مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: با توجه به کاهش قیمت مرغ زنده درب واحدهای تولیدی، روند قیمت گوشت مرغ در بازار نیز کاهشی شده است.

کاهش شدید قیمت مرغ در آستانه اربعین | قیمت مرغ در فروشگاه ها چقدر است؟
به گزارش سلام نو، «علی ابراهیمی» درباره وضعیت تولید مرغ زنده گوشتی و نهاده‌های طیور، افزود: با توجه به افزایش جوجه‌ ریزی در هفته‌ های اخیر، طی ۱۰ روز گذشته قیمت مرغ زنده روند کاهشی به خود گرفته است؛ به‌طوری که هر کیلوگرم مرغ زنده به‌طور میانگین با نرخی بین ۴۸ تا ۵۸ هزار تومان از تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی خریداری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: این درحالی است که پیش از این قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۴ تا ۶۰ هزار تومان و هفته های پیشتر بیش از ۶۰ هزار تومان در واحدهای تولیدی خریداری می‌شد.

وی تصریح‌کرد: با توجه به قیمت مرغ زنده، نرخ گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان طی روزهای اخیر کاهشی شده است؛ به‌طوری که قیمت این محصول در بازار بین ۷۰ تا ۸۰‌ هزار تومان به فروش می رسد.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: سال گذشته نرخ مصوب مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان در حوالی ۷۳ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی بود که قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، هر کیلوگرم ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و هر کیلوگرم کنجاله سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون با وجود کاهش قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی بین چهار تا ۱۳ هزار تومان، قیمت کنجاله سویا به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است.سلام نو

ابراهیمی با اشاره به عدم تناسب قیمت فعلی مرغ زنده با قیمت مصوب سال گذشته این محصول، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ های تمام شده تولید از جمله دستمزد کارگری، کرایه حمل و نقل و افزایش نرخ نهاده‌های طیور، تولیدکنندگان نمی‌توانند این محصول را با نرخ مصوب سال گذشته عرضه کنند و ادامه این روند می‌تواند منجر به ضرر تولیدکنندگان شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده حدود ۶۰ هزار تومان است که اگر کمتر از قیمت واقعی از تولیدکنندگان خریداری شود، باید منتظر خروج برخی از تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید باشیم.

توزیع قطره چکانی کنجاله سویا/ نرخ به ۳۶ هزار تومان رسید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، یکی از مشکلات این صنعت را کمبود نهاده‌ های طیور مانند کنجاله سویا دانست و گفت: اکنون تولیدکنندگان هر کیلوگرم کنجاله سویا را با نرخ آزاد ۳۰ تا ۳۶ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند که رقم قابل‌توجهی در هزینه‌ های تمام شده تولید است.

وی اظهار داشت: البته واردکنندگان نیز درخواست کاهش قیمت کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را داشته‌اند که این مهم عملیاتی شده است، به‌طوری که اکنون هر کیلوگرم کنجاله سویا با قیمت ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

ابراهیمی با بیان اینکه کنجاله سویا در سامانه بازارگاه موجود است، گفت: آنچه در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود کفاف نیاز صنعت طیور کشور را نمی‌دهد، بنابراین تولیدکنندگان ناچارند این محصول را از بازار آزاد با قیمت‌ های بالا خریداری کنند که در قیمت تمام شده مرغ اثرگذار است.

وی اضافه‌کرد: آنچه اکنون توسط کارخاجات روغن کشی روانه بازار می شود کفاف نیاز واحدهای تولید پرورش مرغ گوشتی را نمی دهد، بنابراین صنعت مرغ گوشتی با مشکل روبه‌رو شده است.

۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرداد

این مقام صنفی با اشاره به اینکه در تامین ذرت مشکل و کمبودی وجود ندارد، افزود: درطی ماه های اخیر ماهانه ۱۳۲ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته ایم، اما هنوز میزان جوجه ریزی شهریورماه امسال مشخص نشده است.

وی اظهار داشت: با این حال، میزان جوجه ریزی بالاست تا بازار این محصول تامین شود، اما در صورتی که وضعیت کنجاله سویا به شکل قطره چکانی انجام شود به طور حتم تولیدکنندگان دچار مشکل می شوند زیرا جایگزینی برای کنجاله سویا وجود ندارد.

ابراهیمی تصریح‌کرد: در صورتی که ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ گوشتی ادامه یابد، به طور حتم در ماه‌های آینده قیمت گوشت مرغ افزایشی خواهد شد.

نیاز ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ مازاد

وی گفت: علاوه بر پیشنهاد اصلاح قیمت مصوب مرغ، از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم برای جلوگیری از افت شدید قیمت مرغ در بازار و ضرر تولیدکنندگان، شرکت پشتیبانی امور دام وارد بازار خرید شود زیرا پیش از این نیز هر ساله شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی گوشت مرغ را از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره‌سازی می‌کرد تا در صورت پیک مصرف برای تنظیم بازار، این محصول را با قیمت‌ های دولتی به بازار عرضه کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: اکنون نیز انتظار می‌رود شرکت پشتیبانی امور دام کشور به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی وارد عمل شود و مرغ مازاد را از تولیدکنندگان خریداری کند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید