جاذبه های طبیعی بوکان زیبا و دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه طبیعی در بوکان که باید دید بدانید.

چند جاذبه طبیعی در بوکان که باید دید

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ بوکان، بزرگ‌ترین شهر جنوبی استان آذربایجان غربی و مرکز شهرستان بوکان است. مساحت شهر بیش از ۱۲ کیلومترمربع است و از مسطح‌ترین شهرهای منطقه به‌ شمار می‌رود.

سیمینه رود؛ جاذبه‌ای تماشایی در بوکان

سیمینه ‌رود که مردم محلی آن را با نام تاتائو می‌شناسند، از ارتفاعات منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب، در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد. با ۲۰۰ کیلومتر طول، متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ میلیون مترمکعب است و یکی از رودهای مهم استان آذربایجان غربی به ‌شمار می‌رود.

بخش زیادی از سیمینه‌ رود در حوزه شهرستان بوکان قرار دارد. همچنین این رود با عبور از جنوب شهرستان میاندوآب، زمین‌های زیادی را آبیاری می‌کند.

سیمینه ‌رود در مسیر خود شاخه‌های زیادی از تُرجان و اسکی‌بغداد (روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بوکان) و کهریز ایوبی دریافت می‌کند و از غرب بوکان گذر می‌کند و در سر راه خود شاخه‌هایی از رودهای کوچک به آن می‌پیوندد.

چند جاذبه طبیعی در بوکان که باید دید

همچنین زمین‌های روستای گوگ تپه خالصه و روستاهای پایین را از نظر آب تأمین می‌کند و در ادامه هم با حرکت در موازات زرینه‌رود وارد جلگه میاندوآب می‌شود. طول سیمینه ‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن‏ در محل واشبند ۲۰۹۰ کیلومترمربع و میانگین آب سالانه آن‏ معادل ۶۴۰ مترمکعب است. آبدهی آن ۹٫۶۷ لیتر در ثانیه است. البته آب سیمینه‌رود کمتر از آب زرینه‌رود است.

تأمین آب یکی از مسائل مهم در کشور از گذشته تا حال بوده است. منابع آب سطحی و زیرزمینی یکی از منابع باارزش برای انسان‌ها به شمار می‌روند و این منابع با ارزش فراهم‌کننده آب مصرفی مردم هستند. در این منطقه هم با توجه به قرارگیری یک دشت وسیع در میان دو رود مهم پرآب و دائمی زرینه رود و سیمینه رود مشکلی از نظر تأمین آب وجود ندارد و حتی به سایر مناطق اطراف هم انتقال آب صورت می‌گیرد.

طرح‌های توسعه منابع آب دارای اثرات زیست‌محیطی متعددی است که تغییر رژیم طبیعی رودخانه و کاهش جریان سطحی پایین دست از مهم‌ترین آن‌ها است و با توجه به طرح احداث سد سیمینه رود، تأمین و تخصیص نیاز آب زیست‌محیطی سیمینه رود تأثیر به سزایی در رونق کشاورزی زمین‌های منطقه گوگ تپه دارد.

چند جاذبه طبیعی در بوکان که باید دید

جاذبه‌های طبیعی بوکان

تالاب قره گل

تالاب قره گل در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب و در مجاورت روستای قره گل قرار گرفته است و از مقاصد طبیعت گردی و جاهای دیدنی بوکان محسوب می‌شود.

این تالاب وسعتی معادل با ۳۰۰ هکتار دارد و با برخورداری از شرایط زیست‌محیطی مناسب، از مناطق مهم برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان آبزی و کنارآبزی به‌شمار می‌رود. آب تالاب از ذوب برف‌ها و جریان سیلاب‌ها تامین می‌شود. وجود خاکستر آتشفشانی به بستر تالاب، دورنمای سیاه‌ رنگی به آب تالاب داده است و از همین رو با نام قره گل خوانده می‌شود.

کوه طرغه

کوه طرغه که با نام‌های کوه ترغه و کوه طرقه نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۲۲ کیلومتری غرب شهر بوکان قرار دارد و ارتفاع آن ۲۲۲۴ متر است. این کوه از بلندترین قلل جنوب استان آذربایجان غربی به‌ شمار می‌رود و در خط الراس اصلی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است. به‌عنوان یکی از مقاصد کوهنوردی در منطقه و جاذبه های گردشگری بوکان، کوهنوردان زیادی راهی طرغه می‌شوند و دو پایگاه برای استراحت کوهنوردان در مسیر کوه‌پیمایی وجود دارد.

چند جاذبه طبیعی در بوکان که باید دید

همچنین تعدادی اثر از سنگ تراشیده شده و بناهای تاریخی مربوط به عهد مغول و ایلخانان در این منطقه جای گرفته‌اند.

غار قلایچی

غار قلایچی که با نام غار قالایچی نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در مجاورت تپه باستانی قلایچی، یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار دارد. شکل‌گیری این غار طبیعی در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی صورت گرفته است.

از این غار به‌عنوان غنی‌ترین و سخت‌ترین غارهای مکشوف در ایران از نظر ساختار یاد می‌کنند. با هشت متر قطر دهانه، غار در ارتفاع ۱۷۵۰ متری کوهی با همین نام واقع شده است. هرچند غار قلایچی از جاذبه های گردشگری بوکان به شمار می‌آید؛ پیمایش آن نیازمند داشتن تجهیزات و توانایی تخصصی غارنوردی است.

منطقه شکار ممنوع سه کانیان

منطقه شکار ممنوع سه کانیان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی بوکان، در محور بوکان به میاندوآب قرار دارد و شامل پنج روستا با نام‌های سه‌کانیان، کانی علی گرده، کانی سور، ارمنی بلاغی و کانی قلا می‌شود. این منطقه را زیستگاه نوعی پرنده‌ کمیاب به نام «میش‌مرغ» می‌دانند که بزرگ‌ترین پرنده‌ کشور لقب گرفته است.

چند جاذبه طبیعی در بوکان که باید دید

همچنین در این محدوده گونه‌های مختلف گیاهی از جمله خوشخوراک، گون کتیرا، یونجه وحشی، چاودار، گلابی‌های وحشی، زالزالک، گل کاغذی، گون‌های خوش‌خوراک و پسته‌ی وحشی می‌روید. طبیعت زیبا و بکر با چشم‌اندازی دیدنی، از ویژگی‌های این دشت دوست‌داشتنی است که آن را به یکی از مقاصد گردشگری و مکان های دیدنی بوکان تبدیل کرده است و سالانه تعداد زیادی از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی را به خود جذب می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ن IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    6 2
    ♥️🥺✋💚سر بلیندم بوکانیم ✋💚♥️

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید