اصفهان هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین خیابان اصفهان بدانید.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده

سلام نو _ سرویس گردشگری: در گوشه گوشه بافت قدیمی اصفهان می‌توان آثاری ارزشمند از تاریخ این شهر را یافت. خیابان چهارباغ عباسی که مانند شاهرگی از میان تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان عبور می‌کند، یکی از آثار پراهمیت اصفهان است که شاید کمتر به‌طور مستقل به آن توجه شده باشد.

آشنایی با چهارباغ اصفهان

 خیابان چهارباغ عباسی یکی از خیابان های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی وسه پل قرار دارد. این خیابان که در عصر شاه عباس یکم طراحی شده, یکی از مهم ترین و ارزشمندترین عناصر هویت بخش شهر تاریخی اصفهان و در نوع خود اثری بی همتا و سندی بسیار بااهمیت در اثبات خلاقیت, اندیشه ورزی و توانمندی نیاکان ماست. بدیهی است نمی توان به کیفیت و جزییات تغییر و تحولاتی که قرار است در آن ایجاد شود, بی اعتنا بود.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده

روش این تحقیق مبتنی بر مطالعات و نکات ذکرشده در سفرنامه های سیاحان و تحلیل محتوای آنهاست با هدف شناسایی ساختار کالبدی خیابان چهارباغ عباسی در دوران های صفویه و قاجار و بازآفرینی متشابه واقع طرح آن بر اساس گفته های هر سیاح. از آنجا که نشانه های فیزیکی این خیابان تا حدی باقی مانده است بر اساس اطلاعات به دست آمده از متون و اسناد, به ویژه سفرنامه ها می توان به ارایه تصاویری فرضی برای آن اقدام کرد و به پرسش هایی از قبیل اینکه این خیابان چه ویژگی هایی داشته و کلیت آن چگونه بوده و در دوره های مختلف چه تغییراتی را به خود دیده, پاسخ داد.

در این راستا با بهره گیری از روش توصیفی تاریخی و منابع مکتوب از سیاحان و از طریق مقایسه آن ها با یکدیگر به بررسی آن ها پرداخته می شود. همچنین ارایه تصاویری از گفته های هر سیاح در شناسایی بهتر این خیابان کمک می کند.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده

از مطالبی که این اسناد مصور در تایید و تکمیل منابع مکتوب و تصویری ارایه می دهد, می توان به چیدمان عناصر داخل خیابان و روابط اجتماعی مردمان در دو دوره صفویه و قاجار دست یافت و به این نتیجه رسید که تغییراتی در این خیابان در دوره بازدید هر سیاح و بالاخص دو دوره دیده شده, از جمله می توان به نظام کاشت این خیابان که در دوره صفوی دارای دو ردیف درخت چنار بوده و دوره قاجار به چهار ردیف افزایش پیدا کرده, اشاره کرد.

همچنین در دوره قاجاریه و به خصوص در زمان ظل السلطان- حاکم اصفهان- این خیابان خرابی های بی شماری به خود دیده است.

جاذبه‌های خیابان چهارباغ اصفهان

چهارباغ عباسی از یک سو از سی‌وسه پل شروع شده و تا حوالی دروازه دولت امتداد می یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌وسه پل شروع شده و تا دروازه شیراز (میدان آزادی) امتداد یافته است. در گذشته از میان این خیابان یک جوی آب عبور می‌کرد که تا زاینده‌رود جریان داشت و در محل‌هایی حوضچه‌هایی هم ساخته شده بود.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده

در زمان صفویه تمام طول خیابان تا حاشیه رودخانه را باغ‌های باشکوه و پرجلالی پر کرده بودند که برای ساخت عمارت، به بزرگان و امیران تعلق گرفته بود، ضمن اینکه مردم عادی هم اجازه و حق تفریح و خوش‌گذرانی در باغ‌ها و استفاده از محصولات آن‌ها را داشتند. امروزه نیز هنوز باغچه‌ها و گل‌های این خیابان نشان از سرسبزی آن زمان چهارباغ دارد.

اما در بین کل خیابان چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی لطف دیگری دارد، این خیابان یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان است و جزو آن دسته از دیدنی های اصفهان به شمار می‌رود که کمتر کسی در سفر به اصفهان از دیدن آن چشم‌پوشی می‌کند.

تقریباً معروف‌ترین جاذبه های شهر را می‌توان در فاصله‌ی کمی از آن دید. این خیابان که تا چندی پیش محل عبور و مرور خودروها بود، امروزه با تصمیم شهرداری اصفهان سنگ‌فرش شد و به پیاده راهی زیبا و دل‌انگیز تبدیل شده است که قدم زدن در آن به خصوص در نیمه اول سال حس و حالی دلپذیر دارد؛ گویی در باغی سرسبز قدم می‌گذارید.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده

خیابانی به نام خیابان چهارباغ خواجو درست در راستای چهارباغ عباسی و در حد فاصل چهارراه نقاشی و پل خواجو وجود دارد. دیدنی هایی نظیر خانه باجغلی، خانه نایب اسدالله، کارخانه پشم باف، مسجد حاج میرزا محمد صادق، مدرسه صدر خواجو، چهارسوق آجری و چهارسوق نقاشی در خیابان چهارباغ خواجو وجود دارد که می‌توانید از برخی از آنها دیدن کنید.

این خیابان، تاریخی به قدمت صفویه دارد.

معروف‌ترین جاذبه های نزدیک خیابان چهارباغ عباسی عبارت‌اند از سی و سه پل، زاینده‌رود، کاخ هشت بهشت، مدرسه تاریخی چهارباغ، میدان نقش جهان، عمارت چهلستون، موزه هنرهای معاصر اصفهان. خیابان چهارباغ بالا نیز با پاساژهای لوکس و مراکز خرید متنوع و خوراکی فروشی‌ها، یکی از محله‌های خوب برای گشت و گذار شهروندان به شمار می‌رود.

رستوران شهرزاد نیز در همین خیابان قرار دارد و اگر علاقمند به شکم گردی در اصفهان و صرف غذا در یک محیط باشکوه را دارید، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 0
    بسیار عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید