یکی از روش‌های مناسب تا قبل از آرماتوربندی، وزن کردن میلگردهای ساده و آجدار است. با استفاده از وزن می‌توان قطر این قطعات را به‌دست آورد.

راهنمای تشخیص سایز میلگرد+ ۳ روش برتر

میلگرد یکی از کالاهای پرمصرفی است که انواع سایزهای آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب میلگرد با سایز مناسب در استحکام و استاندارد بودن ساختمان نقش بالایی دارد؛ به همین دلیل نیاز به راه‌های دقیقی برای مشخص کردن سایز میلگرد داریم. میلگردها در سایزهای متنوعی تولید و وارد بازار می‌شوند و قیمت میلگرد با توجه به سایز آن متغیر است. اگر به دنبال استعلام قیمت میلگرد امروز هستید ابتدا باید از سایز میلگرد مورد نیاز خود آگاهی داشته باشید و سپس استعلام قیمت بگیرید.

در هر سازه با توجه به ویژگی‌هایی که دارد مناسب‌ترین سایز میلگرد توسط مهندسین و افراد متخصص تعیین می‌شود. میلگرد علاوه بر سایز انواع مختلفی نیز دارد که شامل میلگرد آجدار و میلگرد ساده می‌شود. میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده مقاومت بیشتری دارد و ظاهر آن نیز با میلگرد ساده متفاوت است. اندازه این دو نوع میلگرد با توجه به تفاوت ظاهری که دارند می‌تواند با روش‌های متفاوتی و توسط ابزارهای متفاوتی انجام شود.

روش‌های تعیین سایز میلگرد

میلگردها سایزهای متفاوتی دارند و در قطر ۶ تا ۵۰ سانتی متر و طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. انتخاب میلگرد با سایز مناسب بسیار مهم است و بر روی کیفیت و مقاومت ساختمان تاثیر گذار است. روش‌ها و وسایل متنوعی مانند شایلون، گیج میلگرد، کولیس و ... برای تعیین سایز میلگرد وجود دارد که در ادامه با سه نوع از بهترین روش‌ها آشنا خواهیم شد. امکان اندازه گیری میلگرد به‌وسیله چشم و به‌صورت تجربی نیز وجود دارد؛ اما امکان بروز خطا در این روش بسیار زیاد است.

تعیین سایز میلگرد با وزن کردن آن:

یکی از روش‌های مناسب تا قبل از آرماتوربندی، وزن کردن میلگردهای ساده و آجدار است. با استفاده از وزن می‌توان قطر این قطعات را به‌دست آورد.

کولیس:

این ابزار یکی از ابزارهای مهم مهندسی است که برای اندازه گیری سایز قطعات مختلف مانند میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و اندازه گیری آن بسیار دقیق است. برای اندازه گیری میلگرد آجدار به‌وسیله کولیس باید به ۳ قطر اسمی، زمینه و خارجی توجه کرد.

شابلون و گیج:

دو ابزار دیگر مهندسی که در تعیین اندازه میلگرد نقش دارند شایلون و گیج هستند. گیج، بیشتر برای میلگرد آجدار با قطر ۱۲ تا ۲۸ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوامل موثر بر تعیین سایز میلگرد مناسب

همان‌طور که اشاره شد سایز میلگرد بر روی استحکام ساختمان تاثیر گذار است و اگر به‌درستی انتخاب نشود می‌تواند باعث تخریب ساختمان شود. نکاتی وجود دارد که در زمان انتخاب سایز میلگرد باید به آن توجه کرد.

درک قوانین پروژه:

در نقشه و مشخصات ساختمان، سایز میلگرد نیز ذکر شده است و توجه به آن ضروری است.

تعیین ظرفیت باربری:

بارهایی که به سازه وارد می‌شود شامل بارهای مرده(وزن سازه) و بارهای زنده(بار سرنشینان و تجهیزات) است و ابتدا باید آن را اندازه‌گیری کرده و متناسب با آن سایز میلگرد را انتخاب کنید.

محاسبه نیازهای آرماتور:

با استفاده از محاسبات مهندسی و برنامه‌های نرم‌افزاری، آرماتور مورد نیاز را با توجه به مقاومت بتن، ابعاد سازه و بارهای پیش‌بینی شده تعیین کنید.

فاصله و نحوه قرارگیری میلگرد:

برای اینکه از آرماتوربندی خود مطمئن شوید؛ قبل از آن از نحوه قرارگیری میلگردها در قالب و فاصله مورد نیاز بین آن‌ها مطمئن شوید.

راهنمای تشخیص سایز میلگرد+ ۳ روش برتر

پس از رعایت این نکات می‌توانید مناسب‌ترین سایز میلگرد را با توجه به روش‌هایی که گفته شده انتخاب کنید و درصورت نیاز نیز می‌توانید از متخصصان دیگر در این زمینه مشاوره دریافت کنید تا استانداردترین سایز ممکن را انتخاب کنید.

جمع بندی

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ابزارهای مهندسی بهترین و دقیق‌ترین راه برای تعیین سایز میلگرد است. تعیین سایز میلگرد همان‌طور که گفته شد می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت و مقاومت ساختمان داشته باشد؛ به همین دلیل استفاده از بهترین راه ممکن به افراد پیشنهاد داده می‌شود.

بعد از آگاهی از سایز میلگرد مورد نیاز خود می توانید برای استعلام قیمت و خرید میلگرد به سایت پیوان مراجعه نمایید و ابتدا قیمت ها را ببینید و در صورت تمایل خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی اعم از میلگرد، ورق فولادی، تیرآهن، ورق سیاه و... است و شما علاوه بر خرید میلگرد می توانید خرید ورق سیاه و دیگر محصولات حوزه آهن را به صورت اینترنتی و از طریق سایت انجام دهید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید