماسال، بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. زبان اهالی ماسال، تالشی است و بیشتر آن‌ها به حرفه کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

جاذبه‌های دیدنی ماسال

شاندرمن

از اولین دیدنی‌های ماسال ،شاندرمن؛ دهکده‌ای توریستی با طبیعت بکر و چشم‌انداز بی‌نظیرش است. شاندرمن در گذشته نام ایلی بزرگ بوده که در این منطقه سکونت داشتند. برخی اعتقاد دارند چون این منطقه دارای کاروانسراهای زیادی بوده و کاروان‌های متعددی از آن رد می‌شده به نام شاندرمن یعنی با من رفتن نام‌گذاری شده است.

ماسال؛ معروف و زیبا

بر اساس گفته عده‌ای دیگر به دلیل اینکه شاندرمن یک منطقه شاه‌نشین بوده است به این نام معروف شد. شاندرمن دارای پهناورترین روستای استان گیلان به نام سیاهمرد با حدود چهار هزار نفر جمعیت است. شاندرمن در بین قدیمی‌ها به صورت شاندرمین تلفظ می‌شود اما در بعضی از کتب قدیمی به صورت شاندربین، شاندرمند و در مهر حکومت شاندرمن و ماسال به صورت شاندارمَن حک شده‌ است.

دیواره سنگی اسبه ریسه

منطقه باستانی اسبه ریسه در ییلاق اسپی که قدمت آن به حدود هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد، قرار دارد. اشیای قدیمی مانند خمره، کوزه و بقایای دیواره‌هایی از سنگ و کاه‌گل در این محل یافت شده است. همچنین می‌توانید در گورستان این منطقه آثار به‌جامانده از ۲۸ گور دخمه که متعلق به دوران هخامنشی است را نیز ببینید.

دیوار سنگی اسبه ریسه، دیواری با صخره‌های بلند و مناسب برای علاقه‌مندان به سنگ‌نوردی است؛ در این محل مسابقات سنگ‌نوردی به شکلی حرفه‌ای برگزار می‌شود. در پایین صخره نیز رودحانه‌ای جریان دارد که بستری مناسب برای دوست‌داران رفتینگ به شمار می‌رود.

یادمان میرزا کوچک

میرزا کوچک‌خان جنگلی در ارتفاعات ماسال بر اثر کولاک در گذشت. وی ارتفاعات آلاله پشته را به عنوان منطقه امن در نظر گرفته بود و قصد داشت تا با گذر از این منطقه خود را به خلخال برساند که بر اثر برف و کولاک در راه ماند و به شهادت رسید. در این منطقه برای یادبود وی سنگی نصب شده است.

امامزاده شفیع شاندرمن

از جاذبه‌های شاندرمن ماسال که او را از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می‌دانند. این امامزاده تنها اثر مذهبی با تاریخ مکتوب است و در ۷ کیلومتری رودخانه مرغک شاندرمن قرار دارد. می‌توانید گنبد طلایی این بارگاه را که از میان انبوه درختان می‌درخشد را هنگام نزدیک شدن به آن ببینید.

ماسال؛ معروف و زیبا

روستای سیاهمرد شاندرمن

از پهناورترین روستاهای استان گیلان با حدود ۴۰۰۰ نفر جمعیت که در شاندرمن قرار گرفته است و مناظر چشم‌نواز و مراتع سرسبزی دارد. فصل بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به این منطقه است.

پارک جنگلی ریزه‌ مندان ماسال

این پارک برای حفاظت از طبیعت بکر ماسال و محافظت از جنگل‌ها و درختان این خطه در وسعتی ۲۰۰ هکتاری تاسیس شده است. پارک جنگلی ریزه‌مندان مکانی ایده‌آل برای تفریح و استراحت گردشگران است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • فتر IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    درود برشما که واقعا متن خوبی نوشتین خدابهتون خیربده که معرفی شهرشاندرمن زیباروبه درستی نوشتین.
  • مریم IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    5 0
    شمال خیلی خیلی زیباست
  • یوسف IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    1 0
    تکه ای از بهشت
  • یوسف IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    3 0
    تکه ای از بهشت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید