محاسبه وزن میلگرد ساختمانی در ساخت سازه‌های مستحکم و استاندارد بسیار ضرورت دارد. این امر به افراد کمک می‌کند قیمت روز میلگردها را محاسبه کنند.

محاسبه وزن میلگرد ساختمان (کاربردی و دقیق)

یکی از دغدغه‌های مهم پیمانکاران و ساختمان‌سازان در هر پروژه عمرانی، محاسبه وزن میلگرد ساختمانی است. در واقع محاسبه دقیق وزن این مقاطع فولادی، به افراد کمک می‌کند تا میزان میلگردهای مورد نیاز و هزینه مورد نیاز برای اجرای پروژه را برآورد کنند؛ زیرا قیمت میلگردها براساس وزن آن‌ها مشخص می‌شود. از طرفی افراد با محاسبه وزن این محصولات از کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند؛ زیرا درصورت نزدیک‌بودن وزن میلگرد به وزن استاندارد اشتال، می‌توان آن را نوعی میلگرد با کیفیت درنظر گرفت.

فرمول محاسبه وزن میلگرد

راه‌های زیادی برای محاسبه وزن میلگرد ساختمانی وجود دارد که شامل استفاده از جدول اشتال، بهره‌مندی از جدول وزنی کارخانه تولیدکننده، محاسبه وزن میلگرد آنلاین و استفاده از فرمول محاسبه وزن میلگرد می‌شوند. استفاده از فرمول محاسبه وزن میلگرد، یک روش محاسبه وزن سریع و دقیق است که با قراردادن مقادیر مورد نیاز در فرمول، مقدار دقیق وزن میلگرد به‌دست می‌آید.

به‌طور کلی افراد برای محاسبه وزن میلگرد ساختمانی از این طریق می‌توانند از سه فرمول استفاده کنند. برای استفاده از فرمول اول، افراد با دریافت یک نمونه از میلگرد مورد نظر خود را از فروشنده و تقسیم وزن آن بر طول میلگرد، وزن هر متر از شاخه را به‌دست می‌آورند.

وزن هر متر میلگرد= وزن یک شاخه میلگرد/ طول میلگرد

یکی دیگر از فرمول‌های محاسبه وزن میلگرد ساختمانی به ‌فرمول استاندارد آلمانی DIN معروف است. برای استفاده از این فرمول افراد به قطر، طول میلگرد و چگالی فولاد نیاز دارند.

وزن هر متر میلگرد= قطر میلگرد به توان ۲ * طول میلگرد* ۳.۱۴*چگالی فولاد/۱۰۰۰

فرمول سوم که به‌عنوان فرمول کارگاهی شناخته می‌شود و توسط استاندارد ملی INSO ۳۱۳۲ (ISIRI   ۳۱۳۲)  پیشنهاد شده است.

وزن هر متر میلگرد= سایز میلگرد به توان ۲/ ۱۶۲

توصیه می‌شود محاسبه وزن میلگرد آنلاین را از کارشناسان این فن بخواهید.

محاسبه وزن میلگرد ساختمان (کاربردی و دقیق)

محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه وزن میلگرد ساختمانی برای اسکلت‌بندی سازه‌ها با توجه‌ به نوع اسکلت ساختمان و نحوه میلگرد گذاری، بصورت تقریبی انجام می‌شود. در واقع، برای ساخت سازه‌هایی با اسکلت بتنی، میزان تقریبی وزن این مقاطع فولادی بین ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم درنظر گرفته شده است. در حالیکه این مقدار برای سازه‌هایی با سقف دال دو طرفه به ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم می‌رسد.

علاوه‌بر این سازه‌هایی با اسکلت فولادی مهاربندی‌شده به ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم میلگرد نیاز دارند. در یک سازه با اسکلت فولادی و با قاب خمشی نیز بین ۶۵ تا ۹۰ میلگرد استفاده می‌شود. استفاده از ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم میلگرد برای ساخت یک سازه با اسکلت بتنی، با قاب خمشی و دیوار برشی مناسب خواهد بود.

محاسبه وزن میلگرد ساختمانی برای ساخت سازه‌ها با اسکلت بتنی، تقریبا مقدار ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم را نشان می‌دهد. میلگردها در تقویت سازه‌ها و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر فشارهای ‌وارده نقش مهمی ایفا می‌کنند و استحکام سازه‌ها را در برابر ترک‌ بتن، بهبود می‌بخشند.

محاسبه وزن میلگرد ساختمان (کاربردی و دقیق)

ازاینرو محاسبه وزن این مقاطع فولادی قبل از اجرای پروژه عمرانی، اهمیت زیادی پیدا کرده است. ساختمان‌سازان باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که وزن و حجم میلگردها در ساخت سازه‌ها بیشتر یا کمتر نشود.

محاسبه وزن میلگرد ساختمانی در ساخت سازه‌های مستحکم و استاندارد بسیار ضرورت دارد. این امر به افراد کمک می‌کند قیمت روز میلگردها را محاسبه کنند. وزن میلگردهای تولید شده در کارخانه‌های مختلف با توجه‌ به عوامل متفاوتی همچون گرید، استاندارد ساخت، سایز و آلیاژهای به‌کار رفته، متغیر خواهد بود. افراد می‌توانند برای محاسبه وزن این مقاطع فولادی از روش‌های مختلفی بهره بگیرند. سریع‌ترین روش محاسبه وزن میلگرد استفاده از باسکول است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید