لرستان جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان بدانید.

جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از بهترین مناطق گردشگری در نزدیکی خرم آباد جنگل نای انگیز است که فاصله کم آن تا این شهر باعث شده که گردشگران زیادی برای طبیعت گردی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت خودشان را به آنجا برسانند، جنگلی که هر انتظاری که از یک طبیعت زیبا دارید را برآورده می کند؛ کوهستان، آبشار، جنگل، هوایی پر از اکسیژن و البته چشم اندازهای جذاب گردشگران زیادی را به جنگل نای انگیز در استان لرستان می کشاند.

درباره جنگل دیدنی نای انگیز

کشورمان ایرانی پوشش گیاهی متنوعی دارد و در این میان جنگل های زاگرس وسعت زیادی از جنگل های ایران را شکل می دهند. جنگل های زاگرس در استان های زیادی پراکنده شده اند و پوشش گیاهی بیشتر آن ها درختان بلوط است. جنگل های نای انگیز در غرب ایران یکی از محبوب ترین جنگل های این ناحیه هستند به طوری که در میان رشته کوه های زاگرس مناظری بهشتی را به وجود آورده اند. جنگل های زاگرس به دلیل داشتن قدیمی ترین درختان بلوط به موزه ای از این درختان تبدیل شده اند که تماشای آن ها هیجان انگیز است.

جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان

هر جا بلوط باشد سروکله سنجاب های زیبا هم پیدا می شود و تماشای سنجاب ها یکی از جذابیت های این منطقه است. بلوط مهمترین گونه گیاهی جنگل های لرستان است که نقش زیادی در حفظ آب و خاک دارند درختان بلوط پوشش گیاهی جنگل نای انگیز را شکل داده اند.

این جنگل در همه ماه های سال جذابیت های خاص خود را دارد اما زیبایی های طبیعت و همینطور آب و هوای آن در فصل بهار چیز دیگریست. در فصل بهار به دلیل بارش زیاد باران، آبشار حجم زیادی دارد اما در تابستان، گرمای هوا و همینطور بارش های کم باعث می شود که آب آبشار حجم کمتری باشد.

جنگل نای ‌انگیز در جنوب‌ شرق شهرستان خرم‌ آباد، استان لرستان واقع شده که بدلیل آبشار زیبایش نیز معروف است. آبشار نای انگیز در میان رشته کوه‌ های سر به فلک کشیده‌ (هشتاد پهلو)، جای گرفته است. آب زلال سفره ‌های زیر زمینی پس از خروج از سر چشمه‌ اصلی و بعد از طی کردن مسیری در حدود ۲۰ متر، به صخره ‌ها و شیب تند دره می ‌رسد.

جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان

به همین علت آبشارهای پله ای بسیار زیبایی در این منطقه شکل گرفته است. در پای بیشتر این آبشارها حوضچه‌ های کاسه ‌ای شکل به وجود آمده که برای شنا کردن بسیار مناسب هستند. در نهایت، آب این مجموعه به رودخانه‌ سزار می ریزد. زیباترین آبشار منطقه نای انگیز، آبشار سفید آب است.

جنگل نای انگیز استان لرستان از زیباترین مناطق ایران محسوب میشود. پوشش گیاهی این جنگل‌ های زیبا را درختان بلوط تشکیل داده‌ اند. این بهشت زیبا در فصل بهار بسیار تماشایی است.

بازدید از جنگل نای انگیز در لرستان

جنگل ‌های نای ‌انگیز یکی از زیباترین جنگل ‌های بلوط زاگرس هستند. این جنگل‌ زیبا در دل زاگرس، تا چند سال پیش بکر و دست نخورده بودند. در سال‌ های اخیر با شناخته شدن بیشتر این منطقه بهشتی، سیل گردشگران علاقمند به جنگل و طبیعت ‌دوستان به این مناطق سرازیر شد.

آب آبشار نای ‌انگیز از چشمه‌ ای واقع در ارتفاعات کوه‌ های مجاور سرچشمه می ‌گیرد. دست یافتن به چشمهٔ اصلی تنها از طریق کوهنوردی امکان پذیر است. این آب در مسیر کوهستان از لابه لای صخره ها به حرکت درآمده و ده ‌ها آبشار پله ‌ای بزرگ و کوچک با حوضچه‌ های متعدد ایجاد کرده که بسیار دیدنی است.

جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان

ریزش آب در حوضچه های طبقه ای که توسط طبیعت شکل گرفته و جاری شدن آن بصورت پله ای در مسیر دره و میان جنگل منظره ای بسیار بی نظیر دارد. آب آبشار نای انگیز که در قسمتهایی با هوا ترکیب میشود، رنگ سفید زیبایی به خودش می گیرد.

طبیعت بکر منطقه به همراه پوشش گیاهی متنوع آن بسیار جالب توجه است. آب آبشار نای ‌انگیز پس از پیمودن مسیری در سمت شرق به رودخانهٔ سزار می ‌ریزد. در مسیر این رود آبشارهای فراوان دیگری نیز به چشم می خورد که به آبشارهای سرکانه معروف هستند.

مسیر آبشارها از خط الرأس در منطقهٔ نای انگیز آغاز می شود و به سمت دامنه ادامه پیدا می کند. این آبشارها در مسیر عبور رودخانه ترس گریت به طرف رودخانه سزار بر اثر عبور از ناهمواریهای منطقه و مسیر عبور رودخانه ترس بوجود آمده ‌است.

اطراف آبشار پر از درخت هایی است که زیبایی خیره کننده ای به این منطقه بخشیده اند و سایه خنکی که به واسطه درخت ها به وجود آمده بسیار فرح بخش است.

جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان

پوشش گیاهی و درختان منطقه و روستای نای انگیز به طبیعت استان مازندران شباهت بسیار دارد. به همین خاطر این روستا به رامسر استان لرستان معروف است.

برای رفتن به نای انگیز بهترین زمان، فصل بهار است. در تابستان حجم آب آبشارها تا حد زیادی کاهش می‌ یابد. شهرستان خرم آباد از جمله سپید دشت در فصل بهار یکی از زیباترین نقاط جهان به‌ شمار رود که در اطراف آن کوه‌ ها، جنگل‌ های بلوط، رودخانه ‌ها و آبشارهای زیادی جلوه ای دیدنی بخود می گیرند.

برای رسیدن به آبشار باید جادهٔ خرم‌ آباد به سپید دشت را تا ۴۵ کیلومتری پیمود و پس از آن از طریق جادهٔ فرعی که از سمت چپ جادهٔ اصلی منشعب می ‌گردد به روستای نای ‌انگیز رسید. مسیر تا روستا ماشین رو است.

پس از رسیدن به روستا، کوله بر دوش، حدود دو ساعت در دل طبیعت پیاده روی می ‌کنیم تا به پایین دست مجموعه آبشارها برسیم. در طول راه چشمه‌ آب آشامیدنی وجود دارد و می‌ توان آب مورد نیاز را از این طریق تأمین کرد.

جنگل خارق‌العاده نای انگیز در لرستان

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    8 0
    من به تازگی به این منطقه سفر کردم و از زیبایی های آن شگفت زده شدم. واقعا زیباست علاوه بر جنگل سرسبز و انبوه، آبشار پله آن واقعا زیباست و بی شک اگر در لابلای درختان بلند پنهان نشده بود به عنوان یکی از دیده های مهم زمین شناسی ایران معرفی می شد. بهترین فصل دیدن های انگیز بهار و پاییز است.
    • حبیبی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      1 0
      خرم.وابادوباصفا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید