پارک‌های جنگلی جاذبه‌های گردشگری جالبی به شمار می‌آیند از این رو با ما همراه باشید و بازدید از پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید.

بازدید از پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید

سلام نو ـ سرویس گردشگری: یاسوج، شهر آبشارهای خروشان با طبیعت مثال زدنی و سکوت و آرامشش، همیشه بهشتی برای عاشقان طبیعت ایران است. هزار هکتار از اراضی اطراف این شهر را پارک جنگلی یاسوج که به آن پارک کوهستان یاسوج هم می‌گویند در بر گرفته است.

بزرگترین پارک جنگلی کشور که روی شیب کوهستان‌های اطراف قرار گرفته و از آنجا می‌توانید نمای شهر زیبای یاسوج را ببینید. درخت‌های بلوط، ۷۶ درصد از درختان این پارک را تشکیل می‌دهند، کیکم، بادام کوهی، بنه و ارزن از دیگر گیاهان تشکیل دهنده پوشش گیاهی پارک کوهستان یاسوج هستند.

اکنون آلاچیق‌های متعدد و مسیرهای پیاده‌روی و جاده‌ای آسفالته در مرز شمالی برای تفریح گردشگران در این پارک ساخته شده و آن را به یکی از پارک‌های محبوب ایران تبدیل کرده است، تا جایی که گفته می‌شود این پارک سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند.

آشنایی با پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج که نام دیگر آن پارک بزرگ کوهستان یاسوج می باشد با مساحتی نزدیک به هزار هکتار بزرگ‌ترین پارک جنگلی در جنوب کشورمان به حساب می آید.

بازدید از پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید

این پارک جنگلی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در شمال شرق شهر یاسوج واقع شده و بخشی از حوزه‌ی آبخیز رودخانه‌ آبشار محسوب می‌شود. آبشار یاسوج نزدیک‌ترین جاذبه‌ی گردشگری به پارک است که در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری آن قرار دارد.

این پارک یکی از اماکن گردشگری مهم در این استان ۴فصل بحساب می آید و روی شیبی است که نمای زیبایی از شهر را برای بازدیدکننده به ارمغان می‌آورد. از همین رو همچون نگین سبز در شهر توریستی یاسوج بوده و چشم هر مسافری را به خود جلب کرده است.

پوشش غالب پارک درختان بلوط ایرانی است که حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی پارک را تشکیل می‌دهند. باقی بادام کوهی، ارزن، کیکم، بنه و … هستند. در ارتفاعات بالا هم بوته‌زار و درختچه‌زار پوشش غالب است.

زیبایی پارک جنگلی یاسوج به بافت طبیعی این تفرجگاه برمی گردد که باید ضمن توسعه زیرساختهای گردشگری آن هیچگونه لطمه ای به سیمای طبیعی این مکان وارد نشود.

خوشبختانه آلاچیق و تمام امکانات شامل جاده دسترسی و سرویس بهداشتی در این پارک ساخته شده است.

بازدید از پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید

میتوان گفت این تفرجگاه با داشتن آب و هوایی معتدل پس از آبشار یاسوج دومین مکان مفرح مورد علاقه گردشگران است. سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از پارک بازدید می‌کنند و ارزش تفریحی کل معادل حدود ۷۰۰ میلیون تومان در سال است.

طرح اولیه این پارک از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با هدف حفاظت از این منابع خدادادی و جلوگیری از تصرف افراد سودجو تهیه شده است. این پارک یکی از بهترین مناطقی تفریحی یاسوج است که نیاز به تجهیز خدمات رفاهی بیشتری دارد.

طبق مقایسه‌ ای که بین عکس‌های هوایی سال ۱۳۴۴ با عکس‌های ماهواره‌ای سال۱۳۹۰ صورت گرفت مشخص شد حدود ۶۰ درصد از اراضی پارک طی این مدت تغییری نکرده که نشانگر بکر ماندن پارک جنگلی است.

در این مدت، مردم محلی برای چرای دام به منطقه می‌آمدند یا حتی برای سیر کردن دام هایشان سرشاخه‌ها را قطع می‌کردند.

میانگین دمای سالانه روی ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌گردد. حداکثر دما در مردادماه ۳۵ درجه و حداقل دما در بهمن‌ماه ۳ درجه است.پیشنهاد ما به شما برای مناسب ترین زمان بازدید اوایل بهار است .

بازدید از پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید

اگر نگران اقامت خود نیز هستید باید بدانید که مجتمع جهانگردی یاسوج نزدیک‌ترین هتل به پارک جنگلی است و تنها ده دقیقه‌ با پارک جنگلی فاصله دارد.

بازدید از پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج پس از آبشار یاسوج از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه است و طبیعت آن حتی مردم محلی را همچنان به سوی خود می‌کشاند. طی تحقیقی میدانی که در سال ۱۳۸۸ بین بازدیدکنندگان پارک انجام شد، حدود ۸۷ درصد از آنان گفتند حاضرند برای ورود به پارک جنگلی مبلغی هم بپردازند. سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از پارک بازدید می‌کنند و ارزش تفریحی کل معادل حدود ۷۰۰ میلیون تومان در سال است.

شش سالی است که مدیریت پارک با شهرداری یاسوج است. اخیراً صحبت‌هایی شده که آن را به وزارت نفت واگذار کنند. وزارت نفت با سابقه‌ خوبی که در ساخت مجتمع رفاهی در محمودآباد مازندران دارد، استاندار را مشتاق کرده که هر چه سریع‌تر واگذاری را انجام دهد تا سرمایه‌گذاری‌ای که رقمش روی ۶۰۰ میلیارد تومان می‌چرخد تزریق شود.

بازدید از پارک جنگلی یاسوج را از دست ندهید

پارک جنگلی یاسوج با آنکه نزدیک به هزار هکتار مساحت دارد اما تنها حدود ۷۵ هکتار آن قابلیت اجرای تأسیسات و ساخت و ساز دارد باقی همه روی شیب و سنگلاخی است؛ بنابراین نتیجه‌ سرمایه‌گذاری می‌تواند متمرکز و چشمگیر باشد.

منطقه دارای اقلیم مرطوب و سرد است و میانگین دمای سالانه روی ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌گردد. حداکثر دما در مرداد ماه ۳۵ درجه و حداقل دما در بهمن ‌ماه ۳ درجه است. اگر خواستید دل به طبیعت یاسوج و پارک جنگلی‌اش بسپارید، بهترین زمان برای بازدید اوایل بهار است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید