حمام‌های تاریخی تماشایی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان بدانید

بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: حمام سلطان امیراحمد که یک حمام تاریخی است در شهر کاشان استان اصفهان قرار گرفته است. با توجه به آثاری که از زلزله بر روی این بنا باقی مانده این حمام را منسوب به دوره سلجوقیان می‌دانند اما سربینه یا همان هال تعویض لباس آن در دوران قاجار ساخته شده است. حمام سلطان امیراحمد به دلیل معماری بی‌نظیرش شهرت پیدا کرده است. معماری و تزئینات به‌کاررفته در این حمام این اثر را به اثری ارزشمند تبدیل کرده که هر ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

درباره حمام تاریخی سلطان امیر احمد

حمام تاریخی سلطان امیر احمد از قدیمی‌ترین حمام های ایران است. گفته می‌شود قدمت این حمام به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. زلزله مهیبی که در سال ۱۱۵۰ روی داده، موجب تخریب این بنا شده است. بنای کنونی حمام سلطان امیر احمد در دوران قاجار، سال ۲۱۵۴ بر روی بنای قدیمی ساخته شده است. این حمام زیبا در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان

حمام سلطان امیر احمد از دو بخش اصلی کوچک و بزرگ تشکیل شده که هرکدام دارای قسمت های مختلفی هستند:

ورودی: اولین فضای حمام سلطان امیر احمد جلوخان است، این فضا به سردر می‌رسد. سردر یکی از قسمت های مهم در معماری حمام است. این قسمت حمام به کاشی کاری، گچ کاری و مقرنس کاری های ظریف آراسته شده است. پس از سردر یک فضای هشتی شکل قرار دارد که با یک راهروی پر پیچ و خم مراجعه کنندگان را به سمت سربینه راهنمایی می‌کند.

سربینه: سربینه در حقیقت همان رختکن امروزی است. بیشترین تزئینات حمام های سنتی در قسمت سربینه به کار برده می‌شود. گچ بری های زیبای این حمام بسیار چشم‌نواز هستند.

این قسمت حمام سلطان امیر احمد به شکل یک هشت ضلعی است که حوضی بزرگ در وسط آن قرار دارد. سکوهایی دورتادور حوض برای استراحت مراجعه‌ کنندگان قرار گرفته است.

گرم خانه: گرم خانه اصلی‌ترین بخش حمام و محل استحمام است. این بخش ساده‌تر از بخش های دیگر است. گرم خانه به وسیله ۴ ستون به ۳ بخش تقسیم شده است.

بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان

بخش مرکزی به خزینه منتهی می‌شود و دو بخش کناری برای استحمام هستند و حوضی در مرکز خود دارند. یک گرم خانه کوچک‌تر در کنار خزینه قرار دارد که مورد استفاده اشراف بوده است.

بام حمام: جذاب‌ترین بخش حمام سلطان امیر احمد، بام آن است. گنبدهای روی بام آراسته به شیشه هایی از عدسی ‌های محدب هستند.

این شیشه ها نور مورد نیاز حمام را تامین کرده و از طرفی مانع دید داخل می‌شوند. پشت بام چشم‌انداز جذابی از کاشان دارد و اگر به عکاسی علاقمند باشید این مکان شما را شیفته خود می‌کند.

معماری تماشایی حمام سلطان امیراحمد

حمام یکی از دشوار ترین بنا ها محسوب می گردد، همانا اصول و قوانین ساخت و ملزوماتی دارد که رعایت کردن این قوانین نیازمند دانش معماری معاصر ایران است.

حمام های عمومی کهن در قدیم برای این که دمای درونی آن حفظ شود پایین تر از سطح زمین ساخته می شده است برای این که گرما درون حمام خارج نشود و محیط دمای یکسانی داشته باشد.

بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان

حمام سلطان امیر احمد به صورت یک سالن بزرگ ۸ ضلعی که در وسط آن یک حوض ۸ ضلعی قرار گرفته شده است، فضای میانی آن هم از ۸ ستون واقع شده که فضای نشستن را از فضای میانی مجزا می کند.

متراژ حمام سلطان امیراحمد گفته شده که ۱۱۰۲ متر مربع وسعت دارد و دارای تزیینات هنر معمای بسیار زیبایی است و در بخش دیوار های آن از آهک بری و گچبری های خاصی استفاده شده است، زمانی که گردشگران به داخل این حمام می روند به زیبایی های این اثر ها برخورد می کنند و مورد توجه افکار آنها می شود و به چگونگی ساخت آنها می اندیشند.

آهک‌ بری ها به صورت حکاکی شده از نقش هایی برجسته روی سطح آهکی بنا شده است که این اثر یکی از تزیینات زیبای آثار بنای معماری هنری ایرانی به حساب می‌آید.

بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان

حمام سلطان امیراحمد از دیوار و طاق هایی با تزیینات منحصل به فرد تشکیل شده است، کاشی های آبی فیروزه ای و طلایی و گچبری های ۷ لایه ای و معماری خاص و ارزشمند آن را به یکی از ارزشمند ترین حمام های آثار هنری و کهن ایرانی تبدیل کرده است.

در شکل سقف از گنبد های کوچک و بلند استفاده کرده اند و موزاییک هایی با حکاکی های خاص و نقاشی های دیواری از ویژگی های حمام سلطان امیراحمد می باشند که این موارد که ذکر شد جذابیت بصری بسیاری به بنا بخشیده است.

در حمام سلطان امیراحمد برای تامین آن حمام از ۲ حلقه چاه و برای انتقال دادن آب بین بخش های مختلف حمام از تنبوشه استفاده می کردند. در زمان قدیم که لوله کشی پلاستیکی نبوده تنبوشه کار می کردند که نوعی لوله های سفالی می باشد که در حمام های قدیم استفاده می شده است.

بازدید از حمام دیدنی سلطان امیراحمد کاشان

شیشه های رنگی زیبایی در حمام سلطان امیر احمد به نام گلجام در طاق های گنبدی به صورت تعدادی گرد شکل گذاشته شده برای نور گیر از سقف و زیبایی و تعدادی در دیوار ها کار شده است که یکی از زیبایی های معماری این حمام است.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مرتضی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    واقعا بناهای تاریخی ایران و حمام های تاریخی گذشته ایران که جزو بناهای تاریخی هستن خیلی ارزشمند هستن و باید محافظت بشه ، بناهای تاریخی هر دوره گنجینه های ارزشمند ایران هستن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید