۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 55501766

تنگ تامرادی، گویی تابلویی نقاشی شده از طبیعت است که در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

تنگ تامرادی، نگینی در قلب یاسوج

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است این تنگه با طبیعتی بکر و دلنشین، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. آرامش و زیبایی این مکان، در کنار کوهستان‌های سرسبز و آب‌های زلال، تنگ تامرادی را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است.

تاریخ در گذر تنگ تامرادی

نام این تنگه از نام یکی از قبایل ایل بویراحمد، تامرادی، گرفته شده است. در سال ۱۳۰۹، نبردی بین نیروهای دولت پهلوی و این طایفه در این منطقه رخ داد که به شکست پهلوی‌ها منجر شد. برخی مورخان معتقدند که نبردی بین آریوبرزن، سردار ایرانی، و اسکندر مقدونی نیز در همین ناحیه اتفاق افتاده است. کشف آثاری از دوران هخامنشیان در اطراف تنگه و روستاهای آن، گواه قدمت تاریخی و باستانی این منطقه است.

طبیعتی بی‌نظیر و مسحور کننده

بسیاری از گردشگران، تنگ تامرادی را بهترین تجربه سفر خود در یاسوج می‌دانند. این تنگه نه تنها از زیبایی چشمگیری برخوردار است، بلکه امکان آب‌تنی در آن نیز لحظات تفریحی لذت‌بخشی را برای گردشگران رقم می‌زند.

در گذشته، تنگ تامرادی به دلیل عدم وجود جاده، مکانی بکر و دست‌نخورده بود. اما احداث جاده، دسترسی به این منطقه را برای مردم محلی و گردشگران آسان‌تر کرد. به همین دلیل، انتظار یک محیط خلوت را در این مکان نداشته باشید.

آبشارهای متعدد و مناظر شگفت‌انگیز

تنگ تامرادی شامل چندین آبشار بزرگ و کوچک است. اولین آبشار، با ریزش آب از صخره‌های عمودی به داخل یک حوضچه زردرنگ، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز خلق می‌کند. بسیاری از گردشگران پس از بازدید از این آبشار، در همان محل کمپ می‌کنند و از ادامه مسیر صرف نظر می‌کنند.

اما اگر به دنبال تجربه‌ای کامل‌تر هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که از دیگر بخش‌های تنگه نیز دیدن کنید. بعد از عبور از آبشار اول، آبشارهای بزرگ و کوچک دیگری را خواهید دید که هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. عبور از شیب‌های این منطقه و تماشای آبشارها از بالا، تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود. در انتهای تنگه، آبشار دیگری، هرچند کوچک‌تر از آبشار اول، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در هر نقطه از این تنگه می‌توانید استراحت کنید و از زیبایی آبشارها، تنگه و آب و هوای خنک منطقه لذت ببرید.

تنوع زیستی و دنیای جانوران

تنگ تامرادی علاوه بر زیبایی‌های بصری، از تنوع زیستی بالایی نیز برخوردار است. در کنار جریان آب زلال تنگه، می‌توانید شاهد پرندگان متنوعی مانند عقاب، کبک و پرستو و همچنین جانورانی مثل سنجاب و خرس (در بخش‌های دست‌نخورده) باشید. جنگل‌های بلوط نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند که در هر قسمتی از جاده قابل مشاهده و در فصل بهار، بسیار دیدنی هستند.

تنگ تامرادی، نگینی در قلب یاسوج

بهترین زمان سفر به تنگ تامرادی

بهترین زمان سفر به تنگ تامرادی، فصل بهار و اوایل تابستان است. در این فصول، طبیعت با تمام شکوه خود به نمایش در می‌آید و مراتع سرسبز، درختان پربرگ و آب‌های روان، چشم‌اندازی بدیع و دل‌انگیز خلق می‌کنند.

امکانات رفاهی برای سفری آسوده‌تر

غرفه‌های پذیرایی متعددی در تنگ تامرادی وجود دارند که خدمات مختلفی مانند ارائه غذاهای محلی، نوشیدنی‌های گرم و سرد و خوراکی‌های مختلف را به گردشگران ارائه می‌کنند.

نکاتی برای سفری خاطره‌انگیز

  • قبل از رفتن به تنگ تامرادی، از وضعیت آب و هوا و شرایط جاده مطلع شوید.
  • به دلیل وجود پستی و بلندی، کفش مناسب پیاده‌روی به همراه داشته باشید.
کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید