۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 55461846

بوکان جاذبه‌های بی‌همتایی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره ۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان بدانید.

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ بوکان، یکی از شهرهای تاریخی و زیبای استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود که در جنوب این استان قرار گرفته است و به‌دلیل آب و هوای مطلوب در فصول گرم سال، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی و نیز میهمان‌نوازی مردم محلی، میزبان جمع زیادی از گردشگران و مسافران سراسر کشور، به‌ویژه در روزهای دلنشین و مطبوع بهاری است.

جاذبه های گردشگری جالب بوکان

مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ

مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ مربوط به هزاره اول است و در شهرستان شاهین دژ، روستای بی بی کند واقع شده است. مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مجموعه صخره‌ای یک غار تاریخی بسیار زیبا است که مربوط به هزاره اول هست. با توجه به طبیعت زیبای اطراف، مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ از مناطق دیدنی بوکان به شمار می‌آید. ولی به علت مسافت زیاد عده کمی از این بنای تاریخی قدیمی دیدن می‌کنند.

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

دست کند روستای بی بی کند بی‌شک یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف به شمار می‌آید. این دست کند در فاصله‌ی ۱۶ کیلومتری شمال غرب شاهین دژ و در روستای سرسبز بی بی کندی قرار گرفته است.

این دست کند با توجه به سفال‌های تاریخی کشف شده در محوطه اطرافش مربوط به هزاره اول (دوره ایلخانی) است و سال ۸۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این دخمه تاریخی که قدمت چندین هزارساله دارد، در بالای کوهی قرار گرفته ‌است که دارای سه طبقه از کف زمین و ۵ اتاق تو در تو است که توسط تونلی به هم وصل هستند.

همچنین پنجره‌ها و طاقچه‌هایی در این اتاق‌ها حجاری شده است. ستون‌های کنده‌شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه وجود دارد که با ظرافت خاصی کنده‌کاری‌شده و به آن شکل داده شده‌ است.

مجموعه صخره‌ای بی‌ بی دژ در دل کوه کنده‌شده که بیشتر برای جلوگیری از هجوم اقوام مختلف و در واقع پناهگاهی برای مردم یا حاکم آن دیار بوده است.

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

این غار دارای یک ورودی بزرگ به شکل ایوان (سرپناه اولیه) ‌است. داخل این ایوان یک چشمه آب سرد نیز وجود دارد و در طبقه آخر آب از بالای کوه و با استفاده از آبراه باریک به داخل اتاق هدایت می‌شود.

مجموعه صخره‌ای بی‌ بی کند شاهین دژ در بالای کوهی قرار گرفته‌ و دارای دو اتاق و همچنین سوراخ‌هایی هست که به ‌عنوان پنجره از آن استفاده می‌شده‌ است.

ستون‌های کنده‌شده از سنگ در قسمت جلوی دخمه هستند که با ظرافت خاصی کنده‌کاری شدند و به آن‌ها شکل داده شده ‌است. روستائیان بی بی کند از گذشتگانی دور به این مجموعه منحصربه‌فرد به‌هم‌پیوسته با الهام از داستان شیرین و فرهاد، غارفرهاد می‌گویند.

زمان ساخت این مجموعه دقیقاً معلوم نیست و اهالی منطقه آن را به زمان‌های بین ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ سال قبل نسبت می‌دهند.

پارک ساحلی بوکان

یکی از جاهای دیدنی بوکان، «پارک ساحلی» این شهرستان است که در بخش غربی آن و در جنوب استان آذربایجان غربی احداث شده است.

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

شهر بازی، میدانی بزرگ برای ورزش، پیست اسکیت و درختزارهای وسیع در این پارک ساحلی، از ویژگی‌های مطلوب آن است که به مکانی دوست‌داشتنی برای تفریح خانواده‌های محلی و دیگر مسافران تبدیل شده است.

همچنین «سیمینه‌رود» که در نزدیکی و مجاورت این پارک ساحلی قرار دارد، منظره‌ای زیبا و طیبعتی دوست‌داشتنی را ایجاد کرده است.

آدرس: بوکان، بخش غربی شهر

دو جاذبه دیدنی در بوکان

خانقاه شیخ شمس‌ الدین برهانی

شمس‌الدین برهانی»، یکی از شیوخ مشهور نقش‌بندی است که در قرن ۱۴ هجری قمری زیسته است. این عالم بزرگ در سال‌های ۱۲۷۷ تا ۱۲۸۰ هجری قمری، در منطقه‌ مکریان، روستای شرفکند شهرستان بوکان، خانقاهی وسیع را احداث کرد و در آن مکان به تدریس و تربیت شاگردان و مریدان مشغول شد.

وی در سال ۱۳۲۵ هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در خانقاه خود، به خاک سپرده شد. آرامگاه وی که به «خانقاه شیخ برهان» نیز شهرت دارد، در «روستای برهان»، در ۳۵ کیلومتری از مسیر بوکان به مهاباد قرار گرفته است که به‌دلیل حضور شیخ ربانی به «روستای خانقاه» نیز شناخته می‌شود.

آدرس: شهرستان مهاباد، روستای برهان

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

آرامگاه سرداران مکری

آرامگاه سرداران مکری با قدمتی که به دوره قاجار برمی‌گردد، مدفن چند تن از نوادگان سردار عزیزخان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان است.

این آرامگاه در گویش کردی به «گومبه‌زی سردار» مشهور است. مجموعه شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره با معماری سنتی می‌شود. پلان گنبد خانه با الگوی چلیپا بنا شده است و در ورودی ضلع جنوبی، ایوانی با دو ستون سنگی دیده می‌شوند. از مهم‌ترین عناصر تزیینی آرامگاه می‌توان به آجرکاری به شیوه خفته راسته اشاره کرد.

این اثر در سال ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از مکان‌های دیدنی بوکان به شمار می‌رود.

آرامگاه سرداران مکری، یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهرستان بوکان است که در داخل پارک عمومی ملت این شهرستان قرار گرفته است؛ بنایی کهن و متعلق به حکومت قاجار.

علت شهرت این بقعه‌ تاریخی به سرداران مکری، مدفون شدن خاندان مکری از جمله «محمد حسین خان مکری»، «قاضی حسین مکری» و «علی خان مکری»، در کنار جمع دیگری از مشاهیر و بزرگان بوکان، در این مقبره است.

۴ جاذبه جالب گردشگری در بوکان

این مقبره محل دفن خانواده «عزیز خان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین‌شاه بوده‌ است. مقبره خود سردار عزیز خان مکری در رواق پایین پا مقبره سید حمزه در پارک مقبرة الشعرا تبریز قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • گلی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    8 1
    بوکان عزیزم دوست دارم افتخاری برامون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید