۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 55455828

در این مقاله به بررسی و معرفی برترین سوغات بروجرد خواهیم پرداخت و شما را با نکات مهم مرتبط با ایشان آشنا خواهیم کرد.

برترین سوغات بروجرد

سلام نو-سرویس گردشگری: بروجرد شهری در غرب ایران با میراث فرهنگی بسیار غنی است. مردم بروجرد به زبان لری که یک زبان ایرانی جنوب غربی است صحبت می کنند. لری گویش های زیادی دارد و گویش بروجردی به خاطر تلفظ و واژگان متمایزش معروف است.بروجرد در پوشاک سنتی که شامل لباس های رنگارنگ، روسری و شال است، سابقه ای طولانی دارد. این لباس با استفاده از پارچه های محلی ساخته شده و با گلدوزی های پیچیده و منجوق دوزی تزیین شده است.

بروجرد دارای میراث موسیقایی غنی است و این شهر به خاطر موسیقی و رقص سنتی خود شناخته شده است. موسیقی اغلب با سازهای محلی مانند سه تار، دف و تنبور نواخته می شود و رقص با حرکات پرانرژی و لباس های رنگارنگ آن مشخص می شود.بروجرد به صنایع دستی سنتی خود از جمله فرش دستباف، صنایع دستی چوبی و سفال شهرت دارد. این صنایع دستی با استفاده از تکنیک های سنتی ساخته شده و با طرح ها و نقش های پیچیده تزئین شده است.

ویژگی های شهر بروجرد :

غذاهای محلی بی نظیر : بروجرد غذاهایی متمایز دارد که از ویژگی های آن استفاده از مواد محلی و روش های طبخ سنتی است. از محبوب ترین غذاهای بروجرد می توان به کباب، خورش کادو و آش شلغم اشاره کرد.

عید های تاریخی و مذهبی متعدد : بروجرد در طول سال دارای چندین جشنواره فرهنگی و مذهبی از جمله نوروز (سال نو ایرانی) و مهرگان (جشن برداشت) است. این جشنواره ها با موسیقی، رقص و غذاهای سنتی مشخص می شوند و بخش مهمی از میراث فرهنگی بروجرد هستند.

در مجموع، ویژگی‌های فرهنگی بروجرد نشان‌دهنده تاریخ و سنت‌های غنی آن است و این شهر فرصتی بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا از نزدیک فرهنگ محلی را تجربه کنند. در ادامه این مقاله به سراغ بررسی سوغات بروجرد خواهیم رفت و شما را با نکات مهم و مرتبط با سوغات این شهر آشنا خواهیم کرد.

سوغات بروجرد :

فرش بروجرد: بروجرد به فرش های دستباف خود که با استفاده از پشم و ابریشم مرغوب تهیه می شود، شهرت دارد. فرش‌ها به‌خاطر طرح‌های پیچیده و رنگ‌های زنده‌شان شهرت دارند و برای هر کسی که می‌خواهد قطعه‌ای از بروجرد را با خود به خانه بیاورد، سوغاتی بسیار خوبی است.

صنایع دستی چوبی: بروجرد به صنایع دستی چوبی خود که شامل جعبه، سینی و مبلمان تزئینی است، شهرت دارد. صنایع دستی چوبی با استفاده از چوب های محلی مانند گردو و بلوط ساخته می شوند و به دلیل طرح های پیچیده و دوام خود شناخته می شوند.

زعفران: زعفران ادویه ای محبوب در آشپزی ایرانی است و بروجرد به تولید زعفران مرغوب شهرت دارد. زعفران با دست برداشت می شود و به دلیل عطر، طعم و فواید سلامتی آن بسیار ارزشمند است.

پوشاک سنتی: بروجرد با لباس های سنتی خود که شامل لباس های رنگارنگ، روسری و شال است نیز شناخته می شود. این لباس با استفاده از پارچه های محلی ساخته شده و با گلدوزی های پیچیده و منجوق دوزی تزیین شده است.

سفال های دست ساز: بروجرد در سفال سازی قدمتی طولانی دارد و این شهر به سفال های دست ساز شهرت دارد. این سفال با استفاده از خشت محلی ساخته شده و با طرح ها و نقش های پیچیده تزئین شده است.بروجرد در مجموع طیف گسترده ای از سوغات و صنایع دستی را ارائه می دهد که نشان دهنده میراث فرهنگی و سنت های غنی این شهر است. بازدیدکنندگان از این شهر می توانند بازارها و مغازه های آن را کشف کنند تا سوغاتی مناسبی برای بردن با خود به خانه بیایند.

سوغات بروجرد

سوغات بروجرد

ورشو : ورشو بی شک یکی از مشهور ترین سوغات بروجرد می باشد که در لیست پر طرفدار ترین آن ها نیز قرار می گیرد. ورشو جزو صنایع دستی شهر بروجرد می باشد که نسبت به سایرین، بسیار محبوب تر می باشد. در حال حاضر شهر های مختلفی در ایران هستند که در زمینه تولید ورشو فعالیت می کنند. اما ورشو تولید شده در بروجرد دارای کیفیت بسیار بالاتر و ظاهر زیبا ترین می باشد. دلایل فوق سبب شده اند که امروزه از ورشو به عنوان برترین سوغات بروجرد یاد شود.

بررسی تاریخچه ورشو :

ورشو سازی یکی از هنر های سنتی و قدیمی ایرانیان می باشد که مردم بروجرد از ابتدا تا به امروز، همواره مهارت خاصی در آن داشته اند. هنر ورشو سازی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوران حکومت پهلوی در ایران رواج پیدا کرد. این هنر در دوره های تاریخی فوق بسیار محبوب شد و بسیاری از ایرانیان در نقاط مختلف کشور به ورشو سازی علاقه مند گشتند. هنرمندان بروجردی جزو برترین افراد فعال در حوزه تولید ورشو می باشند. به همین دلیل ورشو امروزه به یکی از برترین سوغات بروجرد تبدیل شده است. هنرمندان بروجردی فعال در حوزه تولید ورشو در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه تولید این محصول داشته اند. به همین دلیل شما می توانید امروزه ظروف بسیار زیبای تزئین شده با ورشو را از این شهر خریداری نمایید.

سوغات بروجرد

سوغات بروجرد

دقت داشته باشید که سوغات بروجرد به موارد فوق خلاصه نشده و ما تنها تعدادی از برترین سوغات بروجرد را به شما معرفی کردیم. در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه ورشو و سایر سوغات بروجرد به دست آورده باشید. 

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    3 4
    ماشا الله بروجرد بروجردیها تشریف بیارن شمال گیلان قشنگ شهر همیشه زنده و بیدار رشت و شهرهای دیدنی لاهیجان انزلی آستارا فومن منجیل رود بار ماسال رضوانشهر لنگرود صومعه سرا سیا هکل رودسر املش سنگر کوچصفهان آستانه اشرفیه وووووووووووووووووووووووووووووووووو
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    10 8
    یک نکته عرض کنم گویش بروجردی به هیچ وجه شباهتی به زبان و گویش لری نداره و گویش بروجردی ریشه پهلوی داره در اینجا شباهت گویش بروجردی و گویش لری رو شدیدا تکذیب می‌کنم. گاهی بروجردی ها برخی از واژه ها و اصطلاحات گویش لری رو متوجه نمی‌شوندو این هم به دلیل همون تمایز بین این دو گویش هست.
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      1 0
      دقیقا همین طوره که دوست عزیزمنون فرمودن منم با کفته های ایشون موافقم
  • Nima IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    4 0
    نگین زاگرس بنظرم ظروف مسی و ورشو ک جایی دیگه ندیدم عالی بود همه جای ایران سرای من است
  • احمد از اهواز IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    4 0
    بروجرد شهری با مردمان اصیل و با فرهنگ ، که هر ایرانی با هر قومیتی مهمان آنها شود با روی خوش و مهربانی از او استقبال می‌کنند،من چند بار از این شهر زیبا دیدن کردم و هر بار برایم تازگی داشت.
  • نیاز IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    5 1
    سلام به عنوان ی بروجردی که لک زبان هستم و لری رو مسلط هستم اینو می گم لهجه بروجردی همون لری خرم آبادی هست فقط بعضی الفاظ تلفظ متفاوت هست متاسفانه الان بیشتر مردم بروجرد با بچه هاشون فارسی صحبت می کنن و گویش بروجردی داره به فراموشی سپرده میشه مثل فرهنگ و لباس لرستان سوغات بروجرد ارده شیره و حلوا مغزی و کلوا و نقل هایی که نظرش هیچ جای ایران نیست و جاجیم و گلیم و صنایع ورشو سازی و مس و نمد های زیبایی که داخل بازار بروجرد درست میشه ومهمتر از همه بستنی بروجرد و کباب شهر ما که میزنه رو دست کباب بن آب و آب و هوا عالی و مردمان منصف و متدین داره به هم وطن هام پیشنهاد می کنم به شهر ما تشریف بیارید
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    من بروجردی هستم و افتخار میکنم به شهرم و همشهریام
  • ماشاالله گودرزی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام و درود . پیشنهاد میشه به کمک کارشناسان و انبوه جوانان تحصیل کرده و مدیریت نهادهای ذیربط و مردمی ، مطالعات جدی روی اقوام و مناطق متنوع ایران صورت بگیره تا میراث های بی نظیر حفظ و مورد بهره برداری در گردشگری و تعاملات جهانی قرار گیرد . ارادتمند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید