در این مقاله به تفاوت‌های میلگرد a۲ و a۳ پرداختیم تا با آگاهی کامل نسبت به خرید انواع میلگرد اقدام نمایید؛ همچنین شما می توانید برای استعلام قیمت انواع میلگرد و قیمت آهن آلات دیگر به سایت پیوان مراجعه نمایید و یا با شماره ۴۵۱۷۱ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

میلگرد از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که بیشتر برای مسلح کردن بتن در استانداردهای گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در دنیا به منظور سهولت در ساخت و ساز استانداردهای متفاوتی برای میلگرد تعریف شده است. در بازار داخلی ایران میلگردها بر اساس استاندارد روسی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، اما نکته قابل توجه این است که از گذشته تاکنون میلگردها به چهار دسته a۱ الی a۴ بر مبنای استحکام و سختی تقسیم می‌شوند.

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

در این مقاله تلاش داریم ضمن معرفی کامل میلگردهای a۱ و a۲ به بررسی دقیق هر یک از این مقاطع فولادی بپردازیم.

ویژگی‌های میلگرد

به گفته کارشناسان، میلگرد آجدار a۲ دارای مقاومت کششی ۵۰۰ و حداقل عملکرد مجاز آن ۳۴۰ مگاپاسگال می‌باشد که معمولا سایز میلگرد این دسته بین ۸ تا ۴۰ است. البته اندازه‌های ۸، ۱۰ و ۱۴ بیشترین کاربرد را در میان این مقطع فولادی دارد. میلگرد a۲ با توجه به ویژگی‌های آن برای خاموت‌زنی مناسب است. مهندسان بر این باور هستند که باید از جوشکاری آن جلوگیری شود. گفتنی است آج‌های این نوع میلگردها به شکل فنری و موازی طراحی شده، لذا در مقایسه با میلگرد ساده شکنندگی بیشتری دارد. واقعیت این است که میلگردهای a۲ در دسته آجدار قرار دارند، چرا که روی سطح آنها برجستگی‌هایی به شکل مارپیچ و موازی ایجاد می‌شود. همچنین بر اساس مکانیکی نیز میلگردها به سه دسته سخت، نیمه‌سخت و نرم تقسیم می‌شوند که میلگرد a۲ در رده نیمه‌سخت(نیمه نرم) قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این نوع میلگرد از نوع نیمه خشک نیز می‌باشد، لذا جوشکاری در آن توسط کارشناسان توصیه نمی‌شود، البته در موارد خاصی این کار را می‌توان انجام داد. باید یادآور شویم که مقاومت میلگرد a۲ در رویارویی با تنش‌های سیکلی در سطح قابل قبولی قرار دارد و در جدول رده‌بندی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

کاربرد میلگرد

هر نوع میلگرد متناسب با نوع نیازمندی تولید می‌شود و اگر هر نوع میلگرد بر اساس تعریف و استاندارد مربوطه مورد استفاده قرار نگیرد، بدون تردید از عمر، کیفیت‌سازه و ایمنی آن می‌کاهد، بر همین اساس لازم است تا کارشناسان نهایت دقت را در انتخاب آنها بکار گیرند. باید تاکید کنیم که اصلی‌ترین و مهمترین کاربرد میلگردهای a۲ در ساختمان‌سازی است. مهندسان از این محصول برای خاموت‌زنی تیرها، تیرچه‌ها، ستون‌ها و همچنین مش‌بندی استفاده می‌کنند. میلگرد آجدار a۲ شکل‌پذیری بالایی در مقایسه با انواع دیگر دارد. برای استعلام قیمت انواع میلگرد امروز کلیک کنید.

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

ویژگی‌های میلگرد

طبق آزمایشات به عمل آمده میلگردهای آجدار a۳ دارای مقاومت کششی ۶۰۰ و حداقل کارایی مجاز آن ۴۰۰ مگاپاسکال است که بیشتر برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنش نسبی پلاستیکی این محصول نیز ۱۴ درصد بوده و در رده میلگردهای خشک تعریف شده که آج‌های آن به شکل ضربدری یا هفت و هشتی می‌باشد. لازم به یادآوری است که میلگرد a۳ در واقع همان میلگرد آجدار ۴۰۰ و ۴۲۰ است. این اعداد بیانگر میزان مقاومت تسلیم میلگرد a۳ هستند. در استاندارد ایران معمولا از این نوع میلگردها برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، چون میزان مقاومت و استحکام آن از دو نوع دیگر(a۱ و a۲ ) به مراتب بیشتر است. آج‌های میلگرد a۳ عرضی یا دوکی با زاویه ۴۵ درجه است.

میلگرد a۳ یکی از متداول‌ترین نوع میلگرد برای ساختمان به حساب می‌آید. این نوع محصولات به نسبت a۲ بیشتر مورد استفاده سازندگان سازه قرار می‌گیرد، چون آنها ضمن حضور در گروه نیم‌سخت، از استحکام کششی بالاتری برخوردار هستند و همچنین انعطاف‌پذیری آنها کمتر است، لذا برای ستون‌ها و تیرها کمتراستفاده می‌شود. لازم به توضیح است که به دلیل خمش کمتر در خاموت، دورگیر و سنجاقی کمتر بکار می‌رود و در نهایت میلگردهای a۳ جوش پذیری کمتری دارند.

تفاوت میلگرد a2 و a3 چیست؟ بررسی و مقایسه کامل

تفاوت‌های میلگرد و

هر چند a۲ و a۳ هر دو جزء میلگردهای آجدار محسوب می‌شوند، ولی هر کدام به شکل جداگانه‌ای استانداردها، شکل‌ظاهری و خواص مربوط به خود را دارند، اما به گفته مهندسان مهمترین تفاوت این نوع میلگردها در شکل ظاهری آنها است. میلگردهای a۲ انعطاف بالایی داشته و به سادگی خم می‌شوند، در حالی که میلگردهای a۳ خشک و شکننده می‌باشند. همچنین میلگرد a۳ از مقاومت بالاتری به نسبت a۲ برخوردار هستند. کارشناسان برای شناسایی دقیق این دو نوع محصول معمولا از علائم حک شده روی آنها استفاده می‌کنند. در ادامه حروف C و H نشان داده می‌شود که بیانگر میلگرد آجدار ۴۰۰ و ۴۲۰ و حروف j و L به ترتیب میلگرد آجدار ۳۴۰ و ۳۵۰ هستند.

جمع بندی

در این مقاله به تفاوت‌های میلگرد a۲ و a۳ پرداختیم تا با آگاهی کامل نسبت به خرید انواع میلگرد اقدام نمایید؛ همچنین شما می توانید برای استعلام قیمت انواع میلگرد و قیمت آهن آلات دیگر به سایت پیوان مراجعه نمایید و یا با شماره ۴۵۱۷۱ تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذکر است که پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی از جمله میلگرد، انواع نبشی، ناودانی و... است و در سایت این مجموعه می توانید علاوه بر استعلام قیمت آهن آلات، خرید آنلاین نیز انجام دهید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید