۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 55461727

موزه‌گردی در سفر سبکی برای گشت و گذار محسوب می‌شود به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر بدانید.

موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ موزه جنگ (مرکز فرهنگی دفاع‌مقدس) خرمشهر، ساختمان سابق شرکت نفت خرمشهر است که در خیابان امام‌خمینی(ره) (لب‌شط سابق) و در کنار پل شهید جهان‌آرا (پل فلزی) قرار دارد. این ساختمان در اواخر مهر ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد که پس از آزادسازی خرمشهر به محلی برای برپایی موزه جنگ تبدیل شد.

ساختمان این موزه در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت به کار می‌رفته است. در دوران هشت سال جنگ تحمیلی این ساختمان به عنوان محل دیدبانی نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت. با بازسازی گوشه‌ای از ساختمان اداری شرکت نفت، در سال ۷۵ این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح شد. امروزه این موزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خرمشهر، آماده میزبانی از گردشگران است.

آشنایی با موزه جنگ در خرمشهر

در مورد ساختمان موزه جنگ خرمشهر باید گفت که این بنا نخستین بار در سال ۱۳۰۹ طراحی و احداث گردید و در اختیار شرکت نفت قرار گرفت.

موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر

اما پس از آغاز جنگ و اشغال بخش هایی از خرمشهر، این ساختمان بلند و مستحکم بدلیل موقعیت مکانی خود به ساختمان دیده بانی نیروهای بعثی مبدل گشت. این ساختمان که خاطرات بسیار تلخی را از جنگ تحمیلی در دل خود جای داده بود، در سال ۱۳۷۵ به جای آن که ویران شود، بازسازی و به موزه جنگ خرمشهر مبدل گشت.

همان طور که ذکر گردید، موزه جنگ خرمشهر در سه بخش مختلف، آثار تاریخی ارزشمندی را به نمایش گذاشته است. از اصابت نخستین خمپاره به شهر تا تصاویر خاطره انگیز لحظه آزادی، موزه جنگ خرمشهر آثار ارزشمند و فراوانی را از اشغال این شهر داغدیده در درون دیوارهای فروریخته خود جای داده است.

حتی برخی از دیوار نوشته های اشغالگران هنوز همان طور دست نخورده باقی مانده است: «آمده ایم تا بمانیم» جمله ای است که بر یکی از دیوارهای این موزه خودنمایی می کند؛ جمله ای که نیت پلید اشغالگران را نشان می دهد و به ما یادآوری می کند که چه خون هایی بر دامن این شهر ریخته شد تا چنین جمله ای محقق نشود.

موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر

گفتنی است که موزه جنگ خرمشهر از چند سالن مختلف با موضوع مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی تشکیل شده است.

هر یک از این سالن ها به زیبایی با آثار گرانبهایی نظیر متعلقات شهدا (کوله پشتی، پوتین، اسلحه، قمقمه، البسه و غیره)، تصاویر مستند، تندیس های زیبا، نقاشی های دفاع مقدس و تجهیزات جنگی مزین شده اند و به شایستگی گوشه ای از این حماسه بزرگ را پیش چشمان ما به تصویر می کشند.

موزه جنگ خرمشهر با برخورداری از ساختمانی با مساحت دو هزار و چهارصد متر و امکاناتی نظیر سالن نمایش فیلم، سرویس بهداشتی، بوفه، پارکینگ و کتابخانه ای با سه هزار جلد کتاب قادر است هر گردشگری را ساعت ها سرگرم دیدنی های خود کند.

بازدید از موزه جنگ خرمشهر

نمای ظاهری ساختمان، موشک خورده و بازگوکننده ی ویرانی های حاصل از جنگ است. تنها گوشه ای از فضای داخلی این ساختمان در سال ۱۳۷۵ بازسازی و به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح گردید. یکی از موارد جالب توجه در این موزه دیوار نویسی های اشغالگران عراقی با جمله ی «آمده ایم تا بمانیم» است که در مدت استقرار از خود به جای گذارده اند.

موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر

این موزه دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر و همچنین آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه ی مقاومت خرمشهر نظیر سید محمدعلی جهان آرا، عبدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران است.

این مکان دارای کتابخانه ی تخصصی دفاع مقدس، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام (دفن شده در سال ۱۳۸۵) است. در این موزه آثار در قالب موسیقی، فیلم، عکس، ماکت، تندیس و غیره به نمایش درآمده است و هر بخش آن بازگوکننده ی گوشه هایی از حماسه ی دوران جنگ است. با توجه به حضور راهیان نور در خرمشهر، این مکان یکی از جاذبه های گردشگری در ایران به شمار می رود.

در موزه جنگ خرمشهر که در خیابان امام خمینی قرار دارد، آثاری از عکس‌های دوران جنگ، ادوات نظامی، لوازم شخصی سرداران و شهیدان را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. از قسمت‌های جالب توجه موزه دست‌نوشته‌های عراقی هاست که بر روی دیوارهای ساختمان از دوران جنگ باقی مانده است.

موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر

در بخشی از فضای باز موزه، نیروهای عراقی ماشین‌هایی را بصورت ایستاده در خاک گذاشته بودند که پس از گذشت سال‌ها همچنان به همان صورت باقی مانده‌اند و یکی از جذابیت‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس محسوب می‌شود. از قسمت‌های دیگر مجموعه می‌توان به کتابخانه تخصصی دفاع قدس، آرامگاه سه شهید گمنام و سالن نمایش فیلم اشاره کرد.

از آنجایی که خرمشهر آب و هوایی نیمه بیابانی دارد، بهترین زمان برای بازدید از موزه جنگ خرمشهر فصل زمستان و بهار است. اما در نظر داشته باشید که جمعیت بسیار زیادی از گردشگران در تعطیلات نوروزی به خرمشهر سفر می کنند و اگر تمایل دارید در فصل خلوت سال به این شهر دیدنی سفر و از این جاذبه فرهنگی دیدن کنید، فصل زمستان را برای سفر به خرمشهر انتخاب کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید