کاروانسراهای ایران تماشایی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد بدانید.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: گاهی اوقات با تماشای یکی از آثار تاریخی و یا میراث فاخر کشورمان آرزو می‌کنیم کاش می‌توانستیم ساعات بیشتری را مشغول بازدید از آنجا باشیم.

ممکن است در بسیاری از بناهای تاریخی و قدیمی این امکان یعنی ماندن طولانی‌مدت در آنجا برایمان فراهم نباشد و یا چند دقیقه بعد بسیار خسته و گرسنه شویم و مجبور به ترک آنجا شویم. اما کاروانسرای بابا قدرت در مشهد مقدس، جاییست که هم می‌توان در آن از امکانات رفاهی که در اختیار گردشگران قرار داده شده استفاده کرد و هم لذت تماشای یک بنای قجری را تجربه کرد.

چرا که می‌توانید با خیال راحت و بدون هیچ گونه عجله‌ای هر چقدر که خواستید از این کاروانسرای تاریخی و جذاب دیدن کنید و در آنجا بمانید. برای آشنایی بیشتر با کاروانسرای بابا قدرت مشهد تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با کاروانسرای بابا قدرت

این کاروانسرای جذاب (همانطور که در بالا اشاره کردیم) مربوط به دوران قاجار بوده و در آن زمان ساخته شده است.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

کاروانسرای بابا قدرت در طول عمر خود شاهد اتفاق‌های عجیب و غریبی بوده که فعالیت‌های متعددی در آن رخ داده و تا به امروز که تبدیل به یک مجتمع گردشگری و چندمنظوره جذاب برای گردشگران شده است.

در واقع آخرین وارث کاروانسرای بابا قدرت شخصی به نام اسحاق خان قرائی بود و پس از او وارث دیگری برای تصاحب کردن این بنای فاخر وجود نداشت. پس از مرگ اسحاق خان قرائی که گفته می‌شود فرماندار وقت مشهد در زمان قاجار بود، دولت وقت، آنجا را تصاحب کرده و تحت اختیار خودش قرار داد.

کاروانسرای بابا قدرت سرانجام در سال ۱۳۸۰ و با شماره ثبت ۴۰۳۱ در فهرست آثار ملی کشورمان قرار گرفت. اما تا آن زمان این مکان همچنان بلااستفاده بود تا اینکه در سال ۱۳۸۵ دستور بازسازی و مرمت این بنای فاخر توسط دولت وقت صادر گردید.

اما از آنجایی که چنین بنای بزرگ و بسیار ارزشمندی نیاز به زمان و انرژی بالایی برای چنین روند طولانی‌مدتی داشت، در طی ۴ سال تلاشِ پی‌درپیِ متخصصان و مرمتگران درجه‌یک کشورمان به اتمام رسید. سرانجام در سال ۱۳۸۹ کاروانسرای بابا قدرت تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح گردیده و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

کاروانسرای بابا قدرت مشهد در زمان قاجار ساخته شده است و معماری بناهای قجری همگی از یک سبک خاص پیروی کرده و می‌توان به راحتی آن‌ها را از سایر بناهای دیگر تشخیص داد. برای مثال می‌توان در تمام آثار قجری آجرکاری‌های بسیار جذاب و منحصربه‌فرد را مشاهده کرد که همگی به طور استادانه و با ظرافت خاصی کار شده‌اند.

فضای کاروانسرای بابا قدرت بسیار بزرگ و دلباز بوده و می‌توانید به همراه خانواده لذت قدم زدن در حیاط آنجا تجربه کرده و از محیط زیبایش نهایت لذت را ببرید. جالب است بدانید که داخل کاروانسرا یک رستوران بسیار بزرگ وجود دارد و می‌توانید در یکی از جایگاه‌های سنتی و زیبای قجری این بنای فاخر نشسته و همزمان که از غذاهای خوشمزه کاروانسرای بابا قدرت لذت می‌برید محو تماشای طاق جذاب و آجرکاری‌های قجری‌اش شوید.

دسترسی به کاروانسرای بابا قدرت

کاروانسرای بابا قدرت در دوره سلطنت فتحعلی شاه قاجار توسط سردار اسحاق خان قرایی از رجال دوره فتحعلی شاه در بیرون از خندق شهر مشهد و نزدیک دروازه عیدگاه برای استراحت و اتراق موقت مسافران ساخته شد.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

این کاروانسرا یکی از چهارصد کاروانسرایی است که در دوره قاجار ساخته شده و مسافران قبل از ورود به شهر مشهد و یا بعد از خروج از شهر در آن به صورت موقت اتراق می کردند. این کاروانسرا قبل از انقلاب بنام رباط نوش معروف بود تقاطعی هم بعد از این رباط وجود دارد که قبل از انقلاب نام آن سه راه نوش بود ضمنا این منطقه سابق بر این باغ های انگور زیاد داشت.

کاروانسرای بابا قدرت در حال حاضر مجتمع گردشگری سنتی میباشد و در آن رستوران، سفره خانه، چایخانه و بازارچه محصولات سنتی دایر است. کاروانسرای باباقدرت در جنوب شهر مشهد و در منطقه شش شهرداری قرار دارد. این کاروانسرا در گذشته در بیرون دروازه شهر و در جاده روستای گلختمی (انتهای شهید صدر فعلی) روستایی در دو کیلومتری جنوب شهر مشهد قرار داشته است.

کاروانسرای بابا قدرت معماری بسیار زیبایی دارد و بافت سنتی کاروانسراهای قدیم را همچنان حفظ کرده است. حیاط این کاروانسرا بسیار دلباز و بزرگ است و رستوران سنتی زیبایی در آن قرار دارد.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

علاوه بر این بازارچه سنتی بابا قدرت نیز در این محوطه قرار دارد. در ضمن بازدید از این کاروانسرا هیچ هزینه‌ای ندارد.

میدان هفده شهریور مشهد، خیابان شهید صدر، نبش خیابان صدر شانزده. تلفن: ۰۵۱۳۳۴۴۰۸۰۳

مسیر دسترسی

این بنا فاصله بسیار کمی با بازار رضا دارد. پس می‌ توانید از میدان بیت ‌المقدس مستقیم به سمت بلوار ۱۷ شهریور بروید که باید از طریق خیابان شیخ طوسی به آنجا برسید. پس از اینکه به بلوار ۱۷ شهریور رسیدید همان خیابان را مستقیم طی کرده و سپس دست راست ‌بپیچید.

سپس در اولین تقاطع باید دست چپ بپیچید و خیابان نسترن را مستقیم طی کنید تا به اولین تقاطع برسید، بعد از آن باید سمت چپ بپیچید. همان مسیر را مستقیم طی کنید تا به خیابان صدر برسید. کاروانسرای بابا قدرت روبه‌روی شما خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید