قشم جزیره‌ای خاص و تماشایی در جنوب ایران است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره جزیره قشم؛ جاذبه‌ای بی‌همتا که باید دید، بدانید.

جزیره قشم؛ جاذبه‌ای بی‌همتا که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره قشم، نگین زیبای خلیج فارس مجموعه‌ای از سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و شنی و گلی را در خود جای داده است. گستردگی آثار تاریخی،‌ فرهنگی و باستانی، در کنار میراث ارزشمند زمین شناختی، ‌این جزیره را به تنها ژئوپارک ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.

در سفر به قشم با پهنه گسترده‌ای از زیبایی‌های بی‌انتها روبه‌رو هستید، خودتان را برای تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و بی‌تکرار، آماده کنید. جزیره قشم علاوه بر جاذبه‌های فراوان، غذاهای عالی و محلی خوش‌طعم و بازارهای محلی و مدرن جالب توجهی نیز دارد. اگر تاکنون به قشم سفر نکرده‌اید، در اولین فرصت بار سفر ببندید و از گشت‌وگذار در این کرانه زیبا، لذت ببرید.

آشنایی با جزیره بی‌همتای قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان، دو برابر و نیم جزیره بحرین، وسعت دارد. این جزیره با مساحت ۱۴۹۱ کیلومتر مربع در استان هرمزگان و در تنگه هرمز قرار گرفته است؛ به همین دلیل موقعیت کاربردی بالایی دارد. از گذشته‌های دور، این جزیره به‌دلیل قرار داشتن در مسیر آبی ابریشم، از اصلی‌ترین مراکز کنترل این مسیر بوده است. کشف سنگواره‌های فسیلی در سواحل قشم، تمدنی ۴۰۰ هزار ساله آن را آشکار می‌کند.

جزیره قشم از شمال به بندر عباس، از شمال شرقی به جزیره زیبای هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب کوچک و بزرگ می‌رسد. دسترسی مناسب از این جزیره به دیگر جزایر گردشگری و راهبردی در اطرافش، بر اهمیت این منطقه می‌افزاید. شهر قشم در منتهی الیه شرقی این جزیره و در نزدیک‌ترین فاصله تا تنگه هرمز، قرار دارد و نزدیک‌ترین فاصله را به طول ۲۰ کیلومتر، تا محله سربندر بندر عباس دارد، اما نزدیک‌ترین فاصله به ساحل اصلی، در دماغه شمالی جزیره در بندر لافت، تا بندر پل در شهرستان خمیر و به فاصله ۱۸۰۰ متر است.

جزیره قشم؛ جاذبه‌ای بی‌همتا که باید دید

پرتغالی‌ها بیش از یک قرن بر این جزیره تسلط داشتند و سپس نوبت به هلندی‌ها و انگلیسی‌ها رسید؛ اما در نهایت اختیار آن به ایران بازگشت. این جزیره در مسافت طولی خود، بین ۱۱۵ تا ۱۲۵ کیلومتر طول دارد و عرض آن در این فاصله متغیر است.

بیشتر ساکنان جزیره بومیان منطقه هستند، ‌اما در سال‌های اخیر به‌دلیل گسترش بازارهای تجاری و رونق اقتصادی فراوان،‌ مهاجران زیادی به قشم آمده‌اند. تعداد بنادر تجاری و صیادی و گردشگری در قشم زیاد است، که راه دسترسی از اسکله این بنادر به جزیره‌های زیبای هنگام، هرمز و لارک، در اطراف قشم، وجود دارد.

از دیگر برجستگی‌های قشم، گستردگی سواحل و کرانه‌های آن با خلیج فارس است. این کرانه‌ها تنوع بالایی دارند. سواحل صخره ای زیتون، سواحل شنی، ماسه‌ای و نقره فام سیمین و سواحل گلی جنگل‌های حرا و لافت در قشم، از انواع این سواحل هستند. جزیره قشم ظرفیت‌های قابل توجهی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که این منطقه را به یکی از مقاصد اصلی سفر برای گردشگران داخلی و خارجی،‌ تبدیل کرده است.

جاذبه‌های دیدنی قشم

دره ستارگان

شاهکار زمین‌شناسی و بی‌بدیل طبیعت را، در نمودی از دره ستارگان واقع در جزیره قشم مشاهده می‌کنید. بومی‌های جزیره بر این عقیده هستند که سروصداهای شبانه، توسط اجنه و ارواحی که به دره رفت‌وآمد می‌کنند، ایجاد می‌شود. البته شاید صداها بر اثر وزش باد، در ستون‌ها و بین سوراخ‌ها و چاله‌های دره ستارگان به وجود می‌آید.

جزایر ناز

جزایر ناز درواقع دو جزیره‌اند که در موقع جزر دریا، به‌وسیله راه باریکی به ساحل جنوبی جزیره وصل می‌شود. آنگاه در این هنگام می‌توانید، به پیاده‌روی بر روی این جزایر پرتحرک بپردازید و از این فعالیت لذتی ناب ببرید.

جزیره قشم؛ جاذبه‌ای بی‌همتا که باید دید

جنگل حرا

بازهم در سواحل جزیره قشم به دنبال معجزه کمیاب دیگری می‌گردید، پس به درختان آب‌های شور در جنگل حرا بنگرید. درختان همیشه سبزی که هم‌زمان با جزر دریا، با شکوه هرچه تمامتر سر از آب بیرون می‌آورند. اما در هنگام مد، متواضعانه در زیر آب جا خوش می‌سازند.

لافت

روستایی بندری در قشم وجود دارد که با نام لافت شناخته می شود و به چند دلیل بسیار جالب توجه است؛ اول بادگیرهایی که بر فراز خانه هایش دیده می شود، دوم به دلیل غروب های حیرت انگیزی که در هیچ کجای دیگر مانندش را نمی بینید و نزدیکی به جنگل حرا.

جزیره هرمز

جزیره ای را تصور کنید که در میان آب های نیلگون قرار گرفته و سراسرش را خاک سرخ پوشانده است. اگر می خواهید این تصور را در دنیای واقعی ببینید باید به سراغ هرمز بروید و از گشت در سواحل سرخ آن لذت ببرید.

تفریحات آبی

در سراسر جزیره می توانید به سراغ کلوپ های تفریحات آبی بروید و لحظاتی سرشار از آدرنالین را تجربه کنید. در این جزیره امکاناتی نظیر غواصی، شاتل، جت اسکی و ... وجود دارد که هر کدام تجربه ای متفاوت برای شما خواهند بود.

خرید

شاید به نظرتان در هر مقصدی بتوان خرید کرد و به سراغ بازارها رفت؛ اما این کار در قشم طرفداران بسیاری دارد چرا که قیمت های بسیار مناسب و وسوسه کننده ای را پیش روی تان قرار می دهد. یادتان باشد که بهترین خرید را می توانید در درگهان و شهر قشم انجام دهید و البته از بازارهای محلی نیز غافل نشوید.

جزیره قشم؛ جاذبه‌ای بی‌همتا که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید